Azt már régóta tudni, hogy a zeneipar nagy átváltozáson megy keresztül a digitális korban. Míg a fizikai lemezek eladásai csökkennek, addig a hirdetési és előfizetési modelleken nyugvó streaming szolgáltatások hajtják előre a piacot. A Google blogbejegyzésben mesél arról, hogy milyen szerepet játszik ebben a helyzetben a YouTube, ahol a felhasználók ingyen hallgathatnak zenét. Azokat sokszor maguk a zenészek teszik elérhetővé hivatalos csatornáikon.
A videómegosztó tavaly egymilliárd dollárt fizetett ki a zeneiparnak hirdetési bevételek formájában. Mégis sok a kérdés azzal kapcsolatban, hogy a YouTube tevékenysége összességében árt-e vagy segít a zenészeknek. Ezzel kapcsolatban készített tanulmányt az RBB Economics üzleti elemzéssel foglalkozó cég a YouTube által szolgáltatott adatok, valamint hatezer felhasználó által kitöltött kérdőív alapján.
A tanulmány a kannibalizációs jelenséget kutatja, azt a kérdést, hogy YouTube-on zenehallgatással töltött idő negatívan befolyásolja-e a más platformokon keresztüli zenefogyasztást, ártalmas-e a zenészek bevételeire.
A főbb konklúziók:
- Ha a YouTube nem létezne, a platformon eltöltött zenehallgatással töltött idő 85 százaléka áthelyeződne más, alacsonyabb, vagy hasonló értékű csatornákra (rádió, TV, más videószolgáltatások).
- Serkentően hatna a kalózkodásra: körülbelül 29 százalékkal megnőne az illegális úton letöltött zenék hallgatására szánt idő, hiszen sokan a kalózkodás helyett választják a YouTube-ot annak kényelmessége miatt.
- Ha a YouTube-ról elkezdenék kitiltani a zenei tartalmakat, az nem vezetne egyenesen a streaming platformok felhasználói bázisának növekedéséhez, hiszen nem mindenki lenne hajlandó előfizetni mondjuk a Spotify-ra.
Összességében a YouTube inkább segít a zenészeknek terjeszkedni és ismertebbé válni a zenei piacon. A következő hetekben egy alaposabb kimutatás is várható az elemzőcégtől, ezt később közli a Google.