Péntek este baleset miatt szakadt félbe a Rómeó és Júlia előadása a Nemzeti Színházban. Két színész, Horváth Lajos Ottó és Szász Júlia lezuhant a díszlet egyik több méter magas eleméről. Végtagsérüléssel szállították kórházba őket, a Semmelweis Egyetem Traumatológiájának közlése szerint állapotuk stabil. Vidnyánszky Attila igazgató hétfőn benyújtotta lemondását.
A baleset körülményeinek kivizsgálására belső bizottság alakult a színházban – egy ilyen bizottság összehívása kötelező folyománya a hasonló baleseteknek, mondta el a 24.hu kérdésére Mihályi Győző színész, a Színházi Dolgozók Szakszervezetének elnöke.
„Mindenkinek érdemes ott lennie, aki dolgozott az előadásban, és tudhat a baleset körülményeiről. Az igazgatónak és a gazdasági igazgatónak is szerepe van egy ilyen bizottságban, de a színpadmestert, az ügyelőt, a színészeket is meg kell hallgatni. Egy ilyen belső vizsgálat egy-két hétig is eltarthat, a színház ezután adhat ki közleményt a balesetről” – magyarázta Mihályi, mi zajlik le a színházi balesetek után. Hangsúlyozta, a Nemzeti Színházban történt balesetről nem szeretne találgatásokba bocsátkozni.
Rozsdás pengék, beszakadó deszkák
Mihályi szerint a súlyos színházi balesetek meglehetősen ritkák, mert az intézményeknek és az egyes produkcióknak komoly biztonsági előírásoknak kell megfelelniük.
Veszélyes üzem a miénk. Adott esetben több száz kilós díszletelemek vannak a fejünk felett. Ha nem tartják be a biztonsági előírásokat, az fegyelmi eljárást és elbocsátást vonhat maga után.
A szakszervezeti elnök kiemelte a színpadmester és az ügyelő szerepét: ha változás történik egy előadás díszletében, nekik tudniuk kell róla, és értesíteniük a színészeket. Ettől függetlenül előfordulhatnak személyi mulasztások a műszaki alkalmazottak, háttérmunkások és a színészek részéről is. „Általában ügyesek a színészek, külön kigyakorolják a veszélyesebb, akrobatikusabb részeket, de nyilván megesik, hogy fáradt a színész.”
Mihályi a komolyabb színházi balesetek között említette Gálffi László 1985-ös sérülését. A Vígszínház II. Richárd-előadása alatt Horváth László sebesítette meg a kelléktőrrel Gálffit. A színházi tőr pengéje nem csúszott vissza a tokjába, rozsdás volt, és Horváth véletlenül tüdőn szúrta kollégáját. A színpadi tőrök anyaga egyébként is hajlamos elfáradni: erről Mihályi saját tapasztalatból is beszélt. Ő is egy másik Rómeó és Júliában játszotta a férfi főszerepet, amikor a párbajjelenetben a tőre elrepedt, és beleállt a díszlet falába:
Szerencsére nem állt ott senki. Végül az egyik szereplőtársam tőrét kellett elvennem, azzal szúrtam le Tybaltot. Neki mégiscsak meg kell halnia abban a jelenetben.
Egy másik esetnél már a színház felelőssége is előtérbe került. Mihályi Körtvélyessy Zsolt balesetét idézte fel, amit az okozott, hogy egy vidéki előadásban két díszletelemet nem illesztettek össze megfelelően. „Körtvélyessynek kificamodott a bokája, egy hónapra kiesett a munkából. Annak az ügynek munkaügyi per lett a vége, mert a színész kártérítést követelt a színháztól.”
Ma már cigarettára sem nagyon gyújtanak a színpadon
Az utóbbi eset már arra is rávilágít, milyen következménye lehet a hasonló színházi baleseteknek, és a színészeket miben segítheti a Színházi Dolgozók Szakszervezete. „Ha a színész szakszervezeti tag és jogi segítségre van szüksége, azt ingyenesen tudjuk biztosítani a számára” – mondja Mihályi.
Mindazonáltal a szakszervezet alapvetően nem tud nyomást gyakorolni a színházakra a megelőzés szempontjából. A megelőzés a munkavédelmi felügyelőség feladata, ők azok, akik minden évad kezdetén munkavédelmi oktatást tartanak, és felhívják a társulat figyelmét az esetleges veszélyforrásokra.
Mihályi Győző végül hozzátette: ma már ritka, hogy egy előadásban valódi cigarettára gyújtsanak, de az ilyen helyzetekkel vagy egy gyertya, fáklya meggyújtásából adódó, tűzveszélyes esetekkel éppen úgy külön foglalkozniuk kell a műszaki munkatársaknak és a színészeknek, mint a rendhagyó díszletek kezelésével és használatával.
Kiemelt képünkön Szász Júlia Ánya szerepében Anton Pavlovics Csehov Meggyeskert című darabjának fotóspróbáján a budapesti Nemzeti Színházban 2019. március 1-jén.