Azt szokták mondani, akkor jó egy filmzene, ha észre sem vesszük, miközben nézzük a filmet. A Cinemusic koncerteken ugyanakkor a zene lép át főszereplővé, és a mozgókép válik illusztrációvá. Máshogy kell készülni egy ilyen hangversenyre, mint egy klasszikus koncertre?
Az általunk játszott filmzenék döntő többségét a szerzők maguk dolgozták át hangverseny darabokká. A filmeknek két lényeges pillanata van zeneileg, a főcím és a végefőcím. Általában ezek a leghíresebb dallamok. Az előbbinek az a fő funkciója, hogy felkészítsék a nézőket a hangulatra, az utóbbi pedig igyekszik alátámasztani a végső katarzist, a végső érzelmeket. Persze a filmekben rengeteg olyan jelenet van, amihez jellegzetes zene kapcsolódik, még ha sokszor ezt észre sem vesszük. Egyetértek egyébként az ön által idézett véleményekkel, a jó filmzene sokszor fel sem tűnik a moziban, s így is meghatározza a filmhez való érzelmi viszonyunkat, sok mindent kiemel.
Fotó: MTI / Kovács Tamás
A Cinemusic koncerteken eljátszott koncert-szvitekhez készülnek olyan klipek, amik emlékeztetik a hallgatót, milyen cselekményekhez, szereplőkhöz készült eredetileg az a zenemű. Egy ilyen koncert meghallgatása után egész máshogy nézzük meg az adott filmeket: rájövünk, hogy a zene mennyire alátámasztja a legapróbb részleteket is, vagy mennyire alakítja egy-egy szereplő személyiségét, egy-egy helyzet drámaiságát. Mondhatnánk, a koncertjeinket a filmzene új értelmet nyer.
Star Wars, Gladiátor, Gyűrűk ura és még sok más nagysikerű film zenéi csendülnek fel szombaton a Müpában. Hogy válogatták össze a műsort?
Egyrészt mindig újabb és újabb darabokat veszünk be a műsorba, másrészt a közönség sok mindent elvár tőlünk, kér, hogy ki ne hagyjuk a repertoárból. A legfontosabb szempont az, hogy a zenék legyenek nagyon jók. Én magam nemigen nézném végig a Gyűrűk urát, de a zenéje zseniális. A Pókember 3. részének művészeti értékeiről is vitatkozhatnánk, de a zenéje káprázatos és remek dramaturgiai funkciója van. Kizárólag igényes, remek komponisták által írt zenéket válogatunk be a műsorba. A hangversenyeinket mellesleg klasszikust is játszunk, például most Csajkovszkijt, ami a V, mint vérbosszú című filmben hallható.
A Budafoki Dohnányi Zenekar rengeteget játszik igazi klasszikus koncerteket, nagyon széles a repertoárja. Szeretik e zenészek ezt a projektet? Örömmel készülnek a koncertre?
Igen, nagyon is! Nagyon sokoldalú emberekből áll a zenekar. Sokan játszanak jazzt, különböző kamarazenéket és mást. Például a világhírű Corpus Harsona Kvartett vagy a szintén nemzetközi rangú Budapest Szaxofon Kvartett tagjainak nem új a könnyebb műfajokkal való találkozás. De a zenekar egészének sem új, rendszeresen játszunk ilyesmit. Nemrég Stinggel játszottunk együtt és nagyon élveztük. De számos más énekessel, zenésszel is dolgoztunk már a popszakmából. Mellesleg ezeket a filmzenéket nagyon nehéz eljátszani. Nagyon fárasztóak, igényesek, virtuózak. A rézfúvósok számára kifejezetten megerőltető egy ilyen hangverseny. Ugyanolyan kihívás, ugyanolyan komoly felkészülést igényel a zenekarnak, mint bármilyen klasszikus műsor.
Fotó: MTI / Soós Lajos
Önnek van kedvence a filmzenék közül?
Majdnem minden koncerten előadjuk a Karib-tenger kalózai zenéjét, nem véletlenül. Szerintem Klaus Badelt munkája a legjobb filmzenék egyike, amit valaha leírtak. De például John Williams-szet játszani, bár nagyon fárasztó, mert nagyon igényes, de óriási öröm. Az egyik filmzene koncertünk előtt a Wagner-tetralógiájából játszottunk részleteket, és a szünetben a közönség odajött hozzánk, hogy „ez tisztára olyan, mint John Williams!”. Örömmel konstatáltam, hogy ráéreztek: a modern és igényes filmzene valójában a romantikában, köztük Wagnerben gyökerezik.
Cinemusic 2012 |
December 1., Művészetek Palotája Budafoki Dohnányi Zenekar Program: |