Média

10 milliárd forint pluszon szinte biztos osztozhat Andy Vajna tévéje és az RTL Klub

Bár a műsorterjesztő cégek közül néhány sikerrel alkudta le az RTL Klub és a TV2 által bevezetett új műsordíj összegét a felére, az RTL Magyarország és a TV2 Média Csoport alsóhangon is legalább nettó 10 milliárd forint többletbevételhez jut. A Telekomot és a Digit egyébként egyelőre hiába kérdeztük, mennyivel nő náluk a tévé-előfizetők havidíja.

742 Ft. Ennyi pénzt kért volna összesen az RTL Klub és a TV2 csatornák műsorainak elérhetőségéért az idén júliusban hatályba lépett ÁSZF-je alapján a műholdas és kábeltévés előfizetőktől a két jelentős erejű, országos vételkörzetű műsorszolgáltató. Mostanra azonban világosan látszik, hogy az összeg sok tévénéző esetében kevesebb lesz, ennek mértéke azonban azon múlik, hogy az érintett előfizető kábel-, illetve műholdas szolgáltatója mennyire tárgyalt eredményesen a két műsorszolgáltatóval. Egyelőre annyit lehet tudni, hogy a UPC kábeltévé előfizetőinek 370, az Invitel előfizetőinek 362 Ft-tal kell többet fizetnie ősztől a tévézésért, mint korábban, valamint az is tudható – hiszen hétfőn megírtuk -, hogy a UPC Direct műholdas szolgáltató is hasonló nagyságú összeget (380 Ft) kér majd el. (Jó hír viszont, hogy mint azt szerdán megtudtuk, a UPC Directnél hűségnyilatkozattal rendelkező előfizetők azokat az árakat fizetik továbbra is, amelyek a szerződéskötésük aláírásakor voltak érvényben, tehát ők egyelőre megússzák a plusz teher megfizetését). A Magyar Telekom és a Digi Magyarország esetében viszont egyelőre nem tudni, mennyivel kell többet fizetni, pedig a 24.hu most ismét megkérdezte erről a két szolgáltatót.

A Telekom kommunikációs igazgatóságán azonban csak annyit voltak hajlandók mondani, hogy a műsordíj mértékéről a számlalevélen és az ügyfélszolgálaton a jogszabály szerinti határidőben értesítést fognak majd adni az ügyfeleiknek, illetve az ügyfeleik érdekeit szem előtt tartva egyeztetéseket folytatnak az RTL-lel és a TV2-vel. A Digi részéről viszont még egyelőre ennyit sem válaszoltak.

Összejön évente legalább nettó 10 milliárd extra bevétel

Valószínűtlennek tűnik azonban, hogy a UPC és az Invitel által kialkudott 50 százalékos árkedvezménynél nagyobb diszkontot tudnának kiharcolni az említett szolgáltatók. A közepes és kisebb vidéki szolgáltatók esetében pedig az tűnik valószínűbbnek, hogy kevésbé tudnak ekkora kedvezményeket kiharcolni. Vagyis elvben háztartásonként 360 Ft plusz forrásra biztosan számíthatnak majd az RTL-nél és a TV2-nél együttvéve, de akár többre is.

Egy gyors kalkulációval pedig így már könnyen kiszámolható, hogy ha az RTL és a TV2 végül az eredetileg tervezett 742 forintos műsordíj helyett csak a felét is kapja majd meg az előfizetőktől, azaz csak 360 Ft körüli átlagárat fizet majd a két tévéadás vételével összefüggésben körülbelül 3,5 millió háztartás, akkor is 12,6 milliárd forint extra bevételhez jut majd az RTL Magyarország és a TV2 Média Csoport az eddig megszokott egyéb (jellemző reklámból származó) bevételeiken felül. Persze az ebből az extra pénzből még vissza kell számolni az áfát, hiszen a 360 Ft bruttó összeg, a két műsorszolgáltatónak pedig az áfát be kell fizetnie az adóhatóságnak, de így is legalább 9,9 milliárd Ft nettó összeg marad majd a kasszában.

Sokan lebegtetik, hogy lemondják a tévé-előfizetésüket

A kalkulációt persze még nagyban befolyásolhatja az is, ha valóban számottevően fogják teljesen lemondani a tévé-előfizetésüket, ahogyan például sok hozzászólónk korábbi cikkeink alatt felháborodottan jelezte ebbéli szándékát. Ők főleg az RTL és a TV2 műsorainak színvonalát kifogásolták, illetve úgy vélték, hogy néznek elég reklámot óránként ahhoz, hogy abból is vidáman elműködjenek ezek a műsorszolgáltatók, plusz díj nélkül is.

Ha valóban tömegesen mondanák le az emberek az előfizetéseiket, akkor az nem csak a műsordíj miatt okozna kiesést, de a reklámszerződésekben tett GRP-vállalásokat is nehezebb lesz teljesíteni. (Azaz reklámbevétel-kiesést is eredményezhetne.) Ráadásul a központi költségvetés is rosszul járna, mert így a tévé-előfizetések havidíjából fakadó áfabevételek is csökkennének, ahogyan a műsorterjesztő cégek nyereségadójára is rossz hatást gyakorolna. Azzal kapcsolatban azonban vita van az iparágban, hogy a kábelszolgáltatók esetleg áttehetik-e az RTL Klubot és a TV2-t egy külön előfizetési csomagba, hogy a nézők eldönthessék, kérik-e ezeket a csatornákat felárasan. Most úgy tűnik, ez nem valósulhat meg, az RTL és a TV2 ÁSZF-je ugyanis kizárja, hogy külön csomagba száműzzék a műsoraikat. Tehát a nézők vagy fizetnek az RTL-ért és a TV2-ért, vagy az egész kábel-előfizetésüket kell megszüntetniük, de akkor más csatornákat sem fognak tudni nézni.

Változott a kormány álláspontja

A műsordíj bevezetését egy idén tavasszal elfogadott kormányrendelet tette lehetővé az RTL Klub és a TV2 számára, pedig a kormány korábban még azt hangoztatta, meg akarja védeni a magyar tévénézőket a rezsijük emelkedésétől. Nem sokkal azután azonban, hogy a TV2 Andy Vajna kormánybiztos kezére került, mégis megszületett a kormányrendelet, ami a műsordíjat lehetővé tette, a két műsorszolgáltató pedig azonnal el is kezdte annak bevezetését előkészíteni. A kábelszolgáltatókat tömörítő Magyar Kábelkommunikációs Szövetségnél már a rendelet megszületésekor azt mondták: nem tartják fairnek az új díj bevezetését, és át fogják hárítani az ügyfelekre a díjakat, illetve felvetődött az is, hogy az RTL Klubot és a TV2-t esetleg külön csomagban értékesítenék azok számára, akik nézni kívánják ezeket, de ez egyelőre nem valósult meg.  Így a műsordíjat minden kábeles és műholdas tévénézőnek meg kell fizetnie. Az állami műsorszóró, az Antenna Hungária MinDig Tv platformjának nézőit azonban nem terheli a díj – ezt a kábelszolgáltatók ugyancsak furcsállják, hiszen így ugyanaz a műsor ingyenesen és pénzért is fogható lesz, attól függően, hogy valaki az államon keresztül tévézik-e, vagy valamelyik magán tulajdonú műsorterjesztő cégnél.

Kiemelt képen: Andy Vajna, a TV2 tulajdonosa (archív)

Ha még érdekli a reklámpiac: cmsales.hu (x)

Ajánlott videó

Olvasói sztorik