Elindult a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) elektronikus regisztrációs rendszere. Ez az alkalmazás lehetővé teszi a gyors, számítógéppel történő kitöltést is. A tegnapi indulás óta már ezren használták az elektronikus felületet, január eleje óta pedig már összesen 12 ezer vállalkozás regisztrálta magát a kamaránál. Március elsejéig van lehetőségük a vállalkozásoknak a regisztrációra, az 5000 forintos díjat pedig március végéig fizethetik meg.
Ha valaki elmulasztja a regisztrációt, akkor az MKIK a nyilvános cégnyilvántartások alapján megkeresi a késlekedőket, és figyelmezteti őket. Ám ha ez sem vezet eredményre, akkor a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV) összevetik az adatokat, és a kamara „kényszerregisztrálja” őket, a NAV pedig behajtja a díjat a cégektől. Bírságra azonban nem kell számítaniuk. Ez még az idén meg fog történni – közölte a kamara.
– a kamarai közfeladatok ellátásához évente 5000 forint kamarai hozzájárulást fizetni (a hozzájárulás összege önkéntes kamarai tagok esetén levonható a tagdíjból),
– a kamara pedig köteles részükre a törvényben meghatározott szolgáltatásokat (tanácsadás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben; üzleti partnerkeresés és pályázatfigyelés) térítésmentesen nyújtani.
A január elseje után alakult egyéni és társas vállalkozások a bejegyzésüket követő 5 napon belül, a már működő vállalkozások pedig a hatálybalépést követő 60 napon belül, legkésőbb 2012. március 1-jéig kötelesek a székhely szerinti területi kereskedelmi és iparkamaránál a nyilvántartásba vetetni magukat.
A bejelentés módja
Amelyik cég nem az online regisztrációt választja, az a regisztrációs adatlapot a kamarai honlapokról tudja kinyomtatni. A regisztrációs lapot kitöltés és cégszerű aláírás után vagy postai úton kell beküldeni a székhely szerint illetékes területi kereskedelmi és iparkamarához, vagy személyesen lehet leadni az ügyfélszolgálatokon. Tegnap óta pedig már elektronikus formában is benyújtható. A későbbiekben a cégeknek kell frissíteniük az adataikat, amit bármikor megtehetnek.
A nyilvántartásba vételi kérelmeket csak az 5000 forintos kamarai hozzájárulás beérkezése és jóváírása után teljesítik. A banki átutalás mellett lehetőség van az ügyfélszolgálatokon történő készpénzbefizetésre is. Egyes területi kamaráknál „sárga postai csekken” is befizethető a hozzájárulás. A kamarai regisztrációs díj adó módjára is behajtható. Jövőre március 31-ig kell majd befizetni a kamarai hozzájárulást (s aki nem fizeti be eddig, attól a NAV behajtja). Az év közben alakuló cégeknek is 5000 forintott kell fizetniük.
A regisztrált vállalkozások nem válnak automatikusan kamarai taggá. A kamarai tagság továbbra is önkéntes marad.
Mit nyújt ezért a kamara?
A regisztrált cégeknek a kamara a törvényben meghatározott szolgáltatásokat (tanácsadás gazdasági, pénzügyi, adózási, hitelhez jutási kérdésekben; üzleti partnerkeresés és pályázatfigyelés) nyújtja, térítésmentesen. A regisztráció legfőbb célja, hogy képet kapjanak róla, hány ténylegesen működő vállalkozás van, és mi jellemzi őket. A bekért adatokból online kereshető kamarai nyilvántartás készül. amely 2012. június 1-jétől lesz nyilvános (az MKIK, valamint a területi kereskedelmi és iparkamarák honlapjáról szabadon elérhető).
A kamarai tagok már most is kérhetnek tanácsadást – mondta az FN24-nek Dunai Péter, az MKIK főtitkára. Ezeket a meglévő szolgáltatásokat fogják bővíteni, hogy ki tudják majd szolgálni a megnövekvő igényeket. A kamara szerint 20-szorosára nőhet majd a szolgáltatásokat igénybe vevők száma. A pályázatfigyelési rendszer pedig március végére válik elérhetővé.
A regisztrációs adatlapon vannak kötelezően és önkéntesen kitölthető adatok. Ha egy cég önkéntesen beszámol arról, hogy hány főt foglalkoztat, mekkora az árbevétele, vagy épp végez-e külkereskedelmi tevékenységet, akkor ezek az adatai is bekerülhetnek a nyilvános adatbázisba (amennyiben ehhez hozzájárul a regisztráció során). A külkereskedelemmel foglalkozó cégek későbbi újabb felmérésre, célzott adatgyűjtésre számíthatnak. Az ebből elkészült adatbázisból az MKIK egy CD-romot készít majd, amelyet üzletember-találkozókon oszt majd ki, illetve a külképviseleteket is ellátja vele, hogy ezzel is segítse a cégeket.
Az üzleti partnerkeresési szolgáltatás a kamarai tagok számára már most is hozzáférhető “üzleti hálón” keresztül lesz elérhető.
A nyilvános adatbázist 2-3 év alatt olyan üzleti információs tárházzá fejlesztenék, ahol minden vállalkozás segítséget kaphatna ahhoz, hogy kivel érdemes üzletelni, megtudhatják például, hogy a leendő partner nem áll-e csődeljárás alatt.
A későbbiekben a kamara javaslatot fog tenni arra, hogy bizonyos vállalkozási ügyek intézésénél (pl. Széchenyi kártya igénylés, pályázatok, stb.) a kamarai regisztrációs számot is kérjék be.