A PayPal online fizetési szolgáltató nemzetközi felmérést készített arról, miként viszonyulnak az európai fogyasztók a karácsonyi ajándékvásárlással járó kényelmetlenségekhez. A felmérés tíz országban, köztük Magyarországon, több mint 10000 válaszadó megkérdezésével készült.
Az ünnepeket a legtöbben varázslatos és örömteli időszaknak tartja, azonban az ajándékozás sok kellemetlenséggel járhat. Amellett, hogy tízből kilenc magyart ér valamilyen kellemetlenség a karácsonyi ajándékvásárlás során, a honfitársaink 17%-a tartósan idegeskedik a megfelelő meglepetések beszerzése miatt. Körülbelül egy negyedük (26%) elsősorban azért aggódik, hogy nem fogja megtalálni a megfelelő ajándékot, 22% pedig attól fél, hogy az ajándék nem tetszik majd a megajándékozott személynek.
A megkérdezettek szerint a karácsony fényét a forgalmi dugók és az általános zsúfoltság is beárnyékolhatják, bár az európai válaszadók nagy része (64%) úgy vélekedett, hogy ezek elkerülhetetlen velejárói az ünnepeknek. Az kellemetlenségeket a környező országok lakossága is hasonlóan éli meg, a csehek 25%-a, a lengyelek 30%-a említett valamilyen ajándékvásárláshoz kapcsolódó bosszúságot.
A kutatásból az is kiderült, hogy tízből hat európai szerint a karácsonyi ajándékok online megrendelésével a vásárlás sokkal kevesebb bosszúsággal jár, ráadásul 70% szerint így kedvezőbb áron lehet egyes termékekhez hozzájutni. A helyzet Magyarországon is hasonló: a válaszadók 66%-a gondolja úgy, hogy az online vásárlással sokkal kellemesebb élmény az ajándékvadászat.
A magyar fogyasztók ugyanakkor az internetes vásárlás számos további előnyét is kiemelték, mint például a zsúfolt üzletek elkerülésének lehetősége (87%), az időmegtakarítás (80%) és a külföldről történő vásárlás a legjobb árakon (67%).