Média

Oda van a Barátok Köztért és Szomszédokért a magyar

tv tévé
tv tévé
Az Invitel közelmúltban végzett Nagy Sorozatrajongó kutatása nem csak arra mutatott rá, hogy melyek a magyarok kedvenc sorozatai, de a sorozatnézési szokásokból az is kiderült, hogy egyre többen nem tévével néznek sorozatot.

A több mint 5 ezer fő részvételével megvalósult online felmérés szerint a megkérdezettek 63 százaléka legtöbbször a televízióban néz sorozatot, 36 százalékuk pedig három, négy vagy öt szériát is nyomon követ párhuzamosan.

A televízió továbbra is egyeduralkodó a magyar nappalikban

Az amerikai tévétársaságok egymás után rendelik meg az újabb évadokat és egyre több már bevált sikersorozatból készítenek úgynevezett spin-offot, vagyis az eredeti történethez kapcsolódó témájú melléksorozatot. De hazánkban is hasonló a helyzet: a régi klasszikusok mellett több csatorna készített az elmúlt időszakban is saját gyártású televíziós szériát. A sorozatok töretlen népszerűsége ellenére azonban az utóbbi időben nem készült átfogó, hazai sorozatnézési szokásokat vizsgáló felmérés. Az Invitel látva, hogy a tengerentúlon reneszánszukat élik a sorozatok, úgy döntött, feltérképezi, mi a jelenlegi helyzet ezen a téren Magyarországon. A vállalat ügyfélkörén túlmutató, január végén lezárult, most publikált Nagy Sorozatrajongó kutatásának eredményei azt mutatják, hogy bár adottak a hagyományos tévézéstől eltérő lehetőségek, a többség még mindig a „klasszikus televíziózást” részesíti előnyben.

A válaszadók 63 százaléka ugyanis legtöbbször televízióban nézi meg kedvenc sorozatát, a megkérdezettek közel fele pedig naponta néz tévésorozatot, míg 34 százalékuk hetente többször gyakorolja ugyanezt a tevékenységet.

Az Invitel Nagy Sorozatrajongó kutatása: 63 százalék tévében néz sorozatot
Az Invitel Nagy Sorozatrajongó kutatása: 63 százalék tévében néz sorozatot

Főszerepben a sorozatok

Langsteiner Marianne, az Invitel lakossági és kisvállalati vezérigazgató-helyettese az eredmények kapcsán így nyilatkozott

„Nagy Sorozatrajongó kutatásunk számos érdekes eredményt hozott: kiderült például, hogy a vizsgálatban résztvevők legszívesebben vígjáték műfajú sorozatot rendeznének, de bűnügyi történeteket és krimit is alkotnának a magyarok, ha lenne rá lehetőségük. Illetve megdőlni látszik az az elmélet, miszerint a nők a sorozatokat, a férfiak pedig a focit nézik szívesebben – ezzel az állítással ugyanis a válaszadók szignifikáns része nem értett egyet. Felmérésünk tapasztalatait mindenképpen szeretnénk üzletpolitikánkban is érvényre juttatni”.

Három-öt sorozatot nézni trendi

Az Invitel kutatása szerint a résztvevők 37 százaléka egyszerre két sorozatot követ párhuzamosan, és közel ugyanennyien (36 százalék), néznek szimultán három, négy vagy akár öt sorozatot is. Sőt, a megkérdezettek 20 százaléka kifejezetten sorozatfüggőnek tartja magát – ez utóbbi adat leginkább a diákokra jellemző a felmérés alapján, és ők azok, akik leggyakrabban beszélnek kedvenc sorozatukról ismerőseikkel. Emellett az inaktívak (nyugdíjasok, álláskeresők), és a 19-35 évesek, valamint a nők körében jellemző még, hogy az átlagosnál magasabb arányban vallják magukat sorozatfüggőnek.

Bolondulnak a magyarok Barátok köztért és a Szomszédokért

A felmérés során a szolgáltató arra is kíváncsi volt, melyik sorozatot szeretik leginkább a magyarok. A napi televíziós nézettségi toplistákkal összhangban, a legkedveltebb sorozat a Barátok közt lett. A második helyezést a török gyártású Szulejmán érte el, míg a harmadik helyre a Jóban rosszban került. Meglepő módon napjaink egyik legnézettebb kultsorozata, a The Walking Dead éppen leszorult a dobogóról. A TOP10-be a következő sorozatok kerültek be sorrendben: a Trónok harca, a Mentalista, a Dr. Csont, az Agymenők, az NCIS, és a Gyilkos elmék. A kutatásból emellett az is kiderült, hogy az 1987-től 1999-ig sugárzott Szomszédok című teleregény olyan kiemelkedő népszerűségnek örvend a mai napig, hogy a legtöbben a magyar klasszikust folytatnák leginkább a már véget ért sorozatok közül.

Lassan változó sorozatnézési szokások

A tévészolgáltatóknak rendkívül fontos, hogy a nemzetközi trendek mellett a hazai igényeket is jól ismerjék. Így nem szabad figyelmen kívül hagyniuk azt a jelenséget sem, hogy új típusú médiafogyasztási szokások vannak kialakulóban, amelyeket nagy részben az internet fejlődése generál. Azaz a felhasználók egyre nagyobb sávszélességre vágynak, és egyre többen szeretnék saját maguk meghatározni, mikor, mit és hogyan néznek.

A kutatás is arra világított rá, hogy a megkérdezettek 24 százaléka már televízión és interneten keresztül egyaránt fogyaszt sorozatokat. Illetve arra is fény derült, hogy noha még mindig a lineáris, vagyis a klasszikus televíziózás a jellemző, igen sokan, a válaszadók 37 százaléka, választja már az időeltolásos tévézést, kihasználva az IPTV interaktív funkcióit is. Az időeltolásos tévézést kedvelők 25 százaléka nyilatkozott úgy, hogy a filmsorozatok 70-100 százalékát nézi felvételről.

Terjed az időeltoltásos (time-shifting) tévézés is
Terjed az időeltoltásos (time-shifting) tévézés is

Ajánlott videó

Olvasói sztorik