Szponzor szempontból mennyire lehet vonzó a nagy cégnek, hogy a legrangosabb dél-amerikai kupa sorozatban vállaljanak szerepet? Mennyire tudatos és összeszedett a sorozat kommunikációja? Egyáltalán, mennyire szabad marketing szemmel összehasonlítani a Libertadores-kupát a Bajnokok Ligájával?
Július 4-én este véget ért a Libertadores-kupa, amelyet a brazil Corinthias története során első alkalommal nyert meg. A döntőben igazi klasszikus brazil – argentin párharcra került sor. A kétmérkőzéses fináléban a Boca Juniors előbb hazai pályán 1-1-es döntetlent ért el, majd a visszavágon 2-0-arányban alul maradt brazil ellenfelével szemben.
Amit már most előre biztosan kilehet jelenteni: a Libertadores-kupa és a Bajnokok Ligája, teljesen más osztályt képviselnek a globális marketing ligában. A sorozat főtámogatója évek óta a Santander Bank (2012 Copa Santander Libertadores de América a torna hivatalos neve). További kiemelt támogatói az eseménynek a Toyota, a Bridgestone, a FOX Sports, illetve a Nike Futbol Argentina. Összehasonlításképpen a Bajnokok Ligája előző kiírásának főtámogatói az UniCredit Bank, a Ford, a MasterCard, a PlayStation és a Heineken. Bár támogatók itt is ott is vannak, de a cégek nagyságát és a befolyó összeget figyelve a szponzorokért folytatott versenyben nem sok eséllyel rúg labdába a dél-amerikai sorozat.
Kommunikációs szempontból pedig még nagyobb a különbség a két sorozat között. Míg a BL döntő a világ egyik legnézettebb sporteseménye, heteken át mindenhol címlapra kerül, szinte mindenki kívülről fújja a döntő két résztvevő csapatát. A Libertadores-kupát ezzel szemben leginkább csak felvételről élvezhetik az európai tévénézők és a sorozat győzteséről is mindössze egy néhány mondatos rövid hír jelent meg hazánk legolvasottabb sportoldalán, az NSO-n.
Íme a kupaátadás dél-amerikai módra
A két esemény hivatalos honlapjának a struktúrája viszont igencsak megegyezik egymással, azzal a hatalmas különbséggel, hogy BL remekül kiszolgálja a világ bármely pontjáról érkező látogatót, a Libertadores-kupa pedig elsősorban a dél-amerikai közönségre koncentrál. Tény, hogy Dél-Amerikában hatalmas népszerűségnek örvend az esemény, ám sem nézettségben sem támogatottságban nem tudja felvenni a versenyt például az Észak-Amerikai Labdarúgó Bajnoksággal (MLS).
Összességében kijelenthető, hogy még bőven van hova fejlődnie a „kis tervérnek”, ha globálisan is szeretne a legjelentősebb sportesemények közé tartozni.