A Samsung Gear 360 nevű gömbkamerája 2016-ban robbant be a köztudatba, és azon termékek csoportját szaporította, melyeknek elsődleges célja, hogy bárhol egyetlen gombnyomással készíthessünk 360 fokban forgatható és körbenézhető látványos fotókat és videókat.
A két f/2.0 fényerejű halszemoptikával és 15 megapixeles szenzorokkal felszerelt kütyü 30 megapixeles (7776 x 3888) fotók, illetve 3840 x 1920 pixeles videók elkészítésére volt képes, májusban pedig megérkezett a Samsung Galaxy S8 megjelenéséhez időzített frissített változat, ami nemcsak a dizájn és a hardver tekintetében tér el az elődjétől, de a használható funkcióit illetően is kibővült.
EGY LÉPÉS ELŐRE, EGY LÉPÉS HÁTRA
Az első, ami szembetűnik az a forma változása. A tavalyi Gear 360 egyetlen kis gömb volt, ami egy szétnyitható, de markolatként is funkcionáló tripoddal érkezett, míg az idei változat „feje” ugyan összement, de kapott egy vaskosabb „nyelet”, aminek hála biztosan és kényelmesen fogható.
Habár kézbe venni tényleg egyszerűbb a kamerát, és a fix markolattal a lencsék folyamatos tapizása is elkerülhető, ugyanakkor a Samsung mérnökei meglehetősen érdekes megoldást alkalmaztak a szerkezetet felállításához. Az új Gear 360 aljához madzaggal erősítettek egy gumigyűrűt, ami „nyélre” húzható talpként szolgál, ha úgy döntünk, hogy a kamerát valamilyen sík felületre szeretnénk letenni.
Ez a megoldás kétségtelenül működik, de azzal valószínűleg kevesen vitatkoznának, hogy a tripodos kialakítás nemcsak elegánsabb, de stabilabb kivitelezés volt – mi legalábbis jóval magabiztosabban távolodtunk el a korábbi készüléktől, mikor videó- és képkészítés céljából lehelyeztük valahova.
A kamera talpán szerencsére most is helyet kapott egy szabványos állványbemenet, így aki hozzánk hasonlóan nem bízik a gumigyűrűben, annak adott a lehetőség, hogy valami stabilabb szerkezetre rögzítse a kicsikét (és persze a szelfibot használata is így lehetséges).
A Gear 360 viszont nemcsak kinézetében, de a hardverkiépítésén is változott, és ezen a ponton kezdtük ráncolni a homlokunkat. Az akku teljesítménye elmarad az elődétől (1350mAh helyett 1160mAh), kimaradt az NFC chip, de ami a legszomorúbb, hogy a korábbi, egyenként 15 megapixeles szenzorok helyett most csak két 8,4-eset kapunk, így
A kamera új kialakításnak hála ezúttal ugyan 4096 x 2048 pixeles videók rögzítése is lehetséges (korábban 3840 x 1920 pixel volt a maximum), de hiába mondják, hogy a fényképezésnél a megapixel nem minden, azért egy dolgot érdemes leszögezni: a Gear 360 korábbi verziója jobb fotókat készített.
A tavalyi és az idei képeinket összehasonlítva egyértelműen látszott, hogy a 2016-os modell fotói élesebbek, tisztábbak és részletgazdagabbak, mint a 2017-es modellel készült felvételek.
HASZNÁLNI MONDJUK EGYSZERŰ, HA VAN KOMPATIBILIS TELEFONOD
Ami nem változott, hogy a kütyü használata még mindig nem atomfizika. A lencsék között találunk egy gombot a bekapcsoláshoz és a menü eléréséhez (ezzel aktiválható a Bluetooth is), és az utóbbival állíthatjuk a funkciókat a nyél kis kijelzőjén, illetve az apró képernyő felett kapott helyet a felvétel gomb, amivel „elsüthetjük” a szerkezetet.
Ez persze csak opció, a legjobban akkor járunk, ha okostelefonról vezéreljük a kamerát, a Gear 360 applikációval. Ami meglepetés, hogy a kütyü már nemcsak a Samsung eszközeivel (Galaxy S8, S8+, S7, S7 Edge, Note5, S6, S6 Edge, S6 Edge+, A5/A7) használható, de az alkalmazás letölthető iPhone 7, 7+, 6S, 6S+, SE okostelefonokra is, habár azt tudni kell, hogy ezeken a készülékeken nincs lehetőség élő (Facebook, YouTube) videók indítására, ez az opció (egyelőre) csak a Galaxy S8-ak sajátja.
Maga az alkalmazás pofonegyszerű és jól felépített: könnyen kezelhető, pillanatok alatt lőhetünk fényképeket és indíthatunk felvételeket, illetve variálhatjuk a fényerőt, az élességet, a fehéregyensúlyt és a HDR-t, videónál kapcsolhatunk zajszűrést és az időzítés beállítása is csak pár érintés, illetve innen kezelhető a kamera firmware-jének frissítése is.
A videónál már választható a loop, azaz a felvétel felülírja saját magát, ha elfogy a tárhely, külön opcióként megjelent a Landscape HDR, amivel a napfelkeltéről vagy a naplementéről készíthetünk szebb képeket (itt egy stabil állvány azért szükséges), illetve a korábbinál jóval egyszerűbben komponálhatunk ún. Little Planet fotókat, ahol a lefényképezett táj egy apró „bolygóvá” áll össze a képünk közepén.
NEM MINDENKINEK
Habár dicséretes, hogy a Gear 360 2017-es verzióját már az Apple-felhasználók egy része is használhatja, de az továbbra is egyértelmű, hogy a Samsung elsősorban a saját ökoszisztéma erősítését célozza a kamerával. Mással ugyanis aligha magyarázható, hogy a fentebb felsorolt Samsung-eszközökön kívül semmilyen más androidos készülékre (hivatalosan) nem tölthető le a kamera használatához elengedhetetlen applikáció.
Az elengedhetetlen pedig nem elírás. A Gear 360 ugyan könnyen kezelhető a kamerán található gombokkal, de a helyzet az, hogy a kütyü olyan forrásfájlokat ment az általunk behelyezett SD-kártyára, amivel a 360 fokos tartalmakkal kompatibilis platformok (pl. Google Photos, Facebook, YouTube) nem tudnak mit kezdeni, és az ilyesmire szakosodott más szoftverekkel sem tudják rendesen összerakni őket.
Ettől persze még simán feltölthetjük őket (.jpeg és .mp4 fájlokról beszélünk) a megfelelő helyekre, de a végeredmény vagy hibásan összeillesztett, vagy teljesen értékelhetetlen fotó/mozgókép lesz.
A felvételeket éppen ezért csak akkor tudjuk normálisan megosztani az ismerősökkel és a nagyvilággal, ha előtte átmentjük azokat a telefonunkra (a Gear 360 szoftver ekkor készít a Google/Facebook által rendesen megjeleníthető változatot), vagy feldolgozzuk őket a kamera mellé járó Samsung Gear 360 Action Director programban, ami továbbra is csak Windowsra érhető el, macOS-re nem – ez teljesen érthetetlen az után, hogy a Gear 360 app már iOS-re is leszedhető.
JÓPOFA JÁTÉKSZER, SEMMI TÖBB
A 360 fokos fotózás és videózás mókás dolog, alapvetően jól elszórakoztunk a Gear 360-nal, de pénzt ettől még nem adnánk érte, ugyanis az eszközért kért 80 000 forintért csak egy elég korlátozott lehetőségekkel bíró játékszert kapunk.
Eleve borzasztóan kevés eszköz használható rendesen a Samsung kamerájával, másrészt a kütyüvel készíthető tartalmak minősége bőven hagy kívánnivalót maga után, és a felhasználás/megosztás lehetősége is rendkívül korlátozott.
A képeket főleg a Google Photosra és a Facebookra tudjuk élvezhető formában feltölteni (vagy mondjuk a cikkben is használt 360playerre), de az előbbit még mindig nem lehet normálisan/egyszerűen beilleszteni sehova, az utóbbi pedig akkor is durván lerontja a forrásfájl minőséget, ha a közösségi oldal androidos és iOS-es mobilapplikációjában külön beállítjuk, hogy HD-ban töltse fel képeket és videókat.
Az persze előny, hogy az új Gear 360 már 4K-ban is képes videót rögzíteni (ez persze a teljes, kifeszített képre vonatkozik, nem arra a szeletre, amit éppen látunk), így a Samsung Gear VR-ban minden korábbinál jobb minőségben nézhetők vissza a megörökített pillanatok, de ez a lehetőség megint csak egy viszonylag szűk, Samsung-mániás közönségnek lehet érdekes.
Az átlag felhasználó számára aligha fog csábítóan hangzani, hogy az alapvetően drága telefonja mellé vehet egy 80 ezres kamerát, aminek a felvételeit aztán a virtuális valóságban nézheti vissza egy újabb 20-25 000 forintos kiegészítő beszerzését követően.