Szórakozás

Kitiltották az autókat a Holland Nagydíj helyszínéről

Ramon van Flymen / ANP / AFP
Ramon van Flymen / ANP / AFP
Így a száguldó cirkusz rajongóinak kerékpárra kell ülniük, ha élőben szeretnék megtekinteni a futamot.

A Forma-1 Holland Nagydíja egy apró tengerparti városban zajlik, amelyet az egész hétvégére lezártak a látogatók autói elől, ezért sok rajongó kerékpárral vagy vonattal – vagy esetleg mindkét közlekedési eszközt használva – közelítette meg a helyszínt, számolt be a BBC.

Ezen a hétvégén a szerény 17 ezer lakosú Zandvoort mintegy 300 ezer látogatót fogad.

A kis tengerparti település határain belül ezen a hétvégén csak a rendezvény kapcsán engedélyezett forgalom mellett kizárólag a helyiek ülhetnek autóba. Még a rendőrség, a mentősök és a biztonságiak is kerékpárral járőröznek.

A holland esemény a legfenntarthatóbb kíván lenni az F1-es naptárban. A szurkolók közel egyharmada várhatóan tömegközlekedéssel érkezik, egyharmaduk kerékpárral vagy robogóval, a többiek pedig gyalog, autóbusszal vagy taxival.

Ötpercenként közlekedik vonat Amszterdam központja és Zandvoort között, a vasútállomásról pedig elektromos buszok viszik a nézőket a futam helyszínére, a Circuit Zandvoorthoz.

Valamint többezer kerékpárparkolót is kialakítottak – a fenti képen is egy ilyen tároló látható –, és még az F1-es topcsapatok tisztviselői is nyeregbe pattantak, hogy körbejárják a környéket.

A Forma-1 vezérigazgatója, Stefano Domenicali dicsérte „friss levegőt” hozó Zandvoortot, amiért segített precedenst teremteni a modern kori nagydíjak számára. A sportra nagy nyomás nehezedik, hogy csökkentse az éghajlatra gyakorolt hatását. Az iparág saját statisztikái szerint 2019-ben körülbelül 256 ezer tonna volt a versenysorozat széndioxid-kibocsátása – ami egy kisebb ország éves széndioxid-kibocsátásának feleltethető meg.

A Forma-1 kitűzött célja, hogy 2030-ra elérjék a klímasemlegességet, de sokan, köztük a négyszeres világbajnok német pilóta, Sebastian Vettel is, azt állítják, hogy a gyors ütemű iparág megengedhetné magának, hogy gyorsítson a fenntarthatóság terén.

Az igazi kihívást egyébként a versenypályán kívüli utazási logisztika jelenti, amely az F1 szén-dioxid-kibocsátásának kétharmadát teszi ki. A 2023-as versenynaptár 23 futamot tartalmazó, zsúfolt versenynaptára nem fog segíteni a számok csökkentésében.

A szombati időmérőn az idei sorozatot nagy előnnyel vezető, hazai pályán versenyző Max Verstappen szerezte meg a pole pozíciót. Azonban a futamot kétszer is meg kellett szakítani, mivel két pilóta is összetörte az autóját. Ráadásul a pénteki szabadedzés sem volt balesetektől mentes. Ezen a napon a Red Bull Racing színeiben versenyző Daniel Ricciardo szenvedett csuklótöréssel végződő balesetet.

Sargeant és Leclerc is összetörte autóját az időmérő edzésen
Max Verstappen nyerte a két baleset tarkította viadalt.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik