Média

Dancsó Péter: Nem kell minden helyzetben viccesnek lenni

29 éves, övé az ország egyik legnagyobb internetes videócsatornája, és tavaly az egyik legbefolyásosabb közösségi média arcnak is beválasztotta a Forbes. A mainstream médiának viszont csak elvétve ad interjút. A 24.hu-val most mégis kivételt tett.

Nagyon ritkán adsz interjút, több éve nem volt rá példa. 

Ha van egy saját médiafelületed, ahol a saját közönségeddel kommunikálhatsz, akkor nem látom értelmét más felületeken nyilatkozni. A saját csatornámon pedig pontosan azokkal tudok kommunikálni, akik amúgy is érdeklődnek az iránt, amit csinálok.

Ennyire más lenne az általad megszólítani kívánt célcsoport, mint azok a tömegek, akik a fősodratú (mainstream) médiát nézik?

Nem mondom, hogy nincs átfedés, de alapjaiban más. A televízió egy kiöregedőben lévő célközönséget szolgál. Az online tartalmak viszont, így az én videóim is, elsősorban a 30 alattiakhoz szólnak.

Egyes videóid akár milliós nézettséget is elértek. Hogy csinálod?

Nem én csinálom. Mások kattintanak rá. (nevet)

Van kedvenc saját videód?

A kedvenc munkám a közös klipünk a neóval, ami zenei csatornákon is futott.

A szám lassan egy éve a csatornám főcímzenéje.

A filmkritikás, filmbemutatós videók pörögnek jobban, vagy az „egyebek”?

Úgy vettem észre, hogy mindkét kategóriára van érdeklődés. Fontosnak tartom, hogy minél változatosabb legyen a csatornám, ezért van, hogy olyan videót töltök fel, amire nem is számítanak. Szeretem meglepni a közönségemet.

Mennyi idő alatt készül el egy-egy videó?

Két-három nap alatt. Általában szimultán dolgozom több videón, időnként félreteszem őket, pihentetem, újraírom, újravágom, ha kell.

Sokan azt hiszik, hogy arról szól ez az egész, hogy csak leülök egy kamera elé, és pillanatok alatt összedobom a videókat, de nagyon sok időm és munkám van bennük.

A hosszabb vagy a rövid videók mennek jobban?

Nem számít, hogy hosszú vagy sem. Sőt, a YouTube rendszere egyébként manapság nagyobb előnyben részesíti a hosszabb videókat.

Hogyan csöppentél bele a videós világba?

Már a VHS-korszakban is egymást videóztuk a barátaimmal, és paródiákat csináltunk. A digitális fényképezőgépek és kamerák elterjedésével kezdtünk el páran rákattanni a dologra. Az első videós megrendeléseimet ingyen, vagy csak egy ebédért cserébe teljesítettem tizenhét-tizennyolc éves koromban. Saját honlapot készítettem, ahova az elkészült videóimat töltöttem fel, és lassan kialakítottam a portfóliómat. Akkor még nem volt YouTube. Aztán a videóim elkezdtek terjedni, egyre több megrendelés érkezett, az ügyfelek elégedettek voltak, és kézről kézre adták az elérhetőségeimet. Menet közben kellett kitanulnom az üzleti részét ennek a világnak, és sokat tanultam a saját hibáimból. A családomban én voltam az első, aki már vállalkozói szemlélettel gondolkozott.  A legjobb dolog, amikor az ember munkája egyben a hobbija is. Te vagy saját magad főnöke, és te osztod be az idődet.

Nem lehet kiöregedni? Hiszen – bocsánat a megfogalmazásért, de – a videóid egy részében bohóckodás megy.

Ugyanúgy, ahogy az amerikai késő esti showműsoroknak is húzóereje a szórakoztató rész, nálam is az.

A bohóckodást is lehet jól, meg rosszul is csinálni, ha nincs meg hozzá valakinek a kulturális háttere.

Emellett van egy komolyabb oldalam is, amit persze kevesebben ismernek, de mindkettő egyaránt fontos számomra. A kettő együtt teszi ki az egészet. Aki csak a bohóckodást látja, az csak felszínesen ismeri a videóimat.

Sztárnak tartod magadat?

Próbálok kizárni minden ilyen hatást az életemből, mert úgy érzem, rossz irányba vihetnék a személyiségem. De hogyha más emberek reakcióit vesszük, amikor végigmegyek az utcán, például elmegyünk valahová szórakozni, ott egészen bizarr szituációk szoktak keletkezni.

Például?

Kiabálnak, sikongatnak, követnek stb. Amikor bemegyek valahova, vagy csak végigmegyek valahol az emberek már reflexből veszik elő a telefonokat, hogy közös képet csináljanak velem. Amit egy darabig szívesen is tettem, de amióta ez inkább teher lett számomra, már csak közönségtalálkozókon szoktam szelfizni. Ott van, hogy 6-7 órán keresztül fotózkodom emberekkel. Mindezek ellenére nem hagyom, hogy ezek a helyzetek befolyásolják az életemet. Ugyanúgy csinálom a dolgaimat, mint előtte. Az elején persze kicsit nehéz volt megszokni, hogy alig tudok kettesben elmenni valakivel beszélgetni valahova, mert sokszor már a privát szférámat is megzavarják egyesek.

Gyakran sajnos nagyon indiszkrétek tudnak lenni az emberek.  

A közösségi médiás jelenlét miatt az emberek sokkal közelebbinek éreznek magukhoz engem, ezért gyakran közeli ismerősként kezelnek, és azt hiszik, többet megengedhetnek maguknak. De mostanra hozzászoktam. Tudatosítottam magamban, hogy mindaz, amit csinálok ezzel jár. Az ismerőseim szoktak is csodálkozni, hogy milyen nyugodtan kezelem ezeket a helyzeteket, mert ők nem bírnák ezt elviselni.

Milyen növekedési lehetőségek vannak a jövőre nézve? Nem vágysz külföldi, nemzetközi ismertségre? Lehetne angol nyelvű videócsatornád is.

A nemzetközi ismertség nem foglalkoztat, a magyar nyelvben utazom. Úgy érzem, nem lennék hiteles, ha angolul kezdenék el videózni a nagyobb nézettség érdekében.

Mit gondolsz a közösségi médiában rólad megjelent negatív kommentekről?

Tíz év közösségi médiázás után megedződik az ember. Az internet nagyrészt mások véleményéről szól, ez pedig nem szabad, hogy befolyásoljon téged. Hogyha folyamatosan az visszhangzik a fejedben, amit mások mondtak rólad, az frusztráltsághoz vezet. Ezeket már megtanultam kizárni, nem befolyásol idegenek véleménye.

Mennyire próbálja behálózni a politika?

Nem foglalkozom politikával. A korábbi ilyen jellegű hírekre reakcióként ez a videó készült körülbelül másfél évvel ezelőtt.

Amikor a Viasatnak készítetted a Nethuszár című tévéműsort, az mennyiben volt más, mint a YouTube-ra készülő videóid?

A Nethuszár nagy előrelépés volt a Viasat6-on körülbelül másfél évvel ezelőtt. Elsősorban abban volt más, hogy a televízió jobban beleszólt abba, hogy mi hangozhat el, illetve szigorú formai és időtartambeli megkötések voltak. Például úgy csináltunk műsort a YouTube-ról, hogy korlátozott volt, elhangozhat-e a YouTube szó. De a televíziós kontroll ellenére nagy szabadságot kaptunk.

Mi lett ezzel a műsorral egyébként?

Nyolc részt rendeltek meg, amit legyártottunk. Nem volt tervben folytatás. Jelenleg van egy új televíziós műsortervünk, de erről többet még korai lenne mondani.

Mekkora stáb áll mögötted, amikor a YouTube-ra dolgozol?

Alapvetően mindent egyedül csinálok. Azokban az esetekben, amikor szükség van külön operatőrre, a hozzáértő barátaim szoktak segíteni.

Valószínűleg többeket érdekel, hogy milyen a technikai háttered, milyen eszközöket vásároltál meg, hogy a jelenlegi színvonalon készülhessenek hétről hétre a felvételek.

Kamera, mikrofon, lámpa. Mostanában mindenből a lehető legegyszerűbbet, melyeket időnként frissítek. A túl sok felszerelés a kreativitás útjába áll.

Most a komoly arcodat mutatod. Amikor a felvételekkor humorosra váltasz, akkor az egy gombnyomással, varázsütésre sikerül?

Tudok így is működni, de ez inkább helyzetfüggő. Nem kell, és nem lehet minden helyzetben viccesnek lenni.

Az is érdekes, hogy egy YouTube-partnercéggel dolgozol együtt.

Igen, a Special Effects Media-val. Szabó Gergő (a cég vezetője – megj.: A szerk.) pár évvel ezelőtt megkeresett, hogy indítanak egy magyar YouTube partnercéget, ami akkoriban Magyarországon még nem volt. Érdekesnek tartottam, leültünk, megbeszéltük a dolgokat, és az elsők között csatlakoztam a céghez. Azóta szakmailag és barátilag is nagyon jó kapcsolat alakult ki közöttünk.

Mit jelent a partnercéghez való tartozás? Okvetlenül szükséges-e ilyen social media networkhöz tartozni?

Mielőtt csatlakoztam volna a Special-höz, magam intéztem az üzleti részt is, és azt is szerettem csinálni. Ma már Gergőék intézik az üzleti oldalt, ők tartják a kapcsolatot az ügyfelekkel, így levettek egy feladatot a vállamról, és 100 százalékban a videókra koncentrálhatok, ami megkönnyíti a munkámat.

Nehéz megértetni a videóiban hirdető márkákkal, hogy lehet, hogy hitelesebb a reklám, ha elhangzik valami apróbb negatívum is benne?

Vannak olyan ügyfelek, akik jól látják ezt, és érzékelik, hogy akkor tudok hiteles lenni, ha nem kell olyat mondani, amivel nem tudok azonosulni. Az utóbbi hónapokban a Coca-Cola, a MasterCard, a Disney, a McDonald’s, a Sony és a Cinema City megrendeléseire készítettem videókat. Nagyon büszke vagyok ezekre, mert szabad kezet adtak nekem. Az az elvem, hogy a műsoridőt meg lehet venni, de az ember véleményét nem. Ezért nem szoktam olyan dolgokat mondani, ami nem lenne hiteles a számból.

Ha valaki most bele akar vágni, és a nyomdokaidba lépne, érdemes még, vagy ez a hajó elment?

Soha nem késő. Bármikor fel tud pörögni egy YouTube-csatorna. Nem az számít, hogy mikor kezded el, hanem hogy rendszeresen és kitartóan csináld.

Mi a helyes gyakoriság?

Esetemben legalább heti egy a jellemző, de vannak olyan időszakok, amikor heti két-három videót is készítek.

Van példaképed?

Nem feltétlenül példakép, mert teljesen mást csinál, de akire felnézek az Conan O’Brien, aki a legviccesebb late night show műsorvezető.

Egy pillanatra hadd menjek át HR-esbe. Hogyan látod önmagadat öt-tíz év múlva?

Ezt nehéz előre megjósolni, de biztos, hogy fogok videózni, és lesz YouTube-csatornám. Mindenképpen a médiában maradok, lehet, hogy nem a kamera előtt, hanem a kamera mögött, és műsorgyártással fogok foglalkozni.

Életed végéig is ezt fogod csinálni? Örök dolog lesz ez?

Akármerre is haladok tovább, a videó mindig része lesz az életemnek.

 

(Az interjúban megemlített Special Effects Media Zrt. a 24.hu kiadót Central Digitális Média Kft.-vel tulajdonosi átfedésben lévő Central Médiacsoport Zrt. résztulajdonában áll.)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik