A Freie Universität kutatói a nyár folyamán több alkalommal is kipróbálták a sofőr nélküli járművet, amely különböző eszközök – egyebek közt fedélzeti számítógép, elektronika és precíziós műhold – kifinomult kombinációjának segítségével manőverezett a német fővárosban. A kocsi kamerával és több részén lézerszkennerrel felszerelt.
“Hetven méteres körzetben felismeri a többi autót az utakon, a járókelőket, az épületeket és a fákat, látja a közlekedési lámpákat, beméri, hogy pirosat vagy zöldet mutatnak-e, majd ennek megfelelően reagál. Mi több, az autó felismerő- és válaszadó képessége a környezetre sokkal gyorsabb az emberénél” – magyarázta Raul Rojas, az egyetem kutatócsoportjának a feje.
A szakemberek négy éven át dolgoztak a kutatáshoz használt járművön, egy Volkswagen Passaton, amelyet rendkívül sok “extrával”, különleges technológiával láttak fel. A kocsi értéke 400 ezer euró (mintegy 115 millió forint).
Ferdinand Dudenhöffer, a Duisburg-Essen Egyetem professzora szerint alig egy évtized múlva már elérhetők lesznek a teljesen automata kocsik a vevők számára. “Már a mostani autók is részben számítógép által vezéreltek, például parkolásnál vagy vészfékezésnél” – mondta, hozzátéve: a technológiai kérdések mellett azonban más – elsősorban jogi – megfontolásokat is tisztázni kell.
Ilyen többek közt a felelősség kérdése: például szerencsétlenség esetén kit terhel a felelősség, a tulajdonost, az utast vagy a gyártót? “Mindent egybevetve határozottan kijelenthető, hogy a komputervezérelt járművek sokkal biztonságosabbak lesznek az ember vezette kocsiknál. Különösen, ha figyelembe vesszük, hogy a balesetek javát emberi mulasztás okozza” – vélekedett a professzor.