Kultúra ismeretlen budapest

Újabb lépést tett a főváros a Nyugati téri felüljáró lebontása felé

Mohos Márton / 24.hu
A felüljáró 2023 júniusában, a téren való átjárást segítő zebrák kiépítése közben.
Mohos Márton / 24.hu
A felüljáró 2023 júniusában, a téren való átjárást segítő zebrák kiépítése közben.
Bejelentették az új fonódó villamosvonalat, ehhez pedig elengedhetetlen a bontás.

Újpestről rövidesen villamossal, átszállás nélkül lehet majd átjutni Újbudára, hiszen a BKK összekötné az észak-pesti 12-es és 14-es, valamint a Deák Ferenc térig közlekedő 47-es és 49-es villamosokat – derült ki a közlekedési cég keddi sajtótájékoztatóján.

A terv megvalósításához

visszaépítik majd a Váci úton, illetve a Bajcsy-Zsilinszky úton a hármas metróvonal építése miatt megszüntetett villamossíneket, sőt, a Nyugati téri felüljáró is eltűnik majd.

A változás nyomán, a BKK kalkulációi szerint kétezerrel csökkenhet majd a belváros autóforgalma, az Észak-Pest, illetve a Nyugati tér közti útvonal hossza pedig 3-6 perccel rövidülhet.

BKK

A főváros a háttérben már megkezdte a kerületekkel való egyeztetéseket, illteve a tervezés előkészítését, így ideális esetben 2027 folyamán lehet kiírni a kivitelezési közbeszerzést, aminek természetesen

a 2,3 kilométernyi új villamosvágány, valamint az azokhoz kapcsolódó hat új megállóhely kiépítése

is részét képezi majd.

BKK

A BKK közleményében hozzáfűzte:

Nemcsak vágányok épülhetnek a projektnek köszönhetően, hanem az érintett közterületek is új külsőt kaphatnak a jövőben. Újjáéledhetnek a városközpontba bevezető sugárutak, ismét élettel telhetnek meg a centrum felé vezető emblematikus tengelyek. A projektben nemcsak a leendő villamosvágányok műszaki kialakítását tervezik meg, hanem azok környezete, valamint az útpálya is megújulhat, emellett a projekt kivitelezése során a jelenleg már meglévő szakaszokon is megújulhat az infrastruktúra: többek között akadálymentesíthetik és felújíthatják a megállókat is. Új külsőt kaphat a Bajcsy-Zsilinszky út és a Váci út belső szakasza, és teljesen átépülhet a Nyugati tér is az Újjáéledő sugárutak programban foglaltak alapján.

A Nyugati téri – egyébként ma is kielégítő állapotú – felüljáró kiradírozása hosszú ideje napirenden van – derül ki tavalyi cikkünkből, ami szerint 2001-ben Budapest korábbi főépítésze, Schneller István már javasolta a bontást, a közlekedési ügyosztályt akkor irányító Csordás Mihály azonban kijelentette: csak akkor szabad ellehetetleníteni az autózást a belvárosban, ha színvonalas tömegközlekedést tudnak felkínálni az autósoknak, arról pedig nem hiszi, hogy tizenöt éven belül megtörténhet.

Ez a tizenöt éves jóslat végül csak harminc év után teljesülhet be, a változás azonban nem okoz majd fennakadást az autósoknak, hiszen különböző forgalomtechnikai megoldásoknak köszönhetően a kereszteződés és környéke azonos kapacitással képes majd átengedni a járműveket – írják:

A tér áteresztőkapacitása nem csökkenne, a jelenlegi műtárgyon áthaladó forgalom szintben keresztezné a Nagykörutat, a nagy befogadóképességű villamosoknak köszönhetően jóval többen érhetnek majd célba gyorsan és kényelmesen, mint napjainkban. A terület új kialakítása emellett túlmutatna jelenlegi szerepén, és a Nyugati tér nemcsak mint kereszteződés, hanem egy létező és funkcionáló városi köztérként is szerepelhetne a budapestiek életében.

Az első felüljáró eltüntetése szerencsés esetben akár a továbbiak egy részének lebontását is magával hozhatja, azokra ugyanis eleve nem lett volna szükség, ma pedig gond nélkül pótolhatók. A témában 2023 őszén a várostervező Balogh Samuval, Karácsony Gergely főpolgármester kabinetfőnökével készítettünk interjút, aki eddig kevésszer emlegetett információkra mutatott rá velük kapcsolatban.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik