Kultúra

Győzelmi sorozatnak indult, a vereség emlékműve lett belőle

Warrick Page / HBO
Warrick Page / HBO
Keserűen ironikus, hogy a Győzelmi sorozat: A Lakers dinasztia felemelkedése éppen a vereséggel ért véget. A szeptember közepén befejeződött HBO-sorozat második évada 1984-be vezet, amikor a döntőben csapott össze egymással a Los Angeles Lakers és a Boston Celtics. A kosárlabda-rajongók pontosan tudják, hogyan végződött ez a meccs. Kudarcról viszont csakis a történetben beszélhetünk, a sorozat ugyanis megőrizte az első évad magas színvonalát, és még újat is tudott mutatni. Kritika.

Ilyen, amikor idegbajos, izzadt férfiak véletlenül csodát tesznek – írtuk a Győzelmi sorozat első évadáról szóló kritikánk címében. A Los Angeles Lakers kosárlabdacsapat nyolcvanas évekbeli sikerszériájának akkor még csak az elején jártunk. Az ennek az időszaknak emléket állító sorozat első évadában a Lakers új tulajdonosa, Jerry Buss, a frissen igazolt irányító, Earvin „Magic” Johnson, a szezon végére összekovácsolódott edzőpáros, Paul Westhead és Pat Riley, meg a régóta a csapatért dolgozó ászok, Jerry West játékosmegfigyelőtől a csapatkapitány Kareem Abdul-Jabbarig – ők mind megízlelhették a sikert, mert csapatuk megnyerte az 1980-as rájátszást.

A következő döntőben ott sem voltak.

A versenysport egyszerre a maximális kontroll és felkészültség, illetve a végletes kiszolgáltatottság terepe. Ha jól megy a játék, akkor minden a helyére kattan: kifizetődik az edzésbe tett, rengeteg munka, együtt lélegzel a csapattársakkal, kilépsz a testedből, valahova máshova, felsőbb régiókba kerülsz. Ha viszont rosszul megy a játék, sehol sem vagy annyira magányos, mint a pályán.

Warrick Page / HBO

Erről a kettősségről is szól a Győzelmi sorozat: A Lakers dinasztia felemelkedése, amelynek a sorsa rímel a történet eseményeire. Tavaly tavasszal még véget sem ért az első évad, amikor beharangozták a másodikat. Idén ősszel lepergett az utolsó epizód, majd azonnal jött a hír, hogy az HBO nem folytatja a sorozatot. Az alkotók nyilvánvalóan nem erre készültek, különben nem úgy építették volna fel a második szezont, hogy annak történetét a vereség felé kormányozzák. A sporttörténeti monográfia, amelynek alapján dolgoztak, Jeff Pearlman Showtime című könyve végigköveti a Lakers történetét Buss tulajdonszerzésétől és Magic Johnson érkezésétől egészen a nyolcvanas évek végéig. Ebben az évtizedben a világra szóló sikerek, általában véve az NBA globális szórakoztatóipari vállalkozássá alakulása mellett hullámvölgyek is bőven adódtak a csapat életében, és a sorozat második évada elsősorban ezekről szól. Ám éppen ettől válik másmilyenné, mint a tavalyi előzmény.

Ennek az évadnak a valódi hőse ugyanis nem a sztárjátékos, Johnson, aki végérvényesen befut azzal, hogy 25 évre, 25 millió dollárért hosszabbítja meg szerződését a Lakersszel (igaz, a tapasztaltabb Abdul-Jabbar joggal veti Jerry Buss szemére, hogy ezzel az ajánlattal nemcsak Johnson jövőjét biztosítja, hanem magához is láncolja őt). Nem is Pat Riley a hős, aki házi sportkommentátorból lesz segédedző, majd a pocsékul sikerült 1980/81-es szezon után lehetőséget kap rá, hogy edzőként irányítsa a Lakerst. És biztosan nem Dr. Buss az évad hőse, aki a nosztalgiától elérzékenyülve felkeresi és feleségül veszi az egyik fiatalkori barátnőjét a sok tucatból, hogy aztán rövid idő elteltével százmillió dolláros válóper miatt főhessen a feje.

Warrick Page / HBO

A Győzelmi sorozat második évadának titkos hősei nem ők. Hanem Paul Westhead, az edző, aki 1980-ban mindent elért a csapattal, amit csak el lehetett, egy évvel később pedig kirúgják, és bukott emberként, kartondobozba pakolt motyóját szorongatva kulloghat el a parkolóház irányába. Westhead a kispályáról érkezett, és oda is ment vissza. Angol szakos tanárként másodállásban főiskolásokat edzett Philadelphiában, amikor régi barátja, Jack McKinney 1979-ben magával vitte másodedzőnek Los Angelesbe. Néhány hónappal később McKinney súlyos balesetet szenvedett – ez volt a Győzelmi sorozat első évadának egyik drámai fordulópontja –, és Westheadnek kellett átvennie a csapatot.

Miután csodával határos módon megnyerték az 1980-as döntőt, Westheadnek fejébe szállt a siker. Saját játékszisztémát dolgozott ki, amelyben kevéssé hagyta kibontakozni a Lakers sztárjait. Főleg Magic Johnsonnal különbözött össze, akivel folyamatos dominanciaharcot vívott az öltözőben. Miután egy évvel a bajnoki cím után a döntőig sem jutottak el, a tulajdonos menesztette őt.

A bukott edző történetén keresztül válik megint világossá, hogy a Győzelmi sorozat nem a kosárlabdáról szól. Szereplői lehetnének ingatlanértékesítők vagy újságírók is, a lényeg ugyanis nem a sporttörténet nagy pillanatainak megmutatása, hanem az egók folyamatos konfliktusa, a törékeny férfilelkek szomorújátéka.

Warrick Page / HBO

A szimpatikusan ügyefogyottnak megismert Westhead a váratlan sikertől megrészegülve hiú lett és dölyfös, valamint paranoiás, aki római patríciusokat idéző intrikákkal igyekezett biztosítani kivételezett pozícióját a színfalak mögött (és mivel irodalomtanár volt, eközben sűrűn idézte is a római klasszikusokat). Az első évad után sorra nyilatkozták a történetben szereplő, valódi Lakers-játékosok, hogy „tisztességtelenül” és „lealacsonyítóan” ábrázolja őket a sorozat. Valószínűleg jobban teszik, ha a másodikat már meg sem nézik, mert ebben tényleg nagyítóval kell keresni a rokonszenves karaktereket – leginkább Quincy Isaiah és Adrien Brody kap rá lehetőséget, hogy Johnson, illetve Riley szerepében elnyerhessék a nézők szimpátiáját.

Westheadet Jason Segel alakítja, aki az Így jártam anyátokkal befejezése óta csak egyszer kapott ehhez fogható, remek szerepet. A turné végében a súlyos depresszióval küzdő írót, David Foster Wallace-t játszotta, de ott sem láthattuk ennyire elveszettnek és kétségbeesettnek. Az edző egyszerre ellenszenves és szánalomra méltó, mégis a saját igazságát megőrző karakter – valódi jutalomjáték ez a többnyire vígjátékokban látható Segelnek. Rajta kívül egyetlen új szereplő nyer igazi mélységet: Larry Bird (Sean Patrick Small), a Boston Celtics csapatának vezéregyénisége, akit ugyanolyan monomániás és a valódi érzelemkifejezésre képtelen férfinak ismerünk meg, mint amilyen a történet legtöbb szereplője.

Johnson akkor is klasszis kosarassá emelkedett volna, ha nem rivalizál hosszú éveken át Birddel, és ez fordítva is igaz. Együtt viszont olyan drámát és minőséget vittek az amerikai kosárlabdába, amire a világon mindenhol fogékony volt a sportszerető közönség.

Warrick Page / HBO

A második évad alapján tisztán látszik, Bird és a Celtics ugyanúgy megérdemelte volna, hogy sorozat készüljön róluk, mint Johnson és a Lakers. Az utóbbiak elveszített 1984-es szezonjára kifutó történet és Paul Westhead portréja viszont együttesen a kudarc lélektanáról szól, és a Győzelmi sorozat éppen ezzel tudott megújulni a második évadára.

Üzleti szempontból biztosan indokolható döntés, mégis nagy kár, hogy nem folytatódik a sorozat. De talán így, a pályáról félidőben lekapva, a vereséggel búcsúzva lesz igazán emlékezetes a történet. A győzelmet már úgyis olyan sokszor láttuk.

Győzelmi sorozat: A Lakers dinasztia felemelkedése (Winning Time: The Rise of the Lakers Dynasty), 2. évad, 7 rész, 2023. HBO Max. 24.hu: 9/10.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik