Tech

Egy kibertámadás 4,8 milliárdjába kerül egy banknak

Átlagosan körülbelül 1,754 millió dollár, azaz átszámítva mintegy 4,8 milliárd forintos veszteséggel jár egy kibertámadás a bankoknak. Ez majdnem a duplája annak, ha egy szolgáltatás leáll kártevő miatt, ennek átlagos kárértéke ugyanis 825 ezer dollár, azaz 2,3 milliárd forint.

A Kaspersky Lab legfrisebb jelentése szerint a pénzügyi intézetek igen speciális helyzetbe kerültek: ugyanis a kiberbűnözők egyszerre támadják rendszereiket, illetve az ügyfeleiket is. Olyan veszélyekkel kell szembenézniük, mint az adathalászat, trójaiak, kártevők, összetett és célzott támadások, s eközben különböző IT-rendszereket kell védeniük az online banki szolgáltatástól kezdve a bankautomatákon át a kártyaleolvasó terminálokig.

Hogy jobban érthető legyen, hogyan védekeznek a bankok és milyen kihívásokkal néznek szembe, a Kaspersky 15 ország 841 pénzügyi szolgáltatás képviselőjével készített átfogó elemzést.

Eszerint az online banki tranzakciókat érintő támadások 61 százaléka közvetett költségekkel is jár, beleértve az adatvesztést, a márka és/vagy a vállalati hírnév vesztését, és a bizalmas információk kiszivárgását.

Áll a rendszer

Érdekesség, hogy a túlterheléses támadás csak a harmadik helyen szerepel a bankok fenyegetettségi listáján a kártékony programok és a célzott támadások után, pedig a helyreállítási költség magasabb mint más támadások esetén vagy más típusú szervezeteknél.

Egy DDoS incidens egy pénzintézet számára átlagosan kb. 1,172 millió dolláros, azaz 3,25 milliárd forintos költséggel jár, míg más ágazatokban átlagosan 2,63 milliárd forintot fizetnek a javításért.

Forrás: Kaspersky Lab

Ahogy azt sem szabad elfelejteni, hogy egy túlterheléses támadást gyakran éppen azért indítanak, hogy a weboldalt megbénítsák. A bankok elleni DDoS-támadások 49 százalékánál az ügyfélkezelő  rendszer szenvedte el a legtöbb kárt, míg a nem pénzügyi intézetek esetében csak 41 százalékban bénült meg maga a honlap.

Oda a hírnév!

Érdekesség, hogy a bankok mindössze 17 százaléka gondoja úgy, hogy egy kibertámadás legrosszabb következménye a hírnév elvesztése.

A pénzügyi szektorban a hírnév és a megbízhatóság kiemelten fontos, épp ezért a biztonságnak is annak kell lennie. Ha egy bank online szolgáltatásait támadják, akkor nagyon nehéz az ügyfelek bizalmát visszanyerni, épp ezért könnyű belátni, mennyire költséges és bénító lehet egy ilyen kibertámadás

– magyarázta Kirill Ilganaev, a Kaspersky Lab DDoS védelmi részleg vezetője.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik