Média

Az RTL Klubnál volt a legtöbb termékmegjelenítés

A médiahatóság friss elemzéséből nem csak az derült ki, hogy az RTL Klub vagy a TV2 saját gyártású műsoraiban szerepelt-e több termékmegjelenítés, de az is, hogy mely márkák jelentek meg így a legtöbbször.

A Médiatanács eheti ülésén – több más fontos ügy, például a Class FM-nek az országos kereskedelmi rádiós pályázat felfüggesztésére irányuló kérelmének elutasítása mellett –  elfogadta az országos kereskedelmi televíziók műsorainak termékmegjelenítését idei első félévét vizsgáló NMHH-s tanulmányt.

A felmérésben az NMHH az RTL Klub és a TV2 közel mintegy háromezer-ötszáz műsorszámát elemezte. A vizsgálat fókuszában a médiaszolgáltatások saját gyártásban készített műsorai álltak. E műsorokban a félév alatt összesen 19.162 termékmegjelenítést azonosítottak a médiahatóság emberei, ami közel 75 százalékkal több volt mint 2016 azonos időszakában.

A legtöbb termékmegjelenítéssel (3.299) az RTL Klub Fókusz műsorában találkoztak a hatóságnál, közel kétszer annyival mint tavaly (1.790). Az NMHH oldalára is feltett tanulmányból az is kiderül, hogy míg az RTL-nél a legtöbbször az Adidas jelent meg, a TV2-nél az Auchan. A legtöbbször személyautót reklámoztak.

A tanulmány alapján a tévécsatornák saját gyártású műsoraiban megjelenő márkák száma ugyancsak közel 75 százalékkal emelkedett: 2017 első félévében 2.953 félét láthattak a nézők, míg egy évvel korábban csupán 1.700-at. Az RTL Klub a tavalyi 6.378 megjelenítését több mint a duplájára emelte idén, a csatornán az első félévben mintegy 14 ezer ilyen típusú üzenet szerepelt. A TV2 kevésbé tudta növelni e mutatóját: 4.609-ről 5.204-re ugrott fel a termékmegjelenítések száma.

A tanulmány megállapításai között szerepel, hogy míg korábban jellemző volt, hogy a médiaszolgáltatók túlzottan bebiztosították magukat a termékmegjelenítésre felhívó feliratok használatában, addigra az idei év első felében már az látszik, hogy következetesebben használják a felhívást, amelyet tényleges termékmegjelenítés követ. Emellett a vizsgálat összesen 270 alkalommal regisztrálta a felhívás elmaradását.

A nagy márkák kevésbé uralták a termékmegjelenítés piacát, mint ahogy az a klasszikus reklámszpotoknál megfigyelhető. A közel háromezer beazonosított áru 88 százaléka tíznél kevesebbszer, 978 pedig csupán egy alkalommal tűnt fel, így a termékmegjelenítés változatosabb kínálatot mutatott. A leggyakrabban megjelenő márka idén is az Adidas volt, összesen 332 alkalommal, amelyet nem sokkal lemaradva a Nike (321) követett, a képzeletbeli dobogó harmadik fokán pedig a Fa Men (208) állt.

A tematikus magazinműsorok voltak a tévék kereskedelmi partnereinek kedvencei: itt jelent meg az összes hirdetés 62,4 százaléka, mintegy 12 ezer darab, vagyis egyértelműen ez a műsortípus a legnagyobb felvevőpiaca a termékmegjelenítésnek.

Kiemelt kép: az RTL Klub vezérlőterme. Fotó: MTI (archív)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik