Túl sok a Pókember, és ez már azokat is zavarja, akik a Pókemberből élnek. Mi mással magyarázhatnánk, hogy a legutóbbi Pókember-filmadaptációk egytől egyik a levakarhatatlan szuperhős megsokszorozódásáról, alternatív változatairól és dimenzióközi klónjairól szólnak?
De ne szaladjunk ennyire előre! A Madame Web voltaképpen nem Pókember-film, hanem a Pókember-képregények egyik mellékszereplőjét főhőssé avató eredettörténet, amely elsősorban azért készülhetett el, hogy a gyártó Columbia stúdió még egy darabig őrizgethesse a Marveltől évtizedekkel ezelőtt megvásárolt adaptációs jogokat.
![A Madame Web nem akkora tragédia, mint a híre, de Pókemberrel alaposan elbánik 1](https://s.24.hu/app/uploads/2024/02/madame-web2.jpg)
Az ellentmondásos jogi helyzet mintha a gyártó cég újabb Pókember-variációiban is tükröződne. Az alkotók egyre kevésbé tudják eldönteni, szerethetőnek vagy gyűlöletesnek ábrázolják-e a póksereglet tagjait. A két résznél tartó, alsó polcos színvonalú Venom-sorozatban, amely sikeresen romba dönteni látszik Tom Hardy egykor ígéretesen indult sztárkarrierjét, a pókképességek birtokosa egy magában dünnyögő, személyiségzavartól gyötört sorozatgyilkos. A Madame Webben is találkozunk egy Pókember-jelmezt viselő, akrobatikus mutatványokra képes figurával, de itt már nem Venom-szerű antihősről, hanem egyértelműen a történet főgonoszáról van szó.
Rég túl vagyunk azon, amikor a zömében a hatvanas években kitalált, klasszikussá nemesedő képregényfigurákat vitték vászonra a filmesek. A Madame Web forgatókönyvéhez már a Pókember-lexikon pótköteteiben kellett elmerülni. Ott találták meg az írók a címszereplőt, az ezotériára fogékony nyolcvanas évek egyik jellegzetes epizodistáját, aki pókkosztümbe bújtatott Kasszandraként, jövőlátó képességekkel felvértezve, egy New York-i loftlakásból egyengette, alkalmanként pedig akadályozta Pókember útját.
![A Madame Web nem akkora tragédia, mint a híre, de Pókemberrel alaposan elbánik 2](https://s.24.hu/app/uploads/2024/02/madame-web1.jpg)
Cassie Webb mellé felsorakozik három másik fiatal nő, akikből egyszer talán Pókember (Póklány, Póknő, pókszemélyiség) lehet. Legalábbis ettől tart az Ezekiel nevű férfi, aki a hetvenes években a perui dzsungelben szerezte a maga pókképességeit egy indián törzs titkainak elorzásával, és azóta retteg, hogy egyszer majd jön valaki, aki bosszút áll rajta. Így hát, amikor álmot lát a három majdani pókasszonyról, elindul, hogy levadássza őket. Nem sejti, hogy a lányokat éppen Cassie fogja megvédeni tőle, akinek az anyját annak idején csúnyán elárulta.
Az ok-okozati kapcsolatok a filmben sem tisztábbak, mint az előző bekezdésben. Vakvéletlenek és homályos foltok teszik zavarossá a négy forgatókönyvíró közös munkáját. Egyikük, S. J. Clarkson a rendezői feladatokat is magára vállalta. A Madame Web az első nagyjátékfilmje, de rutinos tévérendezőnek számít, és a Hősök meg a Jessica Jones epizódjai révén már a szuperhősökkel is próbát tett. Többször aligha fog, mint ahogy hollywoodi karrierjének bárminemű folytatására sem fogadnánk nagyobb összegben. A Madame Webet ugyanis máris az év eddigi legkínosabb bukásaként temetik a külföldi kritikusok, amire a bevételi adatok láttán minden okuk megvan: a tizenhét millió dolláros amerikai nyitóhétvége annak fényében különösen kellemetlen, hogy a Pókember: Nincs hazaút a koronavírus-járvány közepén 260 milliót keresett a premiert követő napokban.
Itt a Pókembernek megfeleltethető figurát végre merik toxikus – mármint a kezéből konkrétan idegmérget fecskendező – gazembernek ábrázolni, aki nárcisztikus nyavalygása közben sorra teszi tönkre a nőket. A túlzsúfolt és értelmetlen történetet pedig egy fokkal élvezhetőbbé teszik az elegánsan elrejtett, a hősnő jövőjét képi eszközökkel megelőlegező hálóminták, esernyődrótoktól az építési daru rácsozatán át kórházi függönyökig. És különben is, lehet-e utálni egy filmet, amelynek végefőcíme alatt a Cranberries Dreams című slágere repít vissza a múltba?
![A Madame Web nem akkora tragédia, mint a híre, de Pókemberrel alaposan elbánik 3](https://s.24.hu/app/uploads/2024/02/madame-web3.jpg)
Mindez persze nem jelenti azt, hogy a Madame Web jó film lenne. Karakterei teljesen érdektelenek, és leginkább egy olyan óvodás farsang résztvevőire emlékeztetnek, ahol mindenki dickensi árvának öltözött. Mivel a jövővíziókkal terhelt cselekményt az írók kényük-kedvük szerint hajlítgatják, a fordulatok abszolúte tét nélküliek. Ráadásul a rajongók (milyen rajongók?) kiszolgálása érdekében a történetbe mindenféle utalásokat rejtettek el az igazi, Peter Parker nevű Pókemberre vonatkozóan, ami inkább idegesítő, mint frappáns.
Vagyis a Madame Web a mai szuperhősfilmek sokat emlegetett válságának, kreatív ínségének eminens példája. Mégis értékesebb szekérderéknyi, precízen kimatekozott és algoritmusbarát kulcsszavakkal feldíszített Marvel-mozifilmnél és -sorozatnál. Tanulságos és egy kicsit rokonszenves kudarc.
Madame Web (2024), 116 perc. 24.hu: 5/10.