Év elején írtuk, hogy Mark Zuckerberg idei céljai közt előkelő helyen szerepel, hogy „megjavítsák a Facebookot”. Ez alatt azt érti, hogy meg kell védeni a közösséget a zaklatásoktól, a gyűlölettől, megakadályozni a nemzetállamok beavatkozását, az álhírek terjedését, illetve oda kell figyelniük arra, hogy a Facebookon töltött idő valóban jól teljen mindenki számára.
Csütörtökön a Facebook-alapító bejelentette profilján, hogy jelentős változás érkezik a hírfolyam tartalmakat válogató algoritmusába a következő hónapokban: még több posztot fogunk látni a barátoktól és családtagoktól, ezzel szemben kevesebb tartalom kerül elénk vállalatoktól, kiadóktól és márkáktól.
One of our big focus areas for 2018 is making sure the time we all spend on Facebook is time well spent.We built…
Közzétette: Mark Zuckerberg – 2018. január 11.
A Facebook-vezér elmondása szerint többek közt ezzel szeretnék arra bátorítani a felhasználókat, hogy többször lépjenek interakcióba azokkal a posztokkal, amiket látnak, és elképzelésük szerint az emberek hajlamosabbak azokhoz dolgokhoz kommentelni, amik ismerőseiktől származnak, mintsem különféle cégektől.
A közösségi oldal sejtése szerint a változás hatására ugyan az emberek kevesebb időt töltenek majd az oldalon, ám ez az idő értékesebbé válik. Ez viszont rossz hír a kiadók, cégek oldalkezelői számára, akik erőteljesen támaszkodnak a facebookos elérésre. A befektetők számára sem lehet szimpatikus gondolat, hogy a felhasználó kevesebb ideig böngésznek, mert kevesebb idő alatt kevesebb hirdetést láthatnak, így pedig a bevétel is csappanni fog (legalábbis elméletben).
Kérdéses, hogy ez milyen hatással bír majd az álhírek terjedésére, hiszen a felhasználó a továbbiakban is terjeszthetik egymás közt az oldalak linkjeit és tartalmait, köztük az összeesküvés-elméleteket is.
NE LEGYEN SENKI BOLDOGTALAN A FACEBOOKTÓL
Zuckerberg elmondása szerint a változás fő oka egy múlt hónapban közzétett tanulmány, mely szerint azok a felhasználók, akik csak céltalanul görgetik hírfolyamaikat folyamatosan, de semmilyen interakcióba nem lépnek a látott posztokkal, kellemetlenebb érzésekkel csukják be az oldalt. A Facebook hatással van az emberek lelkiállapotára, képes boldogtalanná tenni a felhasználókat, ezt az utóbbi időben már többször is bizonyították.
Az algoritmus módosításától azt várják, hogy jobban fogják magukat érezni az emberek.
Felelősséget érzünk azért, hogy szolgáltatásunkat ne csak szórakoztató legyen használni, de az emberek közérzetére is jó hatással bírjon.”
Egyszóval a közösségi oldal feláldozza a rövidtávú előnyös hatásokat a hosszútávú előnyökért cserébe. Ugyan kevesebb időt fognak eleinte egy böngészés alkalmával a felhasználók az oldalon tölteni, de a boldog felhasználók gyakrabban is térnek vissza, és az sem elhanyagolandó, hogy rengeteg kritika éri az oldalt amiatt, amilyen pszichológiai módszerekkel él.
Tavaly novemberben a közösségi óriás egykori kulcsemberének száját hagyták el kemény szavak, aki ironikusan beszélt arról a nyilvánvaló tényről, hogy a Facebooknak az az érdeke, hogy a felhasználók a platform függőjévé váljanak, ehhez pedig tudatosan tervezik eszközeiket.
Dehogy ez milyen hatással lesz napjaink fiataljaira, gyermekeire, attól ő is tart.