Média
rádió fotó: thinkstock

Több városban is elnémulhat a Helikon Rádió

Szalay Dániel
Szalay Dániel

újságíró. 2017. 09. 22. 10:35

A Helikon Rádió alulmaradt a keszthelyi és nagykanizsai helyi rádiós frekvenciáékért a Médiatanács és az Andy Vajnához közeli cégekkel folytatott háborúban.
Korábban a témában:

A Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság Médiatanácsának eheti üléséről kiadott összefoglaló alapján a testület több helyi rádiós frekvenciapályázat ügyével is foglalkozott. Eszerint a Keszthely 99,4 MHz helyi kereskedelmi rádiós frekvencia pályázati eljárásában a Médiatanács felvilágosítást kér az LB Rádió Kft.-től. Azt, hogy pontosan miről kell felvilágosítást adnia az Andy Vajna filmügyi kormánybiztos ügyvédjeinek, a Litter-Biró ügyvédi iroda tagjainak tulajdonában lévő cégnek, mely hálózatba kapcsolódna a Vajna-féle Rádió 1 hálózattal, nem közölték.

TO GO WITH AFP STORY BY GEZA MOLNAR 
Hungarian-born, US film producer Andrew Vajna speaks during an interview with AFP in Budapest on February 10, 2012. Despite strong criticism even from abroad, US producer Andrew Vajna, who has been tasked with reforming Hungarian cinema, insists a more modern, transparent and professional film industry is coming. AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK / AFP PHOTO / ATTILA KISBENEDEK
Plágium vagy összejátszás: így terjeszkedik Andy Vajna
Egymásról másolt helyi rádiós pályázatok, rejtegetett pályázati dokumentációk, sunnyogó Médiatanács: újabb abszurd történet az elfideszesített magyar médiavilágból.

A testület annyit viszont még közölt a keszthelyi frekvenciapályázat kapcsán, hogy a másik pályázó, a Helikon Rádió Kft. esetében az ajánlat alaki érvénytelensége miatt már korábban megtagadták a nyilvántartásba vételt, és bár a pályázó kérelmet nyújtott be a végzés bírósági felülvizsgálatára, azt a bíróság elutasította. Így tehát most úgy tűnik: egyedül Vajna ügyvédjeinek van bármiféle esélye a frekvenciát megszerezni. A frekvenciát eddig használó Helikon Rádió pedig komoly veszélybe került Keszthelyen.

A Médiatanács jelezte azt is, hogy folytatja a Nagykanizsa 95,6 MHz, a Kaposvár 99,9 MHz és a Veszprém 90,6 MHz helyi rádiós frekvenciák pályázati eljárásait is, miután a bíróság elutasította a Helikon Rádió Kft., illetve a Regionális Rádió Kft. felülvizsgálati kérelmeit. Ez utóbbi, a kormányközeli üzletemberekhez köthető Regionális Rádió Kft. szintén alaki hibákra hivatkozva lett kizárva az országban több helyi rádiós pályázatból, ahol az Andy Vajna filmügyi kormánybiztoshoz köthető cég is indultak.

A Helikon tehát a jelek szerint Nagykanizsán is komoly bajba került.

Light wooden surface with microphone on white background with copy space. 3D Rendering
Vajna közelében újabb rádiós céget alapítottak
Lehet, hogy az országos kereskedelmi rádiós frekvenciapályázaton való indulás a célja az Andy Vajna bizalmi embere által a napokban létrehozott Radio Investment Kft.-nek.

Átlagosan napi kétszáz szponzorüzenet éri el a tévézőket

Az NMHH Médiatanácsa közölte azt is, hogy az év első felében a legtöbb cég – összesen 83 – a TV2 Mokka című reggeli magazinjában jelent meg támogatóként, a legtöbb szponzorüzenet – összesen 12.822 – pedig a csatorna időjárás-jelentéséhez kapcsolódott az NMHH vizsgálata alapján. A leggyakrabban szereplő támogató cég az Új Ház Centrum Zrt. volt 2.229 hirdetéssel, őt követi a Fundamenta Lakáskassza Zrt. (1.795) és a Leier Hungária Kft. (1.676). A vizsgált időszakban több mint ezer cég 1.534-féle támogatói üzenete 67.049 alkalommal jelent meg. A legtöbb támogatói hirdetés a TV2-n jelent meg, a 30.198 megjelenés azonban negyedével elmarad a tavalyi év azonos időszakában mért 39 961 hirdetéshez képest. Magasat ugrott a szponzorhirdetések száma az RTL Klubnál, a tavalyi 13.982-ről 19.911-re. A Duna TV esetében nem tapasztalható számottevő változás, az idei első félévben 4285, tavaly 4277 hirdetés jelent meg a képernyőn. Díj- és nyereménytárgyról szóló szpot 55 műsorban volt látható, és ez az összes támogatói hirdetés 11 százalékát fedte le. Az ilyen jellegű támogatások elsősorban a Mokkához (920) kapcsolódtak, és a nyeremények zömét a szabadidő szektor képviselői ajánlották fel – összesen 1722 darabot.

A hatóság 2017 első félévében a legtöbb nézőt elérő országos kereskedelmi televíziók, az RTL Klub és a TV2, valamint a közszolgálati Duna TV műsoraiban vizsgálta a támogatói üzeneteket, egy-egy hónapig helyet kapott a mintában az M4 Sport, az ATV, az TTL II, a Sport2, a SuperTV2 és a Viasat3 csatorna is. A teljes tanulmány az NMHH honlapján olvasható.

Rendben voltak a gyermekeknek szóló élelmiszerreklámok

A Médiatanács elfogadta a társszabályozó szervezetek 2017. első félévi beszámolóit. A társszabályozási rendszerre a médiatörvény nyújt lehetőséget, így a Médiatanács önszabályozó szervezetekkel működik együtt annak érdekében, hogy ösztönözzék az önkéntes jogkövetést, és teljesüljenek a médiaigazgatásra vonatkozó jogszabályok céljai, alapelvei.  A szakmai szervezetek a Médiatanácstól kapott felhatalmazás alapján, a testület anyagi támogatásával igazgatási feladatokat látnak el hatósági jogkör nélkül, a Médiatanács pedig felügyeli a feladatok ellátását. A megállapodások keretében a szervezetek kutatásokat is vállalhatnak. A most elfogadott beszámolókban olvasható az Önszabályozó Reklám Testület (ÖRT) gyermekeknek szóló élelmiszerreklámokra irányuló vizsgálata, amely kiterjesztette azt a gyártókon kívül az élelmiszerláncok reklámjaira is.

A testület górcső alá vette a 2017 első félévében közzétett összes, a témába vágó tévé- és újsághirdetést: ez 37 tévécsatorna 126 tévéreklámját és 64 nyomtatott sajtótermékben megjelent 267 hirdetést jelentett. A vizsgálat pozitív eredménnyel zárult: az ÖRT Magatartási Kódexének minden reklám megfelelt, tehát száz százalékos a megfelelési arány, hiszen a vizsgált hirdetések közül egyik sem volt károsnak nevezhető, és mindössze kettőt tartott aggályosnak – ez csupán fél százalék. A teljes tanulmány az ÖRT honlapján lesz megtalálható.

Nem maradt el a szokásos pénzosztás sem

A Médiatanács arról is tájékoztatást adott, hogy 103,2 millió forinttal támogat húsz helyi és körzeti tévét a Magyar Média Mecenatúra Program rendszeresen jelentkező televíziós műsorok támogatására kiírt idei pályázatának második fordulójában. Közéleti magazin kategóriában kilenc eredményes jelentkező volt: a Szentgál, a Baranya és a Kiskőrös Televízió, a budapesti City TV és a Centrum TV, a Városi TV Mohács, a mórahalmi Móra-Net TV, a szerencsi Globo Televízió, valamint a Komló és Térsége Televízió. Hírműsorok támogatására sikerrel pályázott a Debrecen, a Miskolc és az Ipoly Televízió, a Zalaegerszegi és a Kecskeméti Televízió, a Kalocsa Városi Televízió és a békéscsabai Csaba TV. Kulturális magazinok elkészítéséhez támogatásban részesül a Szombathelyi és a Mezőtúri Városi Televízió, a TV Eger és a békéscsabai 7.TV.

vissza a címlapra

Ajánlott videó mutasd mind

Kommentek

MISSION, TX - JUNE 12: A boy and father from Honduras are taken into custody by U.S. Border Patrol agents near the U.S.-Mexico Border on June 12, 2018 near Mission, Texas. The asylum seekers were then sent to a U.S. Customs and Border Protection (CBP) processing center for possible separation. U.S. border authorities are executing the Trump administration's "zero tolerance" policy towards undocumented immigrants. U.S. Attorney General Jeff Sessions also said that domestic and gang violence in immigrants' country of origin would no longer qualify them for political asylum status.   John Moore/Getty Images/AFP
Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
24-logo

Engedélyezi, hogy a 24.hu értesítéseket
küldjön Önnek a kiemelt hírekről?
Az értesítések bármikor kikapcsolhatók
a böngésző beállításaiban.