Legutóbb februárban írtunk arról a nagyszabású projektről, hogy lelkes civilek és koronaőrök nekiláttak egy rég dédelgetett álmuk megvalósításának: hogy felépítsék annak a vagonnak a mását, ami 1938-ban körbehordozta az országban Szent István kézereklyéjét, a Szent Jobbot.
Közel háromnegyed éve ott tartottak, hogy találtak a Vasúttörténeti Park mellett egy rohadó régi MÁV-vagont abból a szériából, ami az ún. aranyvonat alapja is volt, ezt megkapták a vasúttól, majd átvitték a Dunakeszi Járműjavítóba, ahol a legnagyobb titokban zajlik azóta is a felújítása. Pontosabban akkor már az alvázt sikerült helyrehozni, jöhetett a felépítmény.
Megkérdeztük az illetékeseket is, hogy áll most a dolog. Woth Imre, a Magyar Koronaőrök Egyesületének vezetője közölte,
Hozzátette, a gyártó pótköltségvetést nyújtott be, mert sok probléma jelentkezett (mivel prototípust gyártanak, ez nem csoda). Ezt a pótlólagos büdzsét még nem fogadták el. A teljes költségvetés amúgy 130 millió forint, amiből 79 milliót az állam biztosít. A vagon tetején lévő díszeket, a koronát és a tartó angyalokat a koronaőrök fogják majd elkészíteni, ők januárban állnak neki ennek.
Beszéltünk a projekt másik zászlóvivőjének, a Budakeszi Kultúra Alapítványnak az alapítójával, Koós Hutás Katalinnal is, aki elmondta, maga a kocsi december 31-re lesz szerkezetkész. A teljesen készre való gyártáshoz hiányzik még pénz, így a díszítő festéshez és az ornamentikához, ezt maguk a civilek fejezik be majd, aztán nyár elején jöhet az ünnepélyes, sajtónyilvános átadás.