Kultúra

Még mindig látványosan kevés női filmrendező van Európában

Marjai János / 24.hu
Marjai János / 24.hu

Még mindig csak kevesebb mint minden negyedik aktív filmrendező nő az európai filmgyártásban – mutatott rá kedden közzétett jelentésében az Európai Audiovizuális Megfigyelőközpont. A jelentés a nemek közötti egyenlőtlenséget vizsgálta a filmes szakemberek körében az európai filmiparban, áttekintést nyújtva az európai játékfilmekben kulcsszerepekben dolgozók – rendezők, forgatókönyvírók, producerek, operatőrök, zeneszerzők és a főszerepet játszó színészek – közötti nemi arányokról.

A jelentésből kiderül, hogy a nők jelentősen alulreprezentáltak a filmes szakemberek között: 2016 és 2020 között az európai játékfilmek rendezőinek mindössze huszonhárom százaléka volt nő. Ugyanakkor a nemek közötti szakadék valamelyest kisebb volt a producerek és forgatókönyvírók tekintetében: az európai játékfilmek producereinek harminchárom százaléka, a forgatókönyvíróknak pedig huszonhét százaléka volt nő. Az operatőrök között azonban csupán tíz százalékban, a zeneszerzők közül pedig mindössze kilenc százalékban fordultak elő nők az európai filmgyártásban.

A filmes stábokban kulcsszerepet betöltő nők gyakrabban dolgoztak csapatban, mint férfi kollégáik, csapataik nagyobb valószínűséggel voltak vegyesen férfi-női összetételűek, és a férfiaknál kisebb valószínűséggel voltak egyedüli szakemberek egy adott munkakörben egy játékfilmben. A kamera mögött dolgozó nők átlagosan valamivel kevesebb filmben szerepeltek, mint férfi kollégáik.

A többségében nőkből álló csoportok által készített filmek aránya a dokumentumfilmek esetében magasabb volt, mint más filmes műfajok esetében. Az elemzés szerint a nők jelenléte kiegyensúlyozottabb volt a filmvásznon és a képernyőn: a játékfilmekben főszerepet játszó színészek harminckilenc százaléka volt nő. Átlagosan a nők minden munkakörben valamivel kevésbé voltak aktívak, mint férfi társaik. Például a női rendezők nyolcvankilenc százaléka csak egyetlen filmet rendezett, míg a férfiaknál ez az arány nyolcvanhárom százalék volt. A jelentés szerint a női szakemberek filmenkénti átlagos aránya lassú növekedést mutat az összes alcsoportban, és összességében stabil volt az elemzésben vizsgált időszak alatt.

A jelentésben bemutatott elemzés az Európai Audiovizuális Megfigyelőközpont LUMIERE adatbázisára támaszkodott, amely többek között a nemzeti filmhivataloktól származó adatokat, a mozikba kerülő filmek éves nézettségét gyűjti össze. A tanulmányhoz csak a 2016 és 2020 között gyártott és ugyanebben az időszakban az európai mozikban bemutatott európai nagyjátékfilmeket vették alapul.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik