Foci

A Manchester United még mindig értékesebb a Real Madridnál és a Barcelonánál

2018-ban is a Manchester United vezeti a legértékesebb futballcsapatok listáját, megelőzve az FC Barcelonát és a Real Madridot. Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke eléri a 32,5 milliárd eurót – derül ki a „Labdarúgó klubok értékelése: az európai elit 2018” című jelentés rangsorából, melyet harmadik éve készít el a KPMG.

A KPMG jelentésének legfontosabb adatai:

  • Európa 32 vezető klubjának összesített becsült cégértéke (EV) eléri a 32,5 milliárd eurót, ami 9 százalékkal magasabb, mint az előző szezonban megállapított érték.
  • A rekord költségű átigazolási szerződések és a személyzetre fordított egyre emelkedő kiadások sem akadályozták meg a klubokat abban, hogy egyre nagyobb nyereséget tudjanak felmutatni: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek.
  • A Manchester United FC (3255 millió euró) áll a lista élén, megelőzve az FC Barcelonát és Real Madridot. A csapat éves szinten mért 5%-os növekedéssel növelte előnyét; továbbra is ez az egyetlen klub, amelynek cégértéke meghaladja a 3 milliárd eurót.
  • A társaiknál jellemzően jóval magasabb közvetítési bevételt szerző brit klubok 9 helyet foglalnak el a Top 20-ban, köszönhetően annak, hogy immár a West Ham United FC is felkerült a listára. Ebből a kilenc csapatból hat a Top 10-ben található.
  • Az UEFA Bajnokok Ligája döntőjébe bejutott csapatok: a Real Madrid CF (2920 millió euró) és a Liverpool FC (1580 millió euró) a KPMG rangsorának második, illetve nyolcadik helyén állnak.

A teljes növekedés különböző tényezőknek tudható be, így többek között a 32 legjobb klub üzemi bevételeiben mért 8 százalékos növekedésnek. „A káprázatos átigazolási szerződések és a személyzet egyre emelkedő költségei sem akadályozták meg ezeket a klubokat abban, hogy látványosan emelkedő tendenciát mutassanak: az adózás előtti profit értéke mintegy 17-szerese a tavalyi értéknek. A növekedést főleg a brit klubok jelentős térnyerése hajtja. Továbbá az is segít, hogy a listán szereplő közepes méretű klubok közül soknak javult az anyagi helyzete, ami ugyancsak az UEFA FFP szabályoknak tudható be.

– mondta el Andrea Sartori, a KPMG sporttanácsadásért felelős globális vezetője.

Módszertan és social média

A labdarúgó klubok cégértékét összegző KPMG elemzés egy saját fejlesztésű algoritmus alapján működik, melynek öt meghatározó mérési pontja van, ennek egyike a közösségi média platformokon nyújtott teljesítmény és aktivitás. Mivel egyértelmű összefüggés mutatható ki a klubok közösségi média jelenléte, pályán mutatott sportsikerei, márkaértéke és vállalati értéke között, a KPMG 2018-as kiadványában külön fejezetet szentelt a témának.

A 32 legjobb csapat összesen 111 millió új követőre tett szert közösségi média platformjaikon; ez 10 százalékos növekedésnek felel meg a vizsgált időszakban (2017. augusztus 1 – 2018. április 22.). A Top 32 összesített növekedésén belül jellemző, egyértelmű tendencia a Twitter (26%) és az Instagram (17%) erősödése, miközben a Facebook csupán 4 százalékot nőtt.

Az MU becsült cégértéke euróban 5, brit fontban mérve 10 százalékos növekedést produkált, és annak ellenére képesek voltak kis mértékben tovább javítani eleve magas pozíciójukat, hogy számottevően rosszabb sporteredményeket mutathattak fel a Real Madridhoz képest. A tanulmány szerint a Real jelentős árat fizetett a 2016-17-es szezonban elért négyszeres kupagyőzelemért – romlottak a klub jövedelmezőségi mutatói, és ezzel együtt, ha nem is jelentős mértékben, de visszaesett a cégértékük is (-2%), annak ellenére, hogy működési bevételük 8%-kal emelkedett.

Az FC Barcelona ezzel szemben kismértékű, 1 százalékos növekedést könyvelhetett el, míg az FC Bayern München hátrányát részben ledolgozva, közelebb került a dobogóhoz.

A Top 10 csapatok rangsora nem változott tavaly óta; de közülük ismét a Tottenham Hotspur FC került reflektorfénybe, köszönhetően a cégérték legnagyobb mértékű növekedésének (27% euróban, 33% angol fontban kifejezve.) Ez a növekedés még látványosabb, ha a csapat elmúlt két évadban mért, összesített eredményét nézzük meg (61% avagy + 485 millió euró).

Érdekességként nem lehet elmenni a Beşiktaş JK 52 százalékos növekedése mellett sem: ők sokat profitáltak abból, hogy a csapatnak ez volt az első teljes szezonja a vadonatúj Vodafone Arenában.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik