Kultúra

Van, akin Juliette Binoche istennői lénye sem tud segíteni

Cirko Film
Cirko Film
Az az érzésünk, ötvenévesen úgy kell élvezni az életet, ahogy Juliette Binoche teszi új filmjében. Bátor, finoman rétegzett alakítást nyújt a Berlinalén tavaly rendezői díjat nyert, nálunk most mozikba kerülő Szerelemmel, szenvedéllyel hősnőjeként, aki ki van szolgáltatva a saját érzelmeinek. A szerelmi háromszög története nemzedéki híradássá alakul: mit mutatnak meg magukból egy fontos francia színészgeneráció nagyjai, és hol tart rendezői útján a fáradhatatlan Claire Denis? Kritika.

A Szerelemmel, szenvedéllyel első képein Juliette Binoche hancúrozik a tengerben. Szerelme öleli és úsztatja Sarát, a hősnőt, ő pedig átadja magát az önfeledt, pihentető, erotikus játszadozásnak.

Úgy érezzük, ötvenévesen úgy kell élvezni az életet, ahogy Sara teszi Claire Denis új filmjében, vagy legalábbis a közvetlen közelében kell lennünk egy ilyen nőnek. Manapság is ritka, hogy egy saját szexualitását bátran megélő, középkorú nő álljon egy film középpontjában, különösen Hollywoodban, ahol talán csak Julianne Moore-nak, Cate Blanchettnek vagy Nicole Kidmannek ajánlanak nagy néha ilyen szerepeket. Az európai művészfilmben szerencsére jobb az arány, Claire Denis utóbbi évekbeli rendezései pedig mintha kifejezetten azzal a céllal készülnének, hogy Binoche istennői lényét mindig új fénytörésben ábrázolják.

Cirko Film

A Woody Allen-i hangulatú Jöjj el napfény! meg a lidérces science fictionként elővezetett Csillagok határán után a Binoche-hősnő megint önmagát keresi egy Denis-filmben. Két férfi kavarog a közelében, akik mellett révbe érhetne, de nyughatatlansága és a férfiak csökönyössége, piti játszmái miatt ez nem megy egyszerűen. Az egyikük Jean, az egykori rögbijátékos, korábban nehéz természetűnek mondott, de mára megszelídült csatamén. Nagykamasz fiát Jean anyja neveli, a férfi néhány éve szabadult a börtönből, egyelőre munkát keres. Egyvalakitől kaphatna: Francois-tól, régi barátjától, aki nem mellesleg Sara volt élettársa. Sara most Jeannal él együtt. Takaros szerelmi háromszög bontakozik ki a párizsi háztetők felett.

Ahogy korábbi filmjeiben, Denis ezúttal sem vacakol azzal, hogy elmesélje hősei előtörténetét, felvázolja viszonyaik eddigi alakulását. Miért került börtönbe Jean? Mi lett a volt feleségével? Hogyan ért véget Sara és Francois, és kezdődött el Sara és Jean kapcsolata? Nem tudjuk meg, mert Denis és írótársa, a saját 2018-as regényét adaptáló Christine Angot nem tartják fontosnak elmondani.

Majdnem mindegyik Denis-film olyan, mint egy korábban soha el nem készült Denis-film második része.

A Szép munka idegenlégiós parancsnokát akkor ismerjük meg, amikor egy másik férfi iránt feltámadt, szégyenletesnek megélt szenvedélye miatt már maga mögött hagyta a sivatagot. Sosem tudjuk meg, a Kínzó mindennapok vámpírnője hogyan vált szörnyeteggé, és milyen kapcsolatba került az őt kutató orvossal.

Cirko Film

Denis-t e két utóbbi, egymást követő, ezredfordulón készült filmje tette művészfilmes körökben népszerűvé Magyarországon, a Szép munka pedig világszerte is a legnagyobbra tartott munkája (a Sight and Sound tavalyi, sokat elemzett toplistáján a megtisztelő hetedik helyet foglalja el). Ám az idős rendező nem ül a babérjain, sőt, aktívabb, mint valaha. Tavaly két filmjét mutatták be, egyet Berlinben, egyet Cannes-ban. Az első, a Szerelemmel, szenvedéllyel rendezői díjat nyert, a második, az angol nyelven, Margaret Qualley főszereplésével forgatott Stars at Noon nyom nélkül látszik eltűnni a süllyesztőben. Denis-t valószínűleg nem rázza meg különösebben a kudarc, mint ahogy a siker sem térítette le rendezői útjáról.

Merre kanyarog ez az út?

Nehéz egységben látni egy ennyire szerteágazó és gazdag életművet, amelybe a fantasztikus műfajokkal folytatott kísérletek éppen úgy beleférnek, mint a kisrealista párkapcsolati drámák, a hősök múltjában pedig rendre felsejlenek a Franciaország egykori afrikai gyarmatain elkövetett, az egyéniből a történelmi felé mutató bűnök.

A Szerelemmel, szenvedéllyel esetében ez inkább mellékszál: egy-egy jelenetben Sara és Jean is körülményes magyarázkodásra kényszerülnek fehér bőrszínük és társadalmi helyzetük kapcsolatáról (az egyik ilyen epizód vendégszerepére Denis Lilian Thuramot, a világbajnok focistát kérte fel).

Cirko Film

Ez a történet azonban nem társadalmi, hanem személyes szinten bonyolódik. Hiába viselnek maszkot a hősök a munkában, a koronavírusról nyíltan nem esik szó (Denis azért rávilágít, mennyire röhejesen néztek ki a fél fülről lelógó vagy az orrunk alá tolt, ilyen módon semmit sem érő maszkok). Sara, Jean és Francois nem a világjárványnak, hanem a saját érzelmeiknek vannak kiszolgáltatva.

Nem számít, hogy ötven körül járnak, ugyanúgy képesek megsértődni, felelőtlenül ígérgetni, és kisszerű érzelmi manipulációba bocsátkozni, mint a kora huszonévesek, és ugyanúgy nem képesek dönteni.

Az érzelmek karambollal fenyegető torlódásának középpontjában Sara áll, aki minden ügyetlensége és esendősége ellenére is rokonszenvesebb a két agresszív férfinál. Juliette Binoche-tól annyira megszoktuk ezeket a bátor, odaadó, finoman rétegzett alakításokat, hogy szinte fel sem tűnik, mennyire kevesen tudnak ennyire hétköznapi és hiteles, ugyanakkor magnetikus erejű, femme fatale-nak is beillő hősnőket teremteni a vásznon.

Binoche, illetve a Jeant játszó Vincent Lindon és a Francois-t alakító Grégoire Colin mind a rendező régi alkotótársai, összeszámolni sem könnyű, hány filmet készítettek együtt. Miattuk, és főleg Binoche természetessége miatt egy idő után a Szerelemmel, szenvedéllyel már nem annak a kliséktől sem tartózkodó, kissé elnagyolt szerelmi drámának látszik, ahogyan indul.

Inkább nemzedéki híradásként nézzük. Mit mutatnak magukból egy fontos francia színészgeneráció nagyjai? Hogyan variálja a kommunikációképtelenség és a függetlenségvágy témáját, az egymás mellett elbeszélő hősök sorsát egy harminc éve az európai művészfilm élvonalát képviselő rendező? Milyen letargikus, szomorú-szép dallal fejezi be a filmet Denis filmjeinek házi zenekara, a Tindersticks? A Szerelemmel, szenvedéllyel jelentős filmnek semmiképp sem mondható, otthonosnak annál inkább.

Szerelemmel, szenvedéllyel (Avec amour et acharnement), 2022, 116 perc. 24.hu: 7/10.

Ajánlott videó

Nézd meg a legfrissebb cikkeinket a címlapon!
Olvasói sztorik