Életének 85. évében, december 17-én elhunyt Szalai Györgyi Balázs Béla-díjas filmrendező, forgatókönyvíró, érdemes művész, a Magyar Művészeti Akadémia (MMA) rendes tagja – közölte a köztestület szerdán az MTI-vel.
Az MMA közleményében felidézték, hogy Szalai Györgyi a dokumentum-játékfilmes irányzatot megteremtő Budapesti Iskola meghatározó alakja volt. Szakmai pályafutása, filmrendezői, forgatókönyvírói és művészetszervezői tevékenysége elválaszthatatlanul összefonódott állandó alkotótársa, Dárday István munkásságával. Alkotópárosuk hosszú évtizedeken át forgatott játék- és dokumentumfilmjeit a magyarországi társadalmi valóság iránti kivételes problémaérzékenység jellemezte. Az elhunytat az MMA saját halottjának tekinti – közölték.
Szalai Györgyi 1940. augusztus 31-én született Kispesten. 1963 tavaszán felvételizett a Színház- és Filmművészeti Főiskolára, itt találkozott Dárday Istvánnal, a majdani rendezővel, aki később az életben és az alkotásban is társa lett. A főiskoláról a másodév végén eltávolították, így egy ideig a legkülönbözőbb alkalmi foglalkozásokból és munkákból élt, miközben filmnovellákat írt. Egy idő után kisebb megbízásokat kapott a filmgyárból, a hatvanas évek végén pedig már forgatókönyveken is dolgozott.
Az 1970-es Nyugodtan meghalni és az 1971-ben bemutatott Miheztartás végett című, Dárdayval készített filmjei szakmailag nagy visszhangot váltottak ki, sőt mindketten bekerültek a Balázs Béla Stúdióba, amely a hetvenes években szellemi otthonukká vált.
Az első nagy vállalkozásuk az 1973-as Nevelésügyi sorozat öt másfél órás dokumentumfilmje volt, amelyeket Mihályfy László, Vilt Pál és Vitézy László rendezett. 1974-ben készült el Dárday Istvánnal közös első játékfilmje, a Jutalomutazás, amely itthon és külföldön is sikert aratott, Szalainak pedig meghozta a Balázs Béla-díjat, a Filmkritikusok díját, valamint a Mannheimi Fesztivál fődíját is.
A bemutató utáni évben elkészítette Az egyedi eset természetrajza (1975) című dokumentumfilmjét, amely a Jutalomutazás alaptörténetét tárja fel. 1976-ban a Balázs Béla Stúdión belül megalakították a Közművelődési Munkacsoportot, amelyben filmrendezők, kritikusok és filmtörténészek közösen szervezték meg a dokumentumfilmek társadalmi forgalmazását. A hetvenes évek második felében egyre több alkotó készített dokumentum-játékfilmet, a külföldi kritikusok pedig ekkor már Budapesti Iskoláról beszéltek. Dárday és Szalai 1977-ben készítették el a Filmregény – Három nővér című alkotásukat, amely újabb filmkritikusi nagydíjat, illetve egy operatőri díjat is nyert. Szalai ekkoriban más alkotók filmjeiben is vállalt konzultánsi, társrendezői vagy forgatókönyvírói szerepet.
Tevékenysége elismeréseként 1980-ban a Dialóg Stúdióban lehetősége nyílt egy önálló játékfilm megrendezésére: a Dédelgetett kedvenceink című, társa forgatókönyvéből született filmet 1981-ben mutatták be.
Szalai Györgyi egyike volt az 1981 és 1985 között működött MAFILM Társulás Stúdió alapítóinak, olyanok oldalán, mint Tarr Béla, Mihályfy László, Gyöngyössy Imre, Vitézy László, Erdőss Pál, Gyarmathy Lívia, Zolnay Pál, Xantus János, illetve Kabay Barna. Ekkoriban készültek többek között a Harcmodor (1980), az Átváltozás (1984) és A dokumentátor (1988) című alkotásaik.
A rendszerváltozás után többekkel egy új típusú vállalkozásba kezdtek a filmkészítés mellett: az addig Kinizsi néven működő mozit 1989. február 23-án Mozgókép Innovációs Társulás (M.I.T.) Videó- és Moziklub néven, a Recsk 1950–1953 című alkotás bemutatásával nyitották meg. A hely 1991-ben felvette a Blue Box nevet, és Szalai 1999-ig maga vezette.
A kilencvenes években Dárday és Szalai két játékfilmet készített: Nyugattól keletre, avagy a média diszkrét bája címmel egy filmszatírát 1993-ban, majd a Tükröződések című 1998-as drámát. A kétezres évektől dokumentumfilmes tevékenységükben egyre többször foglalkoztak környezetvédelmi témákkal, valamint a nemzeti identitás és a nemzeti kultúra kérdéseivel. Az évtized jelentős közös alkotása volt Az emigráns – Minden másképp van 2006-ban, amely Márai Sándor utolsó éveit mutatja be – emeli ki a közlemény.