Kultúra koronavírus

Az Álarcos énekes és a tévéhíradók a karantén eddigi nyertesei

Két hete, hogy a kormány veszélyhelyzetet hirdetett ki, ami sokak számára egyet jelentett az önkéntes karanténnal, jobb esetben a home office-szal vagy azzal, hogy az iskolás gyerekkel muszáj otthon maradni, hiszen a koronavírus-járvány miatt bezártak a magyar iskolák. Több időnk juthat a tévézésre, filmekre és sorozatokra, ami meg is látszik a nézettségeken. Összehasonlítottuk a legnagyobb kereskedelmi tévés show-kat, a napi szórakoztató műsorokat és sorozatokat, illetve a híradókat, hogy mit nézünk világjárvány idején.

  • A híradókon egyértelműen látszik a nézőszám-növekedés: minden csatorna elé többen ülnek le esténként a hírekhez.
  • Az RTL Klub Álarcos énekes című műsorát hétről hétre többen nézik, teljes lakosságban többen választják ezt, mint a TV2 hasonló műsorát.
  • Az RTL Most számain nem látni, hogy többen akarnának streamelve tévézni.

Az RTL Klub február 9-én indította el a leleplezős műsorát, az Álarcos énekest, amiben talpig jelmezben állnak a színpadra az énekesek és lelkes celebek, hogy a zsűri a nézőkkel együtt találgathasson, ki van az álarc mögött. A TV2 egy hétre rá leadta a saját maszkos show-ját azzal a különbséggel, hogy ők élőben vették fel az adásokat, és a jelmezek bénábbak voltak az RTL Klub verziójához képest. Ráadásul a TV2 először nézők nélkül volt kénytelen forgatni a járvány megfékezése érdekében, majd a legutóbbi adást már csak felvételről adták, és egy időre le is áll a Nicsak, ki vagyok? forgatása. Az alábbi grafikonon a teljes lakosságban néztük meg a két, konkurens műsor nézettségeit, amiből látszik, hogy az RTL Klub maszkos, énekes show-ja több embert érdekelt. Elképesztően magas számokat hozott az Álarcos énekes, a heti toplistában megelőzte A mi kis falunk legutóbbi epizódját is, amit majdnem 1,18 millióan (23,9 százalékos közönségaránnyal) láttak.

Made with Flourish

Kereskedelmi szempontból a csatornák a 18-49-es korcsoportot szokták emlegetni, így ebben is megnéztük a műsor számait, noha a karantén minden korosztályt érint, sőt, a veszélyeztetett életkorban lévő idősebbeknek még inkább ajánlott, hogy ne mozduljanak ki otthonról. Itt szintén azt látjuk, hogy az RTL Klub győzedelmeskedett, és a most vasárnapi TV2-s Nicsak, ki vagyok? a heti nézettséges toplistán csak a tizedik helyre fért fel. Több Fókusz és Drága örökösök rész is megelőzte.

Made with Flourish

Minden hétköznap megy az RTL Klubon a Drága örökösök, és vele egy időben adja a TV2 a sportvetélkedős realityjét, az Exatlont. Míg két héttel ezelőtt többször alakult 800 ezres nézőszám körül a Drága örökösök, addig a múlt héten 847 ezer néző jelentette a legrosszabb napot.

Made with Flourish

Ám a tévés nézettségek esetében nem mehetünk el a streaming mellett sem, elvégre rengetegen állnak át a klasszikus tévézésről az HBO GO-ra, Amazonra, Netflixre vagy a Hulura. Itthon a kertévék közül az RTL Klub fektet abba komoly energiát, hogy tartsa a tempót, és a tartalmaikat az RTL Moston és az RTL Most+-on érhetjük el. A Nielsen közönségmérés adatai mellett hetente az RTL Most számait is megosztják, hogy egy teljesebb képet kaphassunk a hazai tévézési szokásokról. Ezek alapján hetente majdnem másfél milliós videómegtekintést generál az oldal, az elmúlt hetekben azonban nem nőtt meg ugrásszerűen a forgalom az RTL Moston.

  • 7. hét: 1,541 millió videómegtekintés
  • 8. hét: 1,492 millió videómegtekintés
  • 9. hét: 1,479 millió videómegtekintés
  • 10. hét: 1,467 millió videómegtekintés
  • 11. hét: 1,413 millió videómegtekintés
  • 12. hét: 1,425 millió videómegtekintés

Elsőre úgy is tűnhet, hogy a streaming szolgáltatóknak világszerte megdobhatja a bevételüket a koronavírus-járvány, ahogy egyre többen kényszerülnek otthon maradni. De egy korábbi cikkünkből kiderül, hogy még az olyan óriáscégek, mint a Netflix sem nyerhetnek a karanténon, hiszen náluk például az új előfizetők számítanak, és nem az, hogy hány sorozatot nézünk végig pár nap leforgása alatt.

A karantén idején több időnk jut a filmezésre, de kinek jó ez?
A színházak és a szórakozóhelyek bezárnak, a koncertek elmaradnak, egyre többen kénytelenek otthon feltalálni magukat. Elsőre úgy tűnik, hogy a Netflix még profitál is a koronavírusból.

Ami pedig különösen érdekes a koronavírus-járvány alatt, hogy mennyien ülnek le a híradók elé, hogy tájékozódjanak a Covid-19 új típusú koronavírus részleteiről. A hírműsorok összehasonlításánál szintén a teljes lakosságot néztük, és egészen február végétől szedtük grafikonba az adatokat, hiszen ekkor már láttuk, hogy milyen súlyos a helyzet az európai gócpontban, Olaszországban. Az általában 7-800 ezres nézettséget hozó Tények a múlt héten már nem ment 900 ezer alá, és a hétfő esti RTL Klub Híradó nézettsége már több mint 985 ezer volt. Az alábbi grafikonon az RTL Klub Híradóját, a Tényeket, a Hír TV és az M1 este hatkor kezdődő híradóját gyűjtöttük egybe, illetve az ATV háromnegyed hétkor kezdődő hírösszefoglalóját.

Az ATV nyomában ott van az M1, még nem tudott jobb számokat produkálni, de amikor Orbán Viktor bejelentette, hogy az év végéig felfüggesztik a hiteltörlesztést, a köztévé számai megugrottak, az RTL Klub Híradója pedig visszaesett, és csak másnap talált magára. Az szintén látszik, hogy komoly mérföldkő volt az új oktatási munkarend bevezetése is: amióta digitális tanítás zajlik otthon, nőtt a híradók nézettsége. Legalul pedig a Hír TV-t láthatjuk, ami épphogy átlépte a 60 ezres nézőszámot esténként az utóbbi napokban.

Made with Flourish
Kiemelt kép: RTL Klub

Ajánlott videó

Olvasói sztorik