Média
tévéújság, műsorújság. fotó: thinkstock

Dupla lapbezárással indul 2018

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2018. 01. 02. 16:16

Korábban a témában:

Az MTVA, illetve annak leányvállalata úgy döntött, az idei évtől nem jelenteti meg többé az RTV Részletes és a Telehold című műsorújságokat. Mindkét tévéújság több évtizedes múltra tekint vissza: a Telehold az impresszuma szerint már a 31. évfolyamában járt, míg az RTV Részletes az Országos Széchényi Könyvtár könyvtári katalógusa szerint 1998-tól, vagyis 20 éven át közölte a rádiók és tévécsatornák műsorait, de elődlapját, az 1924-ben indult Magyar Rádió Újságot figyelembe véve valójában több mint 90 éves múlttal rendelkezik. Az újságokat mostanáig a közel 90 milliárdból működő közmédia 100 százalékos leányvállalata, az MTVA Kiadói Kft. jelentette meg, mely 1993-tól 2012-ig, a közmédiumok összevonásáig még MTI Kiadói Kft. néven működött. Mindkét újságnak a legutóbbi időkben Kovács Ákos újságíró volt a főszerkesztője, és ő vezette a céget is.

Lettek volna, aki felvásárolják a lapot?

A lapbezárást egy, a témára közeli rálátással bíró forrásunk kifejezetten furcsa lépésnek találja, mert még korábban a lapot tudomása szerint szívesen átvette volna két nagy médiavállalat is. Beszélgetőpartnerünk szerint, ha az MTVA problémásnak találta a lapját, akkor logikusabb lépés lett volna részéről inkább eladni azt a meglévő előfizetői bázisával együtt valamelyik érdeklődőnek, mintsem egyszerűen bezárnia azt.

Egy újság állami tulajdonosától azonban ezek szerint nem várhatunk logikát

– fogalmazott beszélgetőpartnerünk.

A Telehold utolsó borítójának részlete
A Telehold utolsó borítójának részlete

A lapok megszűntére egyébként egy olyan olvasónk hívta fel a figyelmünket, aki azért is tartja fájdalmasnak a lépést, mert a Teleholdat azért vásárolta, mert az nagyon részletesen beszámolt a külföldi „műholdas” tévéadók programjairól is, az RTV Részletest pedig azért vette, mert a műsorújság szerinte a többi műsorújsághoz képest jóval nagyobb részletességgel számolt be a hazai állami televíziók és az állami rádiók – vagyis az MTVA portfólió – műsorairól, például még a Bartók Rádióban elhangzott muzsikák címeinek, és más adatainak is helyet biztosított. (A piacon lévő többi műsorújságnál úgy tartják, a Bartók Rádió hallgatottsága olyannyira elenyésző, hogy csak egy nagyon szűk kört érdekel, hogy pontosan mely zenéket játssza, így pedig nem lenne kifizetődő nagy terjedelmet szánni ennek.)

Nem indokolták a bezárást

A Telehold és az RTV Részletes utolsó lapszámának harmadik oldalán Szerkesztőség aláírással a lap megszűnését nem különösebben indokolták, mindössze azt írták: van, hogy a kedvenc televíziós sorozatunk, bármennyire is szeretjük, előbb-utóbb véget ér, most azonban nem egy tévéműsorral történik ez, hanem a műsorújsággal. Ezután még néhány technikai információt közöltek a lap megszűnése kapcsán, vagyis azt, hogy visszafizetik az előfizetések időarányos díját azoknak, akik már előre kifizették az összeget.

Az újságokat eddig készítő szerkesztőség tagjainak információink szerint szinte az utolsó pillanatban, karácsony előtt közölték a lapbezárások tényét, ezzel nem kimondottan bearanyozva az érintettek ünnepét, akik közül többen információink szerint máris munkakereséssel kezdik az új esztendőt, ám nincsenek könnyű helyzetben, mert többen közülük a nyugdíjkorhatár közelében vannak. Egyébként úgy tudjuk, a megszűnő lap munkatársainak sem különösebben indokolták a döntést.

Az RTV Részletes utolsó lapszámának borítója
Az RTV Részletes utolsó lapszámának borítója

Természetesen kerestük a megszűnés indokai kapcsán Kovács Ákos ügyvezető-főszerkesztőt az ügyben. A szerkesztőség központi telefonszámán hagytunk neki üzenetet kedden, illetve e-mailben is elküldtük kérdéseinket. Emellett küldünk kérdéseket az MTVA sajtóirodájának is, rákérdezve arra is, hogy miért utasították el a korábbi piaci érdeklődőket a lapra, ha most bezárják. (Ha a későbbiekben a kérdéseinkre választ kapunk, arról természetesen beszámolunk.)

Frissítés (18:02): Megszólalt az MTVA, felelős gazdálkodással magyarázzák a lapbezárásokat

Az MTVA közleménnyel reagált cikkünk megjelenése után a neki elküldött kérdéseinkre. Ebben azt írják, hogy az RTV Részletes és a Telehold műsorújságok kiadói tevékenységét az MTVA Kiadói Kft. 2018. január 2-tól megszünteti, az utolsó lapszámokban a kft. vezetése tájékoztatta a lapok olvasóit annak megszűnéséről, előfizetőit pedig a már kifizetett előfizetések részarányos visszautalásának módjáról. Hozzáteszik, a két lap kiadásának megszüntetésére a közmédia alaptevékenységére történő fókuszálás és a felelős gazdálkodás érdekében került sor. Hangsúlyozzák, a közmédia nézői és hallgatói továbbra is megtalálják csatornáinak részletes műsorkínálatát a mediaklikk.hu oldalon. Arra a válaszuk nem tér ki, miért nem adták el a lapot a korábban érdeklődését kifejező médiavállalatoknak, ha most egyszerűen bezárják azt. Arra sem válaszoltak, hogy a kft. megmarad-e, illetve hány ember elbocsájtásával járnak a lapbezárások.

Nem mérték a példányszámot

Arról, hogy a megszűnő két újságnak mekkora példányszáma lehetett, már évek óta nem állnak rendelkezésre hitelesített információk, azt ugyanis nem mérették a Magyar Terjesztés-ellenőrző Szövetségnél (MATESZ). Egy általunk megkérdezett szakértő úgy becsüli, a két lapból együttvéve talán ha 40 ezer fogyhatott mostanában. Ha az említett példányszámokat illetően az auditálás hiányában nem is lehetünk biztosak, az biztos, hogy jóval kevesebb példány fogyott belőle a nagy hazai tévéújságokhoz képest.  Magyarországon a tévéújságok piacán a legnagyobb példányszámú e kategóriájú újságot, a 160 ezer példányszám körüli Színes RTV-t és testvérlapjait megjelentető Central Médiacsoporton kívül főleg a TVR Hét című lapot kiadó Ringier Axel Springer tévéújságja és testvérlapjai számítanak meghatározónak. A kormányközeli, Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester érdekeltségében lévő Mediaworks a hozzá tartozó egyes megyei lapokba mellékletként fűz be műsorújságokat.

A most megszűnő Telehold és RTV Részletes című lapokat megjelentető állami hátterű kft. leadott pénzügyi beszámolója alapján 2016-ban 427 millió forint nettó értékesítési árbevételt és 1,7 millió forint nyereséget ért el adózás után. 2015-ben a cég bevétele 448 millió forint, adózott eredménye 25,5 millió forint volt. (A most lezárult 2017-es év pénzügyi beszámolóra idén májusig még várni kell, így a tavalyi évet illetően még nem állnak rendelkezésre adatok.)

Izgalmas kérdés lesz, hogy a most megszűnt két műsorújság eddigi olvasói átpártolnak-e valamelyik talpon maradt másik műsorújsághoz, vagy őket teljesen elveszíti-e a hazai nyomtatott lappiac. Erre a 2018 első negyedéves példányszámadatokból lehet majd következtetni, ha majd a MATESZ tavasszal publikálja azokat. Az is csak a jövőben fog kikristályosodni, hogy az eddigi olvasók digitális műsorújságokra, illetve elektronikus műsorfüzetekre térnek-e át.

Elpusztíthatatlan tévéújságok – interjú Hámori Ivánnal, a Színes RTV főszerkesztőjével
Vajon milyen hatással lesz a tévémagazinok piacára, hogy fizetőssé válik az RTL Klub és a TV2, és egyáltalán milyen helyzetben vannak mostanság ezek az újságok? Ezekről is beszélgettünk Hámori Ivánnal, a piacvezető műsorújság, a Színes RTV főszerkesztőjével.
vissza a címlapra

Legfrissebb videó mutasd mind

Apa lesz Tabáni István

Kommentek

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.