Az Aegon Magyarország 2006-ban alapította meg irodalmi elismerését, amelyet tavaly Nádasdy Ádám kapott meg Jól láthatóan lógok itt című verseskötetéért, az elmúlt tizenöt évben pedig olyanok voltak a díjazottak között, mint Krasznahorkai László, Takács Zsuzsa, Esterházy Péter, Grecsó Krisztián, Rakovszky Zsuzsa, Jónás Tamás és Spiró György is. A díj épp tavaly újult meg, ami nem pusztán abban nyilvánult meg, hogy átkeresztelték (a Művészeti szót Irodalmira cserélve), de imázsában és a döntés folyamatában is változások történtek. A járványhelyzet miatt ráadásul tavaly díjátadót és egyéb rendezvényeket sem lehetett tartani, így a biztosítócég úgy döntött, hogy a győztes mű promotálására szánt 15 millió forintos keretet kórházaknak ajánlja fel (kiegészítve még 15 millióval).
Ennél nagyobb horderejű változás is történt a cégnél tavaly ősszel, amikor kiderült, hogy az Aegon 830 millió euróért eladja biztosítási, nyugdíj- és vagyonkezelési üzletágát Magyarországon, Lengyelországban, Romániában és Törökországban a bécsi székhelyű, de harminc országban jelen lévő Vienna Insurance Groupnak (VIG).
Arról novemberben írtunk már, hogy a tranzakció mit jelenthet az ügyfelek számára, az Aegon Irodalmi Díj jövőjéről azonban akkor nem esett szó. A kulter.hu-nak tűnt fel, hogy nem érkezett meg a februárban szokásos jelöltlista, így rákérdeztek az Aegon Magyarországnál a dologra, amely nem tudott megnyugtató válasszal szolgálni. Arra hivatkoztak, hogy az új anyavállalattal együtt dolgozzák majd ki a társadalmi szerepvállalást érintő kérdéseket, és bíznak benne, hogy a magyar kultúra támogatása az új tulajdonos számára is értéket képvisel.
Ennek nyomán megkerestük a Vienna Insurance Groupot, hogy tőlük tudjuk meg: tervezik-e folytatni a tizenöt éves múltra visszatekintő hagyományt, ezzel támogatva a magyar kultúrát. Egyértelmű választ azonban tőlük sem kaptunk.
„Ebben a pillanatban semmit nem tudunk mondani. Aláírtunk egy adásvételi szerződést 2020 novemberének végén, de még várunk a helyi hatóságok jóváhagyására. Amíg ez nem történik meg, nem mi vagyunk a tulajdonosok” – írta kérdésünkre Wolfgang Haas szóvivő, hozzátéve, 2021 második felére várják, hogy a Magyar Nemzeti Banknál és a Gazdasági Versenyhivatalnál lezárul az engedélyezési folyamat. Szerinte általánosságban annyi kijelenthető, hogy a VIG a helyi vállalkozói szellemre építi stratégiáját.
Ez azt jelenti, hogy a marketing-, illetve a szponzorációs tevékenységek a helyi társaság felelősségi körébe tartoznak
– olvasható a válaszban, ami arra utal, hogy továbbra is a magyar leányvállalat kezében maradhat majd annak eldöntése, hogy folytatni akarja-e az irodalmi díj kiosztását.
A VIG általános irányelvének ismeretében mi is megkérdeztük az Aegon Magyarországot a díj várható sorsáról, de ott ismét csak azt mondták, hogy nem tudnak nyilatkozni, hiszen egy több hónapot igénybe vevő tulajdonosváltási folyamat azon szakaszában vannak, amikor még nem látják világosan, hogy a jövőben milyen döntések születhetnek meg tulajdonosi szinten és melyek tartoznak a leányvállalat felelősségi körébe. Arra sem kaptunk egyértelmű választ, hogy az adásvételi bizonytalanság által fémjelzett 2021-es évben már biztosan elmarad-e a díj kiosztása, vagy van-e még bármi esély arra, hogy később megtartják, csak tavaszról átcsúsztatják az év második felére, amikor már várhatóan kikerül a jogi senkiföldjéről a cég.
A jelenleg kialakítás alatt álló új márkához és vállalati arculathoz igazodva dolgozzuk ki jövőbeli mecénási és társadalmi felelősségvállalási tevékenységünket. A konkrétumok ismeretében tájékoztatni fogjuk a közvéleményt
– írták.
A konkrét válaszok hiánya persze érthető, hiszen a képletben számos ismeretlen tényező van. Kezdve olyan alapvető kérdésektől, hogy az új tulajdonos egyáltalán változatlan cégvezetéssel képzeli-e el a jövőt. Csak egy dolog biztos: ha meg is marad az irodalmi díj, az már nem az Aegon nevét fogja viselni, mivel ezt az adásvétel megtörténtétől semmilyen összefüggésben sem használhatják tovább.