Média

Fontos tudnivalók a reklámadó kapcsán

online reklám
online reklám
A reklámadó módosuló szabályairól szóló adóhatósági füzet tisztába teszi, hogy mikor és mennyit kell fizetni az adóemelés után, illetve hogy a saját célú reklám közzététele adómentes lesz.

Tájékoztatót tett közzé a Nemzeti Adó és Vámhivatal (NAV) a reklámadó módosuló szabályai kapcsán a legfontosabb tudnivalókról a 66. számú Információs Füzetben – hívja fel a figyelmet a Magyar Lapkiadók Egyesülete, mely emlékeztet rá: a reklámadóról szóló 2014. évi XXII. törvény (Ratv.) legutóbbi módosítása a 2017. július 1-jét megelőző, mind az ettől kezdődő időszakra vonatkozó adókötelezettséget érintően fontos változásokat vezet be. Az egyik ilyen, hogy

a módosítás nyomán a saját célú reklám közzététele nem lesz adóköteles, a reklámközzétevők közül tehát csak azon adózókat terheli reklámadó-kötelezettség, amelyek a törvényben meghatározott csatornákon ellenszolgáltatás fejében tesznek közzé reklámot. Az új szabályok szerinti adóalap után az adómérték idén július 1-jétől 7,5 százalék; az adóköteles tevékenységből származó adóévi nettó árbevétel 100 millió forintot meg nem haladó része pedig mentes az adó alól.

E mentesség nyomán elért adóelőny csekély összegű (de minimis) támogatásnak minősül, amely tekintetében az uniós szabályozás által előírt korlátokra (ágazati korlátozások, maximálisan 200 ezer euró/3 pénzügyi év) is figyelemmel kell lenni.

Aki még nem fizette meg az elmúlt időszakra az adót, már ne tegye

A módosítás a korábbi szabályok szerinti, 2017. július 1-jét megelőző időszakra vonatkozó kötelezettségeket „visszarendezi”, mivel – a 2017. június 30-áig lezárult adóévekre bevallott és megfizetett adó túlfizetésként fog mutatkozni az adófolyószámlán, melynek visszatérítésére az adózók az adózás rendjéről szóló 2003. évi XCII. törvény szerint jogosultak (ennek lehetőségéről és feltételeiről az adóhatóság értesíteni fogja az érintett adózókat). A változások miatt a 2017. június 30-áig lezárult adóévekre bevallott, de meg nem fizetett adót nem kell megfizetni. További változás, hogy a 2017. január 1. és 2017. június 30. közötti időszakban az adó mértéke 0 százalék. Az adókötelezettség tehát 2017. július 1-jétől, az új szabályok szerint keletkezik majd.  2017. július 1-jét magában foglaló adóév adóalapjának kiszámítására pedig külön átmeneti rendelkezések vonatkoznak.

Ezek kétféle módszert rögzítenek:

1.) arányosítás: az adóévben a 2017. június 30-áig terjedő időszak naptári napjainak a teljes adóév naptári napjaiban képviselt hányada szerinti adóalap-rész adózik 0 százalékkal;

2.) könyvviteli zárlat: a 2017. június 30-ára készített könyvviteli zárlat alapján az adóév 2017. június 30-áig tartó időszakában (ténylegesen) keletkezett adóalaprész adózik 0 százalékkal.

Mindezek alapján a  2017. július 1-jétől az adóév végéig (jellemzően 2017. december 31-éig) terjedő időszakra eső adóalaprészre pedig az új, 7,5 százalékos adómérték alkalmazandó.

A reklám közzétételének megrendelőire vonatkozó adókötelezettség körében változás nem történt. A témával kapcsolatban egyébként további fontos részletek olvashatók az RSM adótanácsadó blogjában.

A reklámadótörvény módosítását, az adókulcs 7,5 százalékra történő emelését idén májusban szavazták meg. Szakmai szervezetek tiltakoztak ellene, mivel az adó mértéke elviszi a médiaipar egyes területein a nyereséget, ami pedig leépítésekhez, illetve további lapbezárásokhoz vezethet. Ugyancsak kifogásolták, hogy a hazai iparági szereplőkkel ellentétben a Google, a Facebook nem fizetnek reklámadót, ezáltal a hazai iparági szereplők versenyhátrányba kerülnek.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik