Kultúra

Hogyan dolgozod fel, ha a barátnőd arra kér, segíts neki meghalni?

InterCom
InterCom
A velencei filmfesztiválon fődíjjal jutalmazták Pedro Almodóvar első angol nyelvű nagyjátékfilmjét. A szomszéd szoba két csodálatos színésznő, Tilda Swinton és Julianne Moore apró rezdülései köré épül: egyikük karaktere meg akar halni, a másik segítene neki. Az áradó érzelmek a várakozások ellenére elmaradnak. Mitől lesz mégis jól felismerhetően Almodóvar filmje, A szomszéd szoba? Kritika.

Pedro Almodóvar nem nyughat. Hetvenöt évesen mások gyakrabban keresnek kedvezményes sírhelyet, mint új kihívásokat, a spanyol rendező viszont csak nemrég fordult az angol nyelvű filmkészítés felé. Előbb félórás filmet forgatott Tilda Swinton szereplésével Jean Cocteau monodrámájából, az Emberi hangból, majd ugyanekkora terjedelemben, a Strange Way of Life-ban elégítette ki azok kíváncsiságát, akik meg szerették volna nézni Ethan Hawke-ot és Pedro Pascalt egy homoerotikus westernvígjátékban.

Ezek meglehetősen tét nélküli produkciók voltak, kamera- és nyelvgyakorlatnál többek, de önálló, teremtett világnál kevesebbek. A szomszéd szoba Almodóvar igazi angol nyelvű bemutatkozása, amelyhez sikerült megnyernie azt a két csodás színésznőt, aki talán a legjobban passzol hozzá a mai amerikai vagy angol filmsztárok közül: Julianne Moore-t és Tilda Swintont.

Régi barátnőket alakítanak, akiket elsodort egymástól az élet, de most szorosra fűzi közöttük a szálakat a halál.

Az egyikük, Martha méhnyakrákban szenved, és nincs kedve folytatni a gyógykezelést. Gyönyörű víkendházat bérel New Yorktól nem messze, ahova meghalni indul, miután illegális kerülőutakon szert tett egy „eutanáziatablettára”. Azt szeretné, ha barátnője, Ingrid elkísérné őt az utolsó útjára, és ott lenne a szomszéd szobában akkor is, amikor a napról napra gyengébb Martha végül eljut odáig, hogy bevegye a magával hozott mérget.

InterCom

Könnyű elképzelni ezt a filmet Almodóvar kedves spanyol színésznőivel, még úgy is, ha a klasszikusan sztáralkatú és így a történetet óhatatlanul más mederbe terelő Penélope Cruzhoz valószínűleg nem illenének ezek a szerepek. De mit nyerünk azzal, hogy ezúttal egy hollywoodi filmsztár (Moore) és egy brit művészfilmes ikon (Swinton) alakítja a hősnőket?

Általuk a halál elfogadásának, sőt, tudatos választásának saját, mélyen személyes története egy másik szinten, afféle közösségi drámafoglalkozásként is működni kezd.

Ezek a jól ismert, gyönyörű és minden ízükben különleges színésznőarcok valamelyest eltávolítanak a történettől, amiben szerepe van annak is, hogy Almodóvar mondatai angolul kissé idegennek, mesterkéltnek hatnak. Különösen a film elején, ahol Marthának sajnos zanzásítva el kell mesélnie élete történetét, hogy nézőként megérthessük, miből is száll ki az, aki most már inkább a halált választaná. (Martha egyébként a szakma által nagyra tartott haditudósító és a lánya által semmibe vett, kudarcos anya.)

InterCom

Nem ez Almodóvar első filmje, amely az elmúlás elfogadásának kínzó feladatáról szól – újabb rendezései közül a nagyszerű Fájdalom és dicsőség ugyanezt a témát kifejezetten filmesek alakja köré rendezve mutatta be. Legutóbbi filmjében, a Párhuzamos anyákban pedig a személyes és a társadalmi traumák összefüggését villantotta fel, hasonlóan ahhoz, ahogy A szomszéd szobában is több dimenzióban jelenik meg a haláltudat. Itt a legfontosabb mellékszereplő a két hősnő közös, volt szerelme, a klímakutató tudós, aki az emberi civilizáció jelen állapotának közelgő végórájáról tart előadásokat a fizető közönségnek.

A teljes cikket előfizetőink olvashatják el.
Már csatlakoztál hozzánk? Akkor a folytatáshoz!
Ha még nem vagy a 24 Extra előfizetője, ismerheted meg a csomagokat.

Már előfizető vagyok,

Ajánlott videó

Olvasói sztorik