Már-már hagyományosnak mondható, hogy egy friss Apple-kütyü kígyózó sorokba rendezi a rajongókat – itthon például 33 órát áldozott az életéből az a vásárló, aki elsőnek vehette át az iPhone 5-öt. Hasonló méretű tömegekkel találkozhatunk azonban akkor is, ha egy áruház nagyszabású akciót hirdet. De miért?
Nos, a Wall Street Journal jelentése szerint a legújabb kutatások arról árulkodnak, hogy a sorban állók minden magyarázkodása ellenére nincs gazdasági ésszerűség a jelenség mögött. Érdekes módon a tudatos fogyasztók sokkal olcsóbban is hozzájuthatnak egy-egy termékhez, ha egész évben figyelik az akciókat; míg az elsőségre vágyók épp ugyanannyiért rendelhetik meg a kütyüket a netről, csak épp várniuk kell néhány napot a kiszállításra.
Viszont a kereskedők igazán jól járnak, hiszen az emberáradat további vásárlókat csábít, ráadásul a szokatlanul nagy tömeg médiaszereplése gyakorlatilag ingyenes reklámot jelent. De akkor mégis miért állnak sorban ezek az emberek?
Az ok nem gazdasági, sokkal inkább pszichológiai. A tömeg tagjai egyrészt egymás által igazolást nyernek arról, hogy tevékenységük ésszerű, de legalábbis nem hiábavaló. Másrészt vannak olyanok, akik önmagában a közösségi élményt élvezik – ékes példája ennek Steve Wozniak, aki Apple-alapító létére is szeret sorban ülni az új kütyükért.
Amennyiben olvasóink között akad olyan, aki hajlandó volt valamiért órákig sorban állni, kíváncsiak lennénk a véleményére: egyrészről minek, másrészről megérte-e?