Évről-évre nyúlnak egyre távolabbra a Facebook csápjai, a közösségi oldal már több mint kétmilliárd felhasználóval büszkélkedik, akik napi szinten több órát töltenek a hírfolyam pörgetésével. Zuckerbergék mindent meg is tesznek azért, hogy ezt az időt növeljék, vagy legalább egy másik szolgáltatásukba, mondjuk a Messengerbe, a WhatsAppba, vagy az Instagramra irányítsák át a felhasználót.
Minél több időt töltünk a Facebook szolgáltatásaival, annál több, a hirdetők számára értékes adatot szolgáltatunk magunkról – ebből szedi meg magát a cég. Bár legtöbben idegesítőnek találják, hogy szponzorált posztok bukkannak fel a hírfolyamban,
és olyan dolgokról értesülhetünk, amik valóban érdekelnek minket. Nálam például egy általam eddig nem ismert budapesti tech meetup hirdetése bukkant fel, amire valószínűleg el is fogok menni, de jól jött a munkahelyemhez közeli, frissen nyílt szendvicsbár hirdetése is.Így vehetjük kézbe a hirdetéseket
A rólunk gyűjtött, hirdetői szempontból releváns információk töredékét mi is megnézhetjük. Ezeket a hirdetési beállítások közt találjuk ide kattintva. A Facebook nemcsak az általunk kedvelt oldalakat veszi figyelembe, de különféle hirdetéstípusokba oszt minket adataink alapján. Ha ezekre vagyunk kíváncsiak, az “Adataid”, majd a “Kategóriád” fület kell lenyitnunk.
Itt láthatjuk, hogy milyen okostelefont használunk, mi az általunk használt elsődleges operációs rendszer és böngésző, de az utazási szokásainkhoz, párkapcsolati állapotunkhoz kötődő kategóriákat is találunk.
Ha valamelyik mégsem jellemző ránk, azt egy gombnyomással eltávolíthatjuk. Pro tipp: azzal nem érünk el semmit, ha mindet kihúzzuk, ez csak azt eredményezi, hogy teljesen random, számunkra még lényegtelenebb dolgokat fogunk látni.
A szponzorált poszt jobb felső sarkában lévő nyilat lenyitva nemcsak elrejthetjük, de egyben azt is jelezzük az oldal felé, hogy kevesebb hasonló bejegyzést akarunk látni. Ha kimondottan hasznosnak találtuk, akkor pedig azt is megtehetjük az “Ez a poszt hasznos” opcióval. Ezekkel is tovább finomodik a hirdetői profilunk.
Mindehhez hozzájön az, hogy nemcsak az általunk kedvelt oldalakat veszi figyelembe a rendszer, de azt is, hogy milyen weboldalakat kerestünk fel korábban, vagy mely appokat használtuk. Ha a Google-ben egy bizonyos márkájú cipőre kerestünk, nagy rá az esély, hogy a márka egy szponzorált posztja a Facebook-feedünkben is felbukkan majd.
Érdekesség, hogy ezeket is kikapcsolhatjuk a hirdetési beállítások közt.
A Facebook egy meglehetősen átfogó profilt készít rólunk, aminek “hála” könnyebb célzottan eljuttatni hozzánk a szponzorált posztokat. Ez egyben elképesztő, és ijesztő is –
A Facebook hirdetések működéséről itt olvashatunk bővebben magyarul.