Kultúra

Quincy Jones: Radics Gigi egy sztár, és mindig is az volt

A zseniális zenész, producer és zeneszerző, Quincy Jones július 16-án lép fel egy jubileumi koncerten a Papp László Sportarénában, néhány remek zenésze és többek között Radics Gigi társaságában. A 85 éves zenészlegenda az idén két hírhedt interjúja miatt is az újságokba került - akkor sikerült a Beatlestől Michael Jacksonon át Elvisig mindenkit megsértenie, végül kénytelen volt bocsánatot kérni. Azóta Jones inkább hallgat, a 24.hu-nak azonban most mégis adott egy mini-interjút, melyben azért csak azokra a kérdésekre válaszolt, amikből garantáltan nem lehet baja senkinek.

Együtt lép majd fel Radics Gigivel, akit 2012-ben személyesen hívott meg a Montreux Jazz Fesztiválra, mennyire követte azóta a karrierjét?

Abszolút követtem! Gigi egy sztár, és mindig is az volt! Amióta megismertem, képben vagyok azzal, amit csinál, és nagyon várom, hogy hallhassátok ti is énekelni a show-n!

Mi a jó zenei producer három legfőbb ismérve?

Bizalom, szeretet és tisztelet. Ha a producer és az előadó nem bíznak egymásban, nem szeretik és tisztelik egymást, akkor abból könnyen katasztrófa sülhet ki.

Mindig azt hangsúlyozza, hogy a zenésznek minél több stílust ismernie kell. Csinálhat valaki jó popzenét, ha nincs otthon a jazzben, bluesban vagy bossanovában?

Örök barátom és testvérem, Ray Charles mondta: „Minden egyes zenének saját lelke van. Nem érdekes, milyen stílusban készült, csak legyen ahhoz hű.” Számunkra a legfontosabb az volt, hogy a lehető legjobb zenészek legyünk, de ez nem jelenti azt, hogy figyelmen kívül hagyhatnánk, hogy a különböző stílusok mennyire összefüggenek. Minden zene befolyásolja a másikat, és ha nem tudod, honnan jöttél, nem is juthatsz el oda, ahová szeretnél.

Ön szerint probléma, hogy a legsikeresebb mai producerek közül többen jobban értenek a szoftverekhez, mint a hangszerekhez?

A zene egy önkifejezési forma. Rajtad áll, hogyan fejezed ki magad, de ez részben lélek, részben pedig tudomány. Mindkettőnek meg kell lennie, emellett pedig tökéletesen érteni kell az általad használt eszközök és hangszerek működését.

Photo by Stefanie Keenan/Getty Images for Mr Chow Enterprises

A könnyűzenében vitathatatlanul az amerikai zenének volt a legnagyobb súlya, de megvan benne a szerepe Európának is. Ön szerint miben volt az európai zene legnagyobb hatása a populáris zenére?

Európa adta az abszolút alapjait a zenének! Onnan kaptuk azt a tizenkét hangjegyet, amit ismerünk. Hétszáz évig ugyanazt a tizenkét hangjegyet használtuk, Brahmstól, Bachtól és Beethoventől egészen Bo Diddley-ig, (Count) Basie-ig és Birdig (Charlie Parker beceneve). Ez mindennek az alapja.

Nem mindennapi életet élt, számtalan legendát ismerhetett személyesen. A sok ember közül, akivel találkozott, volt magyar származású, akire szívesen is emlékszik?

Bob Towne barátom az egyik legjobb forgatókönyvíró (Oscar-díjat is kapott a Kínai negyed forgatókönyvéért), nemrég találkoztam vele és a feleségével, nagyon kedves és okos emberek. Beszélgettünk a gyökereiről, és ő mondta, hogy vannak magyar felmenői is!

Kiemelt kép: Photo by Brian Rasic/WireImage

Ajánlott videó

Olvasói sztorik