A reklám önszabályozása a cégek jogi és etikai megfelelés iránti elkötelezettségénél (compliance) szélesebb tartalommal is bír. Az éves társadalmi felelősségvállalási riportnak (CSR-jelentés) ugyanis része, hogy a cégek milyen önkéntes vállalást tesznek az etikus kereskedelmi kommunikáció területén, valamint természetesen az ezzel kapcsolatos konkrét vállalásról (például a megelőzés érdekében tett úgynevezett előzetes véleménykérésről) is számot adhatnak az éves jelentésben.
A CSR riport elkészítéséhez a globálisan megfogalmazott úgynevezett GRI (Global Riporting Initiative) nyújt útmutatást, amely több olyan indikátort is megfogalmaz, amelyhez az ÖRT kapcsolódhat
– fogalmaz Fazekas Ildikó, az ÖRT főtitkára.
Magát az éves jelentést természetesen továbbra sem az ÖRT készíti, a tanúsítvány azonban a riport fontos eleme lehet, amellyel azt igazoljuk, hogy a vállalat az ÖRT tagsággal a jognál szigorúbb előírásoknak való megfelelést vállalja, és kötelezi magát, hogy eleget tesz az ÖRT Bizottság döntésének. Az igazolás tartalmazza továbbá, hogy a megfelelés érdekében hány alkalommal fordultak még a reklám megjelenése előtt az ÖRT-höz
– teszi hozzá Fazekas.
Figyelmébe ajánljuk a reklám-önszabályozás kapcsán az Önszabályozó Reklám Testület főtitkárával nemrégiben megjelent interjút, amelyben Fazekas Ildikó arról beszélt, hogy a magyar reklámok kapcsán egyébként nem jellemzőek a botrányok, illetve ennek hogyan próbálják elejét venni.