Élő Kultúra

Történelmet írt az Élősködők az Oscaron

Helyi idő szerint vasárnap este rendezték az idei díjkiosztót Los Angelesben, és bár arra számítottunk, hogy Sam Mendesről, Renée Zellwegerről és Joaquin Phoenixről szól majd az Oscar, Bong Joon-ho volt az igazi nyertes. Meglepő fordulat, hogy a dél-koreai rendező Élősködők című alkotása nyerte a legjobb film és a legjobb nemzetközi film díját is. A gálát élőben közvetítettük a 24.hu-n, olvassa vissza a legfontosabb eseményeket!

Kiemelt kép: Kevin Winter/Getty Images

És még azt hittük, hogy ez egy unalmas gála lesz

Mégsem Sam Mendes filmje, az 1917 lett az este sztárja, hanem Bong Joon-ho, aki valószínűleg hajnalig fog bulizni, ahogy azt megígérte a második díjánál. A koreai rendező filmje egyszerre nyert a legjobb film és a legjobb nemzetközi játékfilm kategóriájában. Ilyen még nem volt.

Az este legnagyobb nyertesei még egyszer:

  • Legjobb férfi mellékszereplő: Brad Pitt (Volt egyszer egy Hollywood)
  • Legjobb női mellékszereplő: Laura Dern (Házassági történet)
  • Legjobb nemzetközi játékfilm: Élősködők
  • Legjobb férfi főszereplő: Joaquin Phoenix (Joker)
  • Legjobb női főszereplő: Renée Zellweger (Judy)
  • Legjobb rendező: Bong Joon-ho (Élősködők)
  • Legjobb film: Élősködők

Köszönjük, hogy velünk tartottak!

via GIPHY

A Jokerrel már nyertek Oscart

Joaquin Phoenix a második ember, aki Joker szerepéért Oscart kap, az első Heath Ledger volt. Ezzel Phoenix és Ledger a második olyan páros, aki ugyanazon karakter eljátszásáért legjobb színészi Oscart kapott, az első ilyen páros Marlon Brando és Robert De Niro volt Vito Corleone szerepével.

Renée Zellweger Oscart kapott a Judy főszerepéért

A színésznő beszédében többek között azt is megemlítette, hogy Judy Garland a maga idejében nem kapta meg ezt a díjat.

„Bár vissza-visszapillantunk a sivár, elnyomott és kizsigerelt tinédzserkorba, a Judy főszála akkor kezdődik, amikor Garland, akit hazájában már megrágott és kiköpött a szakma, tartozásokkal tele, lakás és pénz nélkül maradva rákényszerül, hogy gyerekeit apjukkal hagyva elfogadjon egy felkérést, mely egy londoni turnéra szól. A britek ugyanis még ekkor is rajonganak az Amerikában már levitézlett díváért, fellépéseire minden jegy elkelt, körülrajongják, érkezése hírértékű, interjúk várnak rá, első rangú hotelben lakhat, ellátják mindennel, még egy szervező-gardedámot is mellé rendelnek, aki gondoskodik róla, hogy mindene meglegyen, no meg, hogy színpadra is álljon a terveknek megfelelően. Garland ugyanis ekkor már nem túl megbízható, sokat iszik, gyógyszerfüggő, az egészsége romokban, és – ami a legfontosabb – rettegése a kudarctól olyannyira megbénítja, hogy nem egyszer úgy kell feltolni a színpadra. Ott már persze megtalálja magát, mégis csak a kor legnagyobb előadóművészéről beszélünk, és estéről estére csoda születik a színpadon. De közben eredendő magánya azért ott van, a gyerekeinek hiánya is kínozza, se enni, se aludni nem bír továbbra sem. Aztán hirtelen ötlettől vezérelve ötödszörre is férjhez megy, látszólag végre boldog lehet, még egy ígéretes üzleti lehetőség is felmerül, ami megoldhatná az anyagi gondjait, ám végül borul minden, és Judy még a londoni esélyét is elbaltázni látszik” – foglaltuk össze korábban a film történetét.

Egy generációnak adott reményt, de ő maga sosem juthatott a szivárványon túlra
Gyönyörűen kivitelezett, szívfacsaró a Judy Garland hattyúdaláról szóló film, mégis inkább Renée Zellweger miatt emlékszünk majd rá.

Joaquin Phoenix lett a legjobb férfi főszereplő

A Jokerben nyújtott alakításáért. Golden Globe-ot és BAFTA-t is nyert idén, őt várhattuk a győztesnek az Oscaron, úgyhogy ebben a kategóriában nem történt meglepetés.

Ismét az egyenlőségért és a rasszizmus ellen szólalt fel, és arról beszélt, hogy

kizsákmányoljuk a Földet.

Phoenix tudja, hogy sokszor önző volt, de hálás, hogy kapott a teremben ülőktől egy újabb esélyt.

25 év a két Oscar között

Elton John alig jutott lélegzethez a fellépése után, már mehetett is díjat átvenni, ahogy az borítékolható is volt. A zenésznek ez a második Oscarja, az elsőt Az Oroszlánkirály Can You Feel The Love Tonightjáért kapta, de abban az évben, 1995-ben – ami épp 25 éve volt – egyébként még két másik, a filmhez írott dallal is jelölt volt, a Circle of Life-fal és a Hakuna Matatával is. Kizárt, hogy most megtalálom ennek konkrét bizonyítékát, de kétlem, hogy volt már valaha ilyen, hogy egy évben három betétdalt is ugyanabból a filmből ugyanattól az alkotótól jelöljenek.

Igazi meglepetés, hogy Bong Joon-ho lett a legjobb rendező az Oscaron

Bár Sam Mendest (1917) vagy Quentin Tarantinót (Volt egyszer egy Hollywood) vártuk volna inkább, de az Akadémia Bong Joon-hónak ítélte a díjat. A rendező megható beszédet mondott, azt hitte, hogy már hátradőlhet a nemzetközi filmes szobra után, és nagyon meglepődött.

Kiemelte Martin Scorsesét is, köszönetet mondott a példaképének: annak idején még őt tanulta, és álmában sem gondolta volna, hogy egyszer egy lapon emlegetik a rendezővel. Bong Joon-ho azt ígérte, reggelig inni fog.

Kiemelt kép: Kevin Winter/Getty Images

Dél-Korea filmtörténete is feljegyzi ezt a napot

Az Élősködők két díja nem csak remek hír, de ismét csak filmtörténet: Dél-Korea eddig még csak az Oscar jelöltjei között sem szerepelt, idén azonban elhozták az első, majd gyorsan a második díjukat is. Hat jelölése van a filmnek, szóval lehetnek még további díjak is.

Még egy megtanulandó név mára

Cynthia Erivo neve, aki a mai gálán a díjszezonban elő-előkerült Harriet című film dalát, a Stand Upot énekelte. Erivo ugyanis lassan, de biztosan tör be az A-listás fekete nők közé: pár éve a Nyughatatlan özvegyekben már sokak figyelmét felhívta magára, aztán jött a Húzós éjszaka az El Royale-ban, tavaly pedig a Harriettel igazi nagy lehetőséget kapott, ez ugyanis egy főszerep, nem is akármilyen. Az afro-amerikai történelem egyik legnagyobb ikonját, Harriet Tubmant alakítja, egy rabszolgát, aki megszökik a rabságból. Emellett Erivo a tévés szerepekből is elkezdte megkapni az igazi krémet: A kívülálló című HBO-s Stephen King-adaptációban is fontos szerepe van, a Géniusz című antológiában pedig magát Aretha Franklint játssza. Mondjuk tud is énekelni.

A legjobb nemzetközi játékfilm az Élősködők lett

Ahogy az várható volt. Ebben a kategóriában vagyunk általában érintettek. Idén Tóth Barnabás Akik maradtak című filmje volt esélyes, de végül nem jelölték Oscarra. Bong Joon-ho filmjéről a következőket írtuk a kritikánkban.

Bong minden filmjében fontos a karakterek társadalmi meghatározottsága. Ezt ismerjük a magyar filmből is, de például a hollywoodi műfaji filmben egyáltalán nem magától értetődő, hogy tudjuk, mit dolgoznak például egy romantikus vígjáték hősei. Az Élősködőkben viszont a figurák viselkedésére alapvető hatást gyakorol, hogy milyen környezetből jöttek, milyen frusztrációkat hordoznak magukban, és hogyan tudnak előrejutni. Első nagy sikerében – az Élősködők mellett a legjobb munkájában –, A halál jelében Bong Dél-Korea első sorozatgyilkosságának krónikáját mesélte el, illúziótlan kommentárt fűzve ahhoz, mire számíthatnak a szegényebb néprétegek az igazságszolgáltatás mechanizmusában.

Az új osztályharcban a szülinapi torta is véres lesz
Az Élősködőket évek múlva is lenyűgöző filmnek tartjuk majd, de 2019-ben metszően aktuálisnak is érezzük. Kritika.

Kiemelt kép: Kevin Winter/Getty Images

Utkarsh Ambudkar Broadwayt csempészett az Oscarra

Az ő fellépését még az amerikai nézők közül is csak a nagyon erős kultúrafogyasztók tudták hova tenni, tehát álljanak itt a kulcsszavak: az előadó neve még egyszer Utkarsh Ambudkar, ő pedig egy indiai gyökerekkel rendelkező amerikai énekes színész, aki egyebek mellett a Tökéletes hangban is feltűnt, és sikeres színpadi színész is, a nagyon szokatlan hangzású nevét pedig érdemes lesz gyakorolni, mert a Mulan élőszereplős verziójában is látható lesz hamarosan. Az elhangzott produkció a Freestyle Love Supreme című Broadway-darabból származik. Ambudkar, mint az este során többen is, kicsit javítanak a nagyon fehér Oscar sokszínűségén, miközben ő sem hagyta szó nélkül a jelenséget.

Roger Deakins sokszor cserben hagyta az Akadémia

Az 1917-tel második Oscarját nyerte Roger Deakins, az előzőt nem is olyan régen, 2018-ban kapta a Szárnyas fejvadász 2049-ért, ám ez a ritmus ne tévesszen meg senkit: Deakins sokáig azok sorát gyarapította, akikért csaknem népfelkelés tört ki a filmrajongók körében, olyan sokszor maradt díj nélkül. Az operatőr először 1995-ben volt Oscar-jelölt, nem másért, mint az IMDb-n máig a legjobb filmként jelölt A remény rabjai fényképezéséért, az után pedig még tizenkét jelölése maradt díj nélkül, pedig ezek között olyan címek szerepeltek, mint a Fargo, a Nem vénnek való vidék, a Skyfall és a Sicario. Ettől még persze a szakma egyik legnagyobbjának tartják, de azért jó, ha néha ezt egy jó nehéz Aranyszoborral is hangsúlyozzák. Az operatőri díj az 1917 második díja ma este, de lesz még.

Martin Scorsese arca Eminem produkciója alatt az ok boomer jelenség maga

Soha jobban beszólást és jelenséget nem utáltam, mint az okboomerezést, de tény, hogy Martin Scorsese arca egészen beszédes volt Eminem fellépése alatt, és leginkább arról beszélt, hogy ezek a mai fiatalok. Az alábbi tweet szépen összefoglalja a dolgot, kiemelve, hogy miután tavaly kisebb botrányt okozott azzal, hogy ekézte a Marvel-filmeket, most Eminemtől sem volt éppen elragadtatva.

Állva tapsoltak Eminemnek az Oscar-gálán

Eminem Lose Yourself című száma 17 éve nyert Oscart, első rapszámként írt történelmet.

És most már azt is tudjuk, hogy kell ülve bólogatni, szinte mindenki bulizott, kivéve Martin Scorsesét. Ő majdnem elaludt.

A 8 Mérföld zenéje után az egész terem állva tapsolt. Teljesen jogosan.

Kiemelt kép: Kevin Winter/Getty Images

Olvasói sztorik