Szórakozás

Nem direkt, de nagyon viccesek a magyar celebek Facebook élői

Április elején megérkezett a nagy bejelentés Mark Zuckerbergtől: mostantól mindenkinek elérhető az élő videóközvetítés Facebookon. Annyi volt a teendő, hogy frissítsük az alkalmazását, így rögtön kaptunk egy új ikont, aminek segítségével már mi is élőben közvetíthetjük, bármit csinálunk.

Annyi a lényeg, hogy a fotók, posztok, előre felvett videók mellé bejött még egy önkifejezésre tökéletesen alkalmas eszköz. Ha egy esemény kapcsán úgy érezzük, nem adnák vissza a szavak, de még csak a képek sem, és annyira aktuális, hogy máris azonnal látnia kell mindenkinek, akkor csak a telefon kamerájára van szükség, és már indulhat is a felvétel. Ha végeztünk, a videó ugyanúgy megmarad az oldalunkon, annyiszor visszanézhető, ahányszor akarjuk.

Nem csoda, hogy vannak, akik kipróbálták, hátha valami nagyot tudnak alkotni az új funkcióval. És valakinek be is jött. Egy teljesen átlagos amerikai családanya, Candace Payne nem csinált semmi rendkívülit. Felvett egy csubakka maszkot és nevetett.

Hogy hányan látták a videót? Már több mint 161 millióan.

Payne azóta meghívót kapott a Facebook központjába is, és több mint százmilliót keresett a felvétellel.

A cikk írása közben megnéztük a Facebook Live térképén, milyen videókat közvetítenek éppen Magyarországon. Jelentjük, Budapesten egy fiú éppen fürdés után öltözködött, ezt hárman nézték, egy másik férfi körképét a Széchenyi fürdőből nyolcan. Debrecenből egy férfi a tetoválószalonból jelentkezett be, ahol éppen egy nonfiguratív mintát varratott a karjára, érte heten izgultak. Izgultunk.

raj

Fiatal voltam és kellett a pénz

Hogy ne legyünk egyoldalúak, átnéztünk a tengeren túlra is. Kaliforniában egy 20 év körüli fiú épp körülbelül három perce rappelt élő adásban, sajnos úgy tűnt, még messze áll a világhírtől, hiszen mindössze egy ember figyelte. New Yorkban épp egy szájfényt teszteltek, de ez valami egészen különleges szájfény lehetett, mivel a műveletet ezerhatszáz ember követte. Floridában egy nő süteménykészítését nézte 12 ember tűkön ülve.

Az sem véletlen, hogy a Facebook elég komoly összegeket fizet különböző cégeknek és celebeknek, hogy készítsenek élő videókat. A Wall Street Journal által megszerzett dokumentumokból kiderült, a Facebook 140 szerződést kötött erről több mint 50 millió dollár, azaz körülbelül 1,4 milliárd forint értékben. Az aláírók között volt a CNN vagy a New York Times, és olyan hírességek is, mint a séf Gordon Ramsay vagy a színész Kevin Hart.

A Facebook egyébként is rendkívül fontosnak tartja a videós tartalmakat, amikor Zuckerbergéket arról kérdezték, hogy fog kinézni a hírfolyam évek múlva, annyit mondtak csak: videók, videók és videók. Kiszámítható volt, hogy előbb-utóbb pénzt akarnak csinálni majd az újításból, így nem csoda, hogy megérkezett a bejelentés: jönnek a reklámok a Facebook élő videókba.

Az első hírek szerint úgy kell majd elképzelni a hirdetéseket, mint amikor egy élő focimeccs szünetében jönnek a reklámok. Konkrétumokról egyelőre nem tudni, sem arról, hogy pontosan kiket érinthetnek majd a hirdetések, amikből egyébként részesedést kapnak majd a videók készítői. Sem arról, hogy egy élő videónál hogyan döntik majd el, melyik rész nem fontos annyira, hogy azt helyettesíthesse egy reklám.

Csak megmutatnám élőben ezt a csodaszép tusolót

Ahogy Zuckerberg mondta, a Facebook Live olyan, mintha mindenki egy tévékamerát hordana a zsebében. Teljesen igaza volt, csak annyi a gond, hogy

nem véletlen, hogy a különböző tévécsatornáknál se foghat bárki kamerát a kezébe, miért? Mert nem ért hozzá mindenki.

Április óta boldog-boldogtalan közvetíti élőben, ahogy főz, edz, rendkívül fontos mondanivalót fogalmaz meg, vagy akár gyereket szül épp. Mintha sokan kicsit sajnálnák, hogy nem kerültek be a Való Világ következő részébe, de azért nem akarnák, hogy bárki lemaradjon az életük akár kis szegmenséről is.

Várható volt, hogy a hazai celebvilág is felfedezi ezt az új műfajt, és sok hazai híresség próbálja ki magát élőben a rajongótábora előtt. A Facebook élő videó használóinak névsorában ilyen nevek állnak, mint

    • Schobert Norbi, aki kisfia csiklandozását élőzte,
    • Rubint Réka, aki turmix készítését, egy hatalmas tusoló felfedezését vagy kutyáját is szívesen közvetítette élőben,
    • Kasza Tibi, aki a TV Paprikát is megszégyenítő főzéseket mutat be,
    • Majka, aki a következő címet adta a 26 perces videójának, amiben egy ágyon fekve válaszol a kommentelők különböző kérdéseire: “Beteg vagyok osssszt holnap meg meloooo”,
    • Vajna Tímea, akinek művészetére már szavak sincsenek,
    • Vastag Csaba, akinek elég jól sikerülhetett a szilveszteri buli, mivel egy koncertjéről így jelentkezett be: “Nahxon bildpg ujvet kvsnooook”,
    • Rúzsa Magdi, aki egy kocsi utánfutóján ülve élőzte éppen azt, hogy épp megy fel a hegyre,
    • Csobot Adél, aki szintén kutyáját mutatta be a rajongóknak élőben, de nem aprózta el, mivel a poszthoz még a biztonság kedvéért betett 26(!) címkét, köztük azzal, hogy #good, vagy
    • Dukai Regina, aki első Facebook élőzésében még Orbán Viktor “hahó, fészbúkosok” megszólalásán is túltett, amikor “Facebook lakóknak” szólította a követőit.

kasza

Élőzz, kérlek, győzni akarunk

Berkes Ákos vezető tanácsadó, social media manager a 24.hu-nak azt mondta, rengeteg oka van annak, hogy a Facebook nem egyszerre tette elérhetővé az élő videó funkciót a felhasználóinak. Ilyen nyilvánvalóan a tesztelés, a szerverterhelés, és persze az is, hogy folyamatos hírverést generál a megújuló funkcióknak.

Első körben az egész világon a legnagyobb rajongótáború hírességek kapták meg annak a lehetőségét, hogy élő videókat készíthessenek Facebookon, erről akkor mindannyian értesítést kaptak

– mondta Berkes.

Így nyilvánvaló, hogy az első néhány híresség, aki használni kezdte a funkciót, azért csinálta, hogy kitűnhessen a többiek közül, hogy valami pluszt adjon a rajongóinak.

Nem gondolom, hogy a hírességek teljesen tisztában lennének azzal, hogy ez a funkció értesítést küld a rajongóknak, azért használják, mert rendkívül egyszerű, akár telefonról is

– teszi hozzá.

Berkes szerint azoknak, akik napi 3-5 posztot hoznak létre, kifejezetten frusztráló lehet ezt telefonon végezni, így sokkal kézenfekvőbb és egyszerűbb megoldás egy videó készítése. A szakértő szerint a videós tartalmak sokkal nagyobb elérésre számíthatnak Facebookon, az élő videók pláne. Konkrét adat nincs erre, de maga az ok rendkívül egyszerű:

a Facebooknak létkérdés, hogy le tudja győzni a YouTube-ot.

Ezért biztosítanak nagyobb elérést minden videós tartalomnak, hogy így arra biztassák a felhasználóikat, hogy az ő platformjukat használják. Idén nyáron például a Facebook 2,2 millió dollárt, azaz több mint 600 millió forintot költött arra, hogy rengeteg Youtube és Vine sztárt csábítson át magához.

A celebek élő videóival szemben nem a minőség vagy a színvonal az elsődleges elvárás

– mondta Berkes.

Szerinte ez nem csak azon látszik, hogy a nemzetközi sztárok élő videói sem sokkal jobbak, hanem magukon a hazai hírességek tartalmaira érkező visszajelzéseken is. Ez azért van, mert a rajongók így korábban nem tapasztalt mértékben, már szinte személyes kapcsolatba kerülhetnek kedvenc hírességeikkel. Ráadásul mindezt ott, ahol egyébként saját magánéletüket is élik, így a kapcsolat még személyesebbé válik a tartalomfogyasztáson keresztül.

Kicsit olyan ez, mintha a szomszédba költözne a híresség, akiről eddig csak az újságban olvastak, de most látják, mit csinál a kertjében

– jegyzi meg Berkes.

Kiemelt kép: MTI / Balogh Zoltán

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik