Tech

Magyar fejlesztés menthet életeket az utakon

Egy uniós jogszabály alapján 2018. április elsejétől minden új típusengedélyt szerző gépjárművet és kisteherautót kötelező lesz gyárilag felszerelni az eCall nevű automatikus segélyhívó rendszerrel, amelynek célja, hogy csökkentse az autóbalesetek halálos áldozatainak számát.

A segélyhívórendszert hazánkban fejlesztik az Európai Unió támogatásával. Az Albacomp RI Rendszerintegrációs Kft. a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel és a Bay Zoltán Alkalmazott Kutatási Közhasznú Nonprofit Kft.-vel közösen dolgozik a rendszeren, amelyet utólag is be lehet szerelni az autóba, így mindenkihez eljuttatja a segítséget.

Az Albacomp rendszere baleset észlelése esetén a saját SIM-kártyáján keresztül automatikusan elküldi a baleset körülményeit – így például a GPS-koordinátákat, a baleset idejét és a gépjármű azonosítóját a 112-es hívószámra, felgyorsítva ezzel a mentési folyamatot.

Forrás: Eurolex Consulting

Ezzel egy időben az autót a rendszer automatikusan összeköti a segélyhívó telefonos diszpécserével, így a balesetet szenvedő jelezheti azt is, ha szüksége van a mentőre, műszaki segítségre, valamint azt is, ha nem súlyos a baleset.

Az eszköz a jogszabályoknak megfelelően és a személyiségi jogok védelmének érdekében kizárólag baleseti riasztási helyzetben aktiválódik a hálózaton, így a jármű, illetve vezetője nem válik követhetővé, és a hatóságok nem kapnak információt a gépjármű sebességéről, valamint a baleset egyéb körülményeiről sem.

ÉVENTE EZER EMBERÉLET

Az eCall segélyhívó bevezetése után az előrejelzések szerint akár 4%-kal csökkenhet a halálos áldozatok száma, így Európa-szerte évente legalább ezer ember életét mentheti meg az eszköz, míg a hatóságok kiérkezési ideje akár felére rövidülhet.

Bár a számok csökkenő tendenciát mutatnak, Európában még így is több tízezren halnak meg évente autóbalesetben, az áldozatok közel egytizede pedig azért veszti életét, mert a segítség nem ér oda időben. A lakosságszámhoz viszonyítva Magyarország az uniós átlag felett van a halálos áldozatok száma alapján. Európában 2016-ban több mint 25 ezren haltak meg az utakon, míg Magyarországon összesen 607-en veszítették életüket közúti balesetben.

A rendelet szerint az eCall csak az új autókban lesz kötelező, ám Magyarországon és egész Európában is jellemzően idősebb autók vannak forgalomban – hazánkban 14 év az autók átlagéletkora, míg az Unióban 10,7.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik