Használ a csecsemők oktatás? (Fotó: Shutterstock)
Számos helyen olvashatjuk, hogy idegen nyelv oktatását vállalják, akár három hónapos kortól is. Na de valóban hasznos-e ilyen korán az effajta tanulás? Eredményesek lesznek ezek a játékos nyelvórák? Az oktatást végző iskolák szerint mindenképpen. A picik az édesanyjuk, vagy az édesapjuk karjaiban ülve, színes, zenés, szórakoztató formában ismerkedhetnek egy választott idegen nyelvvel.
Az oktatók szerint az óvodás korra már jelentős szókincsre tehetnek szert azok a gyermekek, akik néhány hónapos koruktól részt vettek ezeken a speciális órákon. A kifejezetten a legkisebbekre kidolgozott módszerrel, a nyelvoktatók véleménye szerint akár az óvodás korra könnyedén megtanulhatnak egy-egy idegen nyelvet a gyerekek.
A vélemények azonban megoszlanak az ezt támogató és ellenző szülők, valamint a nyelvtanárok és a gyermekpszichológus között.
Soha nem késő elkezdeni
„A gyermekek nyelvtanulásánál az a legfontosabb, hogy már beszéljen a saját anyanyelvén is”– mondta el a Hír24-nek Haraszti Klára nyelvtanár, aki immár harminc éve dolgozik ezen a pályán.
„Ha elhoztak hozzám egy gyereket, aki még nem tudott beszélni, vagy beszédhibával küzdött, vagy az anyanyelvi szókincse nem volt elég bő, azt inkább eltanácsoltam. Úgy gondolom, előbb tanulja meg az anyanyelvét és utána jöhet a többi. Amikor három év körüli picikkel foglalkoztam, kidolgoztam egy saját módszert, amiben semmi különös nincs. Az a fontos, hogy egyszerűsített szókinccsel, természetese környezetben tanítottam őket, és kizárólag angolul beszéltem hozzájuk. Heti két délután foglalkoztam a gyerekekkel. Színeket, számokat, formákat gyakoroltunk, kicsit rajzoltunk, kicsit mondókáztunk, az ő ütemükben haladva. Kazettára vettem az órai munkát, melyet a szülőkkel otthon is gyakorolhattak. Az eredményeik egyszerűen fantasztikusak voltak. Sajnos üzleti érdekek húzódnak az olyan hirdetések mögött, mint a tanulj meg gyorsan, alva, fekve stb., vagy akár a csecsemőkori nyelvtanulás mögött. Azt korinak tartom. Persze más a helyez a kétnyelvű családoknál, ahol a újszülött korától fogva a nap 24 órájában mindkét nyelvvel találkozik a gyerek. Igaz, hogy ott később kezdődik el a beszéd, hiszen egy dologhoz két szót kell csatolnia, de mindkét nyelvet tökéletesen el fogja sajátítani. A nyelvérzék is nagyon fontos tényező, bár felnőtt korban ezt inkább a rossz beidegződések vagy egyéb személyiségzavarok befolyásolhatják. Felnőttként ez inkább fejben dől el. Aki tanulni szeretne, annak akár 60 évesen sem késő elkezdeni. A nyelvtanulás pedig az egyik legjobb módja annak, hogy frissen és edzésben tartsuk az elménket.”
Frank Zsuzsa gyermekklinikai szakpszichológus szerint fölösleges ilyen kicsi korban idegen nyelvre tanítani a gyerekeket.
„A csecsemőkori nyelvtanítást egyáltalán nem tartom jó ötletnek. Persze más a helyzet a két nyelvű szülőknél, kifejezetten a nyelviskolai oktatást tartom fölöslegesnek. Véleményem szerint egy gyerek akkor kezdjen el tanulni egy második nyelvet, amikor már tud írni és olvasni. Tapasztalatból tudom, hogy az a kicsi, aki az óvodában kezdte az angolt, nem tart majd előrébb annál a társánál, aki a második vagy a harmadik osztályban kezdi az idegen nyelvet. Sajnos, azt kell, hogy mondjam, ez csupán üzleti fogás.”
Kiss Áron felesége Anke, német anyanyelvű. Három gyereket nevelnek, akik a kezdetektől fogva mindkét nyelvvel találkoztak. Édesanyjuk csak németül, édesapjuk pedig csak magyarul beszélnek hozzájuk.
„Igaz, hogy a gyerekek jóval később kezdtek el beszélni, mint a társaik, de mára mind a hárman anyanyelvi szinten beszélnek két nyelvet. Egy nyelviskola soha nem tudná megadni nekik ezt a tudást”– vélekedik a családfő.
Természetesen mindenkinek szíve joga eldönteni, mikor, mire oktatja a gyermekét, de azt érdemes szem előtt tartani, hogy mik a kicsit igényei és képességei.