Kedd délután óta ellepték a Facebookot a rendőrök elől az ablakon és az ereszcsatornán át vérző kézzel – egyes tudósítások szerint meztelenül, a későbbi hírek szerint viszont ruhában – menekülő Szájer József esetére reagáló vicces, vagy legalábbis annak szánt posztok. Nem véletlenül kapta fel a témát a világsajtó, elvégre a BBC sem minden nap számolhat be arról, hogy egy állítólag meleg szexpartiról menekül egy konzervatív politikus ilyen kalandos körülmények között. A sztori minden eleme annyira vicces, hogy ha ezt egy filmben látjuk, akkor már legyintünk, hogy na jó, ez azért már túlzás. Sőt, az ablakon át meztelenül, vagy lengén öltözve menekülő, rajtakapott szerető esete is annyira elcsépelt, hogy egy időben nem nagyon volt olyan filmvígjáték, amely kihagyta volna ezt a ziccert, épp ezért is szórakozik ilyen jól a fél világ most azon, hogy ez tényleg így megtörténhetett. De melyek azok a vonatkozó filmjelenetek, amik erről egyből eszünkbe jutottak? A sort természetesen még lehet folytatni sokáig.
A miniszter félrelép
Mivel az egész film gyakorlatilag folyamatos félreértésekre, hazugságokra és a belőlük fakadó helyzetkomikumokra épül, ezért valaki mindig épp alsónadrágban menekül vagy próbál elrejtőzni, a háború előtti kabarétréfák legszebb hagyományait felelevenítve. Ehhez külön segítséget nyújt az épp felállványozott Astoria szálló épülete, és így menekülhet az ablakon át Dobó Kata a féltékeny, bokszbajnok férje elől, aki később maga is ezen az útvonalon hagyja el a szállodát – egy szál törölközőben. És akkor a végén a bulit feloszlató rendőrökről még nem is beszéltünk.
Csak szex és más semmi
Ki ne emlékezne Goda Krisztina filmjére, melyben Schell Juditot kizárja szeretője (a most az SZFE új kuratóriumába is bekerülő Rátóti Zoltán) az erkélyre szerelmi légyottjuk közepén, mert megjön a felesége. Bent a feleség, kint viszont a felfüttyögő munkások miatt nem maradhat. Szerencsére a szomszédos erkélyen ott álldogál éppen a Csányi Sándor alakította megmentő, aki felajánlja a nőnek, hogy másszon át hozzá. Schell karaktere egy szál bugyiban lépeget át, a nőcsábász férfi és a munkások nagy örömére, ráadásul neki sérülések nélkül sikerül ez a manőver.
Állítsátok meg Terézanyut!
Igaz, drogok és rendőrök üldözése nélkül, de Hámori Gabriella karaktere véres menekülést hajt végre a sikerfilmben. A szeleburdi, a szerelmet bárhol és bármikor kereső Katát egy bálban találja el Ámor nyila, de nem a legjobb időpontban. Kiválasztottja táncolni szeretne a nővel, akinek viszont szőrös a lába. Mit lehet ilyenkor tenni, a legjobb barátnőt és egy borotva segítségét hívni, majd a flancos mosdóban a kézi adagolós szappannal megborotválkozni. Kata sietségében viszont annyira megvágja magát, hogy inkább az ablakon át megpattan, míg barátnője kint fedez neki. „Baszd meg, ezt most meg megölték” – állapítja meg döbbenten Kata barátnője, amikor az üres mosdóba benyitva, az ablakon kilógó véres wc-papírokat észreveszi.
A világ nem elég
Hogyan is maradhatna ki egy ilyen összeállításból a kalandos menekülések specialistája, James Bond? Az itt Pierce Brosnan alakította 007-es ügynök mondjuk jóval profibb megoldást választ, mint az ereszcsatorna, sőt, még ruha is van rajta, és a diplomatatáskáját sem ejti el. Ennek is köszönhető, hogy az ő menekülését is látják ugyan a járókelők, de nem hívnak rá rendőrt.
Mission: Impossible – Utóhatás
James Bond után Ethan Hunt IMF-ügynöknek is itt a helye: Tom Cruise ugyan előzőleg már Benji (Simon Pegg) instrukcióit követve végigrohant jó pár londoni háztetőn, mire egy irodába jutva kell kiugrania az ablakon.
Halálos temetés
A 21. század egyik legviccesebb brit filmvígjátékában kicsit tekernek a sablonon, de a meztelenség és az ablak stimmel, sőt, még a drogok is, bár itt ecstasy helyett valami egészen más szól közbe: a halotti torra érkező Simon (Alan Tudyk) véletlenül a sógora hallucinogén szerét veszi be fájdalomcsillapító helyett. A valójában komoly ügyvéd ráadásul látja a feleségét annak egykori udvarlójával, ezért bezárkózik a mosdóba, ahol előbb meztelenre vetkőzik, majd boldogan kimászik az ablakon a tetőre, a kertben várakozó vendégsereg legnagyobb csodálkozására.
Sólo con tu pareja
A többszörös Oscar-díjas mexikói rendező, Alfonso Cuarón neve épp egy kultikus szexvígjátékkal, az Anyádat is!-sal robbant be a köztudatba az ezredforduló táján, de már tíz évvel korábban is egy hasonlóan pajzán és maróan társadalomkritikus komédiával kezdte pályáját. A Sólo con tu pareja egy macsó, nagyvilági nőcsábászról szól, aki modern Don Juanként falja a nőket Mexikóvárosban, ám néha kissé túlteljesíti a tervet, és ez komoly kihívásokkal jár: mondjuk azzal, hogy tériszonyát leküzdve, egy szál törölközőben kell oda-vissza mászkálnia a keskeny homlokzati párkányon két lakás között, nehogy a gondosan elkülönített szeretők találkozzanak egymással. Ahogy sejthető, az akciót nem sikerül kifogástalanul végigvinni, főleg mivel a törülközőt nehéz rendesen megkötni deréktájon. De szoknyabolond hősünk tét nélkül is képes bármikor bajba kerülni. Reggelente például – puszta heccből – meztelenül szalad le a friss napilapért, amikor épp senki sem közlekedik a lépcsőházban. Naná, hogy egyszer becsukja valaki az ajtót, és csak az újsággal takargathatja magát.
Hotel Plaza
Hány és hány filmben láthattunk a felhőkarcolók ablakai között ijesztő magasságban vékony párkányokon egyensúlyozó hősöket? Ilyen hőst alakít Walter Matthau is a Hotel Plaza című filmben, ahol az esküvője előtt a fürdőszobába zárkózó lányát próbálja jobb belátásra téríteni személyesen. Mivel a lány nem nyit ajtót, jöhet a B-terv, igaz, ruhában. Más kérdés, hogy ez sem úgy sül el, ahogy tervezi, és akkor a galambokról még egy szót se szóltunk (A jelenet 1.38.16-tól látható).
A hal neve: Wanda
Az ablakból lógás, a titkos légyottok és a nyilvános bocsánatkérés közti komplex viszonyrendszert nem egy valódi botrány, hanem egy könnyed brit komédia, A hal neve: Wanda térképezte fel eddig a legpontosabban. „Igazán rettentően sajnálom, feltétel nélkül bocsánatot kérek…” – kezdi hosszas, szívből jövő monológját John Cleese, akit Kevin Kline lógat ki lábánál fogva egy harmadik emeleti lakásból. A forgatókönyvet is jegyző Cleese egy boldogtalan házasságban élő angol ügyvédet alakít, akit könnyedén elcsábít Wanda, egy ékszertolvajbanda csinos női tagja. Kettejük titkos találkája során tör rájuk Wanda egyik féltékeny szeretője, a hiperagresszív, ex-CIA-s Otto, aki nem hajlandó elviselni, hogy vulgárisnak nevezze őt egy „felfuvalkodott, megjátszós, taknyos, angol, óriás, törpe, szemét, fafej, dagadt segglyuk”. Egyetlen lehetséges válaszként kilógatja őt fejjel lefelé az ablakon, így kényszerítve ki belőle a rögtönzött bocsánatkérő nyilatkozatot, amelyet még botrányba keveredett politikusok kommunikációs stábja is megirigyelhetne.
Csupasz pisztoly
Végül az összes ablakon kimászós, tériszonyos jelenet paródiája, melynek végén Frank Drebin hadnagy (Leslie Nielsen) nem az ereszcsatornába, hanem valami egészen másba kapaszkodva menekül meg. A jelenet természetesen korhatáros, így azt csak a Youtube felületére átzarándokolva lehet megnézni.