Tech

Samsung Gear 360 teszt: körbenéztünk a világban

Láttál már ilyen furcsa, körbeforgatható képeket és videókat a Facebookon? Na, azt ezzel a kütyüvel lehet elkészíteni.

Egyelőre nem dőlt el, hogy a 360 fokos videók, illetve ahhoz szervesen kapcsolódó virtuális valóság mennyire tudja meghódítani a felhasználókat. Van ennek egy elég egyszerű feltételrendszere, úgymint:

  • megfizethető eszközök,
  • egyszerű kezelhetőség,
  • és lehetőleg minél szélesebb körű felhasználási (megosztási) lehetőség.

A Samsung 360 fokos kamerája ebből a háromból legfeljebb az utolsót teljesíti, de nincs ezzel semmi gond. Az úttörők munkája sosem egyszerű, amit elsősorban olyan cégeknek illik elvégezni, akik képesek pénzt, energiát áldozni a fejlesztésre, mellesleg presztízs szempontokból is fontos egy ilyen projekt.

A Gear 360-at jelenleg egy kísérleti, de annál szórakoztatóbb termékként lehet felfogni, én is így tettem, és így kifejezetten érdekes élményeim voltak vele.

Hogy lesz 360 fokos egy kép?

Az úgynevezett gömbkamerák fogalma nem ismeretlen, ennek ellenére nekem elsőként a Gear 360-hoz volt szerencsém. Az ilyen eszközök általában két darab, 180 fokos látószöggel bíró kamerával rögzítik a külvilágot (létezik több kamerás is, pl. a Nokia Ozo), amiből úgy lesz gömb, azaz 360 fokos felvétel, hogy egy szoftver ezeket összefűzi.

A kamera és az alkalmazás akció közben
A kamera és az alkalmazás akció közben

A használathoz a Samsung esetében elengedhetetlen egy mobil, illetve egy arra telepített alkalmazás. Ebben az esetben a Samsung kamerája csak a legújabb Galaxy modellekkel (S6, S6 edge, S6 edge+, Note5, S7, S7 edge) kompatibilis akkor, ha letöltjük hozzá a Gear 360 Manager appot.

A rendszer tehát elég összetett, amiből elsőként nézzük meg a kamerát. Egy kisebb teniszlabda méretű, meglepően nehéz (152 gramm) gömbről van szó, amin több gomb és egy apró kijelző is található. Előzővel megy a Bluetooth alapú párosítás, meg a menüben való lépkedés (mert ilyen is van), utóbbin meg lehet ellenőrizni, hogy éppen milyen módban van a kütyü és mennyi képet lehet vele még készíteni.

Samsung Gear 360 teszt: körbenéztünk a világban 2
Memóriakártya nélkül nem megy a dolog – ez egyébként nem része a csomagnak

Az oldalán egy ajtócska mögött pakolható bele a memóriakártya, illetve innen vehető ki az akku, ami tehát cserélhető, és ez jó. A kamerának tartozéka egy rácsavarozható, háromlábú állvány, ami összecsukva egyben a fogantyúja is az egésznek. A csavar menete szabvány, azaz bármilyen tripodra, állványra, vagy egyéb tartozékra felrögzíthető.

Alkossunk 360 fokban!

A felvételek készítéséhez nem kell feltétlenül az alkalmazás, de erősen ajánlott, hiszen annak a kijelzője szolgál képkeresőként, az a kamera szeme, ami vicces, hiszen messziről, a telefonra meredve készülhetnek a felvételek. Lehetséges csak az elülső, vagy csak a hátsó objektívvel fotózni, ebben az esetben 180 fokos képek születnek. Nyilván nagyobb buli a 360 fokos, aminek az élőképe ugyanúgy követhető a mobilon és folyamatosan forgatható a kép akár felvétel közben is.

A mobilos app egy sor effektet, nézetet elő tud állítani: megnézhetjük a képet panorámában, kettéosztott formátumban, furcsa, így-úgy torzított alakzatban és persze 360 fokban. A videó módok között van time-lapse, ami talán a legtöbb kreatív lehetőséget adja, de lehet loopolt, azaz újra és újra ismétlődő felvételt is lőni.

Itt például én vagyok látható, ahogy fedélzeti kameraként akarom használni a kamerát, ami nem sikerül, hiszen egy-egy kanyarnál azonnal borul az egész – senki ne próbálja meg. De a Time Lapse ettől még jól működik:

És akkor elértünk oda, ahol az élmény egy kicsit megbicsaklik. A 360 fokos videók, fotók a mobilon, illetve egy Gear VR szemüvegben tökéletesen élvezhetők, megnézhetők, de a jókedv csak addig tart, amíg az ember nem akarja szélesebb körben megosztani ezt az ismerőseivel. A Facebook még az egyszerűbb eset, mert az már kezeli ezt a formátumot, plusz a Google Photos is elbánik ezekkel a speciális képekkel, de a videókkal már (egyelőre) nem.

Kicsit sok a macera

A gond a fotók weboldalba való ágyazásával van, amivel maga a Google is a fejlesztői részlegében foglalkozik és ad hosszadalmas leírást a beágyazás menetéről. Mindez az untatáson kívül csak azért érdekes, mert jól látszik, hogy a Gear 360, és annak képességei egyelőre egy zárt rendszerben élnek csak meg, és abban a pillanatban, ahogy ezen túl akarunk lépni, azonnal kiderül, hogy mindeni más még nincs felkészülve a fogadására.

A lábak egyben fogantyúként is szolgálnak
A lábak egyben fogantyúként is szolgálnak

Maga a hardver hibátlan, a Samsung saját szoftverezettsége rengeteg plusz funkciót, lehetőséget kínál, maguk a videók azonban már nem annyira jó minőségűek, főleg egy facebookos megosztás után. Ha a VR-hoz képest egy kicsit le van a világ maradva, akkor a 360 fokos élményhez sokkal inkább, kivéve, ha az ember a 100 ezer forintos kamera mellett rendelkezik még egy csúcskategóriás mobillal és/vagy egy már nem annyira drága VR szemüveggel. Amennyiben ez jobban megnyílik, úgy van esélye a technológiának, ha nem, akkor marad egy szűk réteg játékszere.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik