Több mint száz kétkerekűn keresztül mutatja be a kerékpározás fejlődését, illetve mai stílusait a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum Bringára váltva című időszaki kiállítása péntektől az Északi Járműjavító dízelcsarnokában – írja az MTI.
Az Építési és Közlekedési Minisztérium parlamenti államtitkára, Csepreghy Nándor a megnyitón emlékeztetett: a kerékpározás feltételrendszerének megteremtésére méltatlanul kevés figyelem jutott 2010 előtt, mára azonban több mint ezer kilométer kerékpárút szolgálja az egészségtudatosságot, a fenntarthatóságot és a települések élhetőbbé tételét.
Az államtitkár hozzátette: a kormány nem tett le a Közlekedési Múzeum új otthonának létrehozásáról sem, a jelenlegi gazdasági helyzet változásával, várhatóan középtávon azonban már látható lesz, milyen ütemezésben valósulhat meg a beruházás.
Révész Máriusz, a Miniszterelnökség aktív Magyarországért felelős államtitkára arra emlékeztetett, hogy 2016 óta hálózati szemléletben zajlik a kerékpárutak fejlesztése, amit az tesz igazán indokolttá, hogy Hollandia és Dánia után Magyarországon használják legtöbben közlekedésre a kerékpárt. Révész arról is beszélt, hogy 2012 után Budapesten is megindultak a kerékpárosbarát fejlesztések, de országszerte még mindig hatalmas igény van a hasonló beruházásokra.
Arról nem meglepő módon persze nem esett szó,
Schneller Domonkos, a múzeum új főigazgatója szintén kiemelte az elmúlt évtizedben beindult, erőteljes “bringás pezsgést”, dícsérve a hálózatba kötött kerékpárút-rendszer létrejöttét, üdvözölve a Tour de Hongrie kerékpáros körverseny újbóli megrendezését, a Bubi egyre népszerűbbé válását, de arra is felhívta a figyelmet, hogy az elmúlt időszakban több ezren juthattak kormányzati támogatással elektromos biciklihez.
Mindezek eredményei látszanak a kerékpárhasználat terjedésében is, így nem indokolatlan kerékpáros forradalomról beszélni – hangsúlyozta, hozzáfűzve: részben ez a fejlődés ösztönözte a kiállítás megrendezésére a hetvenezernél is több műtárgyat őrző Közlekedési Múzeumot, ami
Schneller kiemelte, hogy Magyarországon régen rendeztek ilyen átfogó kiállítást a kerékpározásról, hiszen
mellett számtalan kapcsolódó tárgy – többek között alkatrészek, sportrelikviák, egyéb járművek és kipróbálható replikák –, valamint fotók és kisfilmek tekintik át a kerekezés történetét az 1817-es, Dreiser-féle futógéptől a mai, legmodernebb fejlesztésekig.
A kerékpáros sportolók és versenyzők is igazi kuriózumokat láthatnak majd az október 23-ig látogatható tárlaton, hiszen különböző magángyűjteményekből többek közt egy eredeti Favorit, egy 1935-ben gyártott Rappa hajtóműváltós kerékpár, valamint az egyedi építésű Dózsa is a helyszínre érkezett.
A tárlat a modern kerékpár kialakulásához vezető kísérleteket és fejlesztések mellett a biciklit mint közlekedési és szabadidős eszközt, valamint a kerékpársport különböző szakágait is, egy tavaly még közlekedő kerékpárszállító vasúti kocsiban pedig a látogatók a hazai tókerülő bicikliutakat, valamint a világkörüli expedíciókat ismerhetik meg.