A posztimpresszionista festészet van Gogh és Cézanne melletti legfontosabb alakja, Paul Gauguin (1848-1903) számára a világjárás nem volt épp ismeretlen, hiszen a gimnáziumot félbehagyva a tengerészéletbe, majd a tőzsde világába is belekóstoló festő élete során Peruban és Tahitin, az általa csak nemes vadakként emlegetett emberek közt is élt.
A Tahitin töltött éveiről (1891-1893, 1895-1901) azonban ezidáig nem álltak rendelkezésre fotók, pedig ennek az apró szigetnek köszönheti élete legtermékenyebb évét (1892), itt született meg hatodik gyermeke (három évnyi együttélés után, akkor tizenhét éves asszonyától, Pahurától), és innen küldött képeivel – annak ellenére, hogy az anyagi kilátástalanság és rossz egészségi állapota egész idő alatt hátráltatta a munkájában.
2015 júliusában azonban két, Tahitin készült fotókkal teli album bukkant fel egy francia aukciósház egyik árverésén: egyiküket egy gyűjtő, Daniel Blau, a másikat pedig a párizsi Musée du Quai Branly múzeuma szerezte meg.
Egyikük leírása sem tartalmazott semmiféle figyelemre méltó részletet, de Blau az általa végül közel 1,8 millió forintért megszerzett képsorozatban lenyűgöző fotókra bukkant:
A képek egyike már tíz évvel ezelőtt is ismert volt: Blau felesége, Maria gyűjteményük egyik darabján egy (a róla élete korábbi szakaszaiban készült fotók és önarcképek alapján) Gauguinre hasonlító alakot ismert fel, de a Gauguin-specialista művészettörténészek nem osztották a nő véleményét. Az árverésen megszerzett album azonban tartalmazta ugyanazt a fotót, sőt, a fotós nevére – Agostini –, valamint a kép készítésének időpontjára – 1896. július 19. – is fény derült.
A fotók a fővárostól, Papeetétől mintegy tíz kilométerre, egy pikniken készültek, melyen több, francia tengerésznek tűnő európai férfi és hosszú ruhát viselő helyi nők vettek részt.
Gauguin az egyik képen két tahiti nővel látható: az egyiket csókolja, a másiknak pedig a mellén nyugtatja a kezét, a másik fotón pedig a korábban csókolt nő alatt fekszik.
Ő Blau szerint jó eséllyel Gauguin tizenéves asszonya, Pahura, aki a fentebb már említett hatodik gyermeknek adott életet. Ő volt a művész legismertebb képeinek modellje, így az Edgar Allan Poe Hollója által ihletett, 1897-ben született Nevermore-nak.
A párizsi múzeum által hétmillió forintnyi összegért megszerzett másik album is tartalmazza a szóban forgó két fotót, de az intézmény képgyűjteményének vezetője, Christine Barthe nincs teljes mértékben meggyőződve arról, hogy a képen valóban a művész látható:
Barthénak ebben természetesen igaza van, de a képeken felbukkan a festő jóbarátja, a morfinszakértő orvos, a képaláírásokban egyszerűen csak Docteur G-ként említett Joseph Gouzer is, aki a századforduló előtt többször is a festő alkotásaival tért vissza Párizsba, így valóban jó esély mutatkozik arra, hogy a képeken valóban a művész látható.