Forma-1

Norrisnak csak pár körig kellett izgulnia, életében először lett a Forma-1 világbajnoka

Andrej ISAKOVIC / AFP
Andrej ISAKOVIC / AFP

Max Verstappen nyerte a Forma-1-es Abu-Dzabi Nagydíjat, de a világbajnok Lando Norris lett.

Három pilótának volt még esélye az utolsó idei futam előtt világbajnoki címre, és közülük Norris volt a legkényelmesebb helyzetben, aki tudta, hogy ha dobogón zár, akkor ünnepelhet.

Az első helyről a négyszeres világbajnok Verstappen rajtolhatott, aki meg is őrizte a pozícióját, két riválisa közül pedig Piastri már az első körben elment Norris mellett egy vagány manőver révén.

Alonso is nagy erőkkel támadta Leclerc-t, de nem járt sikerrel, és a 4. körben a Ferrari monacói pilótájának már nem hátrafelé kellett tekintgetnie, hanem előre, mert nagyon megközelítette Norrist. Elöl Verstappen két másodperces előnyt épített fel Piastrival szemben, a 10. körben rajtuk kívül még Norris, Leclerc, Russell, Alonso, Bortoleto, Hadjar, Ocon és Cunoda tartozott a pontszerzők közé.

Az élmezőnyből Russell ment ki elsőként kerékcserére, a 15. körben, majd két körrel később Norris és Leclerc is ugyanígy tett. Norris a 9. helyre jött vissza, de viszonylag gyorsan áthámozta magát Antonellin, Strollon és Lawsonon, utóbbi kettőt egy manőverrel hagyta faképnél.

Cunodát ugyan figyelmeztette a Red Bull, hogy tegyen meg mindent Norris ellen, de a McLaren brit pilótája elment a japán mellett, és ebben a pillanatban Norris újra dobogós volt, ezzel együtt pedig ismét világbajnoknak érezhette magát. Ugyanakkor az előzés során egy pillanatra mind a négy kerékkel elhagyta a pályát, és a sportbírók fel is jegyezték az esetet.

A 23. körben Verstappen is új gumikat kapott, így Piastri állt az élre, Cunodát pedig Leclerc is megelőzte, aki próbált tapadni Norrisra.

Norris végül megúszta, Cunodát hozták ki vétkesnek, aki leszorította ellenfelét a pályáról, így 5 másodperces büntetést kapott.

Húsz körrel a vége előtt Piastri, Verstappen, Norris, Leclerc, Russell, Stroll, Alonso, Ocon, Bortoleto, Bearman volt az első tíz sorrendje, és Verstappen nagyon feljött az egykiállásos taktikán lévő Piastrira.

Marad az M4 Sporton a Forma-1

Továbbra is az M4 Sport közvetíti a Forma-1-es világbajnokságot Magyarországon. Az erről szóló szerződést, amelynek értelmében a 2026-os és a 2027-es szezont is kizárólag az MTVA sportcsatornája mutatja majd, továbbra is élőben, előfizetési díj nélkül, Gyulay Zsolt, a hazai jogokkal rendelkező és értékesítő Hungaroring Zrt. vezérigazgatója, valamint Papp Dániel, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap (MTVA) vezérigazgatója írta alá vasárnap, a szezonzáró Abu-Dzabi Nagydíj felvezető műsorában.

 

A megállapodásoknak köszönhetően – továbbra is – nemcsak a futamok és az időmérő edzések, hanem a szabadedzések is képernyőre kerülnek és az F1-es mellett az F2-es és az F3-as sorozatokat is a közmédia sportcsatornáján láthatják majd a nézők.

A 41. körben Norrist másodszor is kihívták a bokszba, Verstappen pedig könnyedén lehagyta Piastrit, aki a 42. körben állt ki friss abroncsokért. A futam innentől eseménytelenül csordogált, az egyetlen kérdés az volt, adódik-e valami technikai probléma, ami miatt esetleg Norris nem tudja megtartani a dobogós helyét.

Drámai befutó helyett maradt minden változatlan: Verstappen nyert – ez volt idei nyolcadik sikere, és az utolsó kilenc futamból hatot ő húzott be –, Piastri megőrizte a második helyét, Norrisnak viszont a dobogó legalsó foka is a világbajnoki címet jelentette.

Végeredmény, Abu-Dzabi Nagydíj, Abu-Dzabi (58 kör, 306,183 km, a pontszerzők):

1. Max Verstappen (holland, Red Bull) 1:26:07.469 óra
2. Oscar Piastri (ausztrál, McLaren) 12.594 másodperc hátrány
3. Lando Norris (brit, McLaren) 16.572 mp h.
4. Charles Leclerc (monacói, Ferrari) 23.279 mp h.
5. George Russell (brit, Mercedes) 48.563 mp h.
6. Fernando Alonso (spanyol, Aston Martin) 1:07.562 perc h.
7. Esteban Ocon (francia, Haas) 1:09.876 p h.
8. Lewis Hamilton (brit, Ferrari) 1:12.670 p h.
9. Nico Hülkenberg (német, Sauber) 1:19.014 p h.
10. Lance Stroll (kanadai, Aston Martin) 1:19.523 p h.

pole pozíció: Verstappen

 

A vb-pontversenyek végeredménye 24 futam után:
versenyzők:
1. Norris 423 pont – világbajnok
2. Verstappen 421
3. Piastri 410
4. Russell 319
5. Leclerc 242
6. Hamilton 156
7. Andrea Kimi Antonelli (olasz, Mercedes) 150
8. Alexander Albon (thaiföldi, Williams) 73
9. Carlos Sainz Jr. (spanyol, Williams) 64
10. Alonso 56
11. Isack Hadjar (francia, RB) 51
12. Hülkenberg 49
13. Oliver Bearman (brit, Haas) 42
14. Liam Lawson (új-zélandi, RB) 38
15. Ocon 38
16. Stroll 34
17. Cunoda Juki (japán, Red Bull) 33
18. Pierre Gasly (francia, Alpine) 22
19. Gabriel Bortoleto (brazil, Sauber) 19
20. Franco Colapinto (argentin, Alpine) 0
21. Jack Doohan (ausztrál, Alpine) 0

 

csapatok:
1. McLaren 833 pont – világbajnok
2. Mercedes 469
3. Red Bull 451
4. Ferrari 398
5. Williams 137
6. RB 92
7. Aston Martin 90
8. Haas 80
9. Sauber 68
10. Alpine 22

 

A Forma-1 világbajnokai:
1950 – Giuseppe Farina (olasz, Alfa Romeo)
1951 – Juan Manuel Fangio (argentin, Alfa Romeo)
1952 – Alberto Ascari (olasz, Ferrari)
1953 – Ascari (Ferrari)
1954 – Fangio (Maserati-Mercedes)
1955 – Fangio (Mercedes)
1956 – Fangio (Ferrari)
1957 – Fangio (Maserati)
1958 – Mike Hawthorn (brit, Ferrari)
1959 – Jack Brabham (ausztrál, Cooper-Climax)
1960 – Brabham (Cooper-Climax)
1961 – Phil Hill (amerikai, Ferrari)
1962 – Graham Hill (brit, BRM)
1963 – Jim Clark (brit, Lotus-Climax)
1964 – John Surtees (brit, Ferrari)
1965 – Clark (Lotus-Climax)
1966 – Brabham (Brabham-Repco)
1967 – Denis Hulme (új-zélandi, Brabham-Repco)
1968 – G. Hill (Lotus-Cosworth)
1969 – Jackie Stewart (brit, Matra-Cosworth)
1970 – Jochen Rindt (osztrák, Lotus-Cosworth)
1971 – Stewart (Tyrrell-Cosworth)
1972 – Emerson Fittipaldi (brazil, Lotus-Cosworth)
1973 – Stewart (Tyrrell-Cosworth)
1974 – Fittipaldi (McLaren-Cosworth)
1975 – Niki Lauda (osztrák, Ferrari)
1976 – James Hunt (brit, McLaren-Cosworth)
1977 – Lauda (Ferrari)
1978 – Mario Andretti (amerikai, Lotus-Cosworth)
1979 – Jody Scheckter (dél-afrikai, Ferrari)
1980 – Alan Jones (ausztrál, Williams-Cosworth)
1981 – Nelson Piquet (brazil, Brabham-Cosworth)
1982 – Keke Rosberg (finn, Williams-Cosworth)
1983 – Piquet (Brabham-BMW)
1984 – Lauda (McLaren-Porsche)
1985 – Alain Prost (francia, McLaren-Porsche)
1986 – Prost (McLaren-Porsche)
1987 – Piquet (Williams-Honda)
1988 – Ayrton Senna (brazil, McLaren-Honda)
1989 – Prost (McLaren)
1990 – Senna (McLaren)
1991 – Senna (McLaren)
1992 – Nigel Mansell (brit, Williams)
1993 – Prost (Williams-Renault)
1994 – Michael Schumacher (német, Benetton)
1995 – M. Schumacher (Benetton)
1996 – Damon Hill (brit, Williams)
1997 – Jacques Villeneuve (kanadai, Williams)
1998 – Mika Häkkinen (finn, McLaren-Mercedes)
1999 – Häkkinen (McLaren-Mercedes)
2000 – M. Schumacher (Ferrari)
2001 – M. Schumacher (Ferrari)
2002 – M. Schumacher (Ferrari)
2003 – M. Schumacher (Ferrari)
2004 – M. Schumacher (Ferrari)
2005 – Fernando Alonso (spanyol, Renault)
2006 – Alonso (Renault)
2007 – Kimi Räikkönen (finn, Ferrari)
2008 – Lewis Hamilton (brit, McLaren-Mercedes)
2009 – Jenson Button (brit, Brawn GP)
2010 – Sebastian Vettel (német, Red Bull)
2011 – Vettel (Red Bull)
2012 – Vettel (Red Bull)
2013 – Vettel (Red Bull)
2014 – Hamilton (Mercedes)
2015 – Hamilton (Mercedes)
2016 – Nico Rosberg (német, Mercedes)
2017 – Hamilton (Mercedes)
2018 – Hamilton (Mercedes)
2019 – Hamilton (Mercedes)
2020 – Hamilton (Mercedes)
2021 – Max Verstappen (holland, Red Bull)
2022 – Verstappen (Red Bull)
2023 – Verstappen (Red Bull)
2024 – Verstappen (Red Bull)
2025 – Lando Norris (brit, McLaren)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik