Kultúra

Egy beatzenész rajzai: John Lennon-kiállítás a REÖK-ben

Január 28-május 6. REÖK

Kevésbé ismert tény, hogy John Lennon szenvedélye a zene mellett a képzőművészet volt. A világszerte grafikusként is elismert polihisztor beatzenész munkáit 2012-ben, majdnem húsz év után újra megcsodálhatja a hazai közönség, méghozzá Szegeden, a REÖK-ben. Az alkotások mögött legendák sejlenek fel, így például Yoko Ono és Lennon elsöprő, mitikus szerelme és nyugodt családi élete is.

Legendás énekes, zeneszerző, költő, filozófus, pacifista – a modern kor polihisztora, John Lennon nemcsak hihetetlen hírnevet szerzett együttesének, a The Beatles-nek meghatározó alakja: kevesen tudják róla, hogy a képzőművészet az egyik első szerelme volt. Jóval azelőtt kezdett rajzolni, mint ahogy megvette élete első gitárját.

Azt pedig végképp kevesen tudhatják, hogy Lennon képzőművészeti tanulmányokat is folytatott. 1957 és 1960 között a neves Liverpool Art Institute hallgatója volt, mielőtt a Beatles minden idejét lefoglalta volna. A képzőművészetnek természetesen később, a zene mellett is hódolt.

Mint egy felhő, gyönyörű hang

Rajzai, grafikái, litográfiái hóbortosak, mégis átitatja őket egyfajta költőiség és – talán a rajongók legnagyobb örömére – állandó kommentárul szolgáltak mindennapi életéhez, illetve második feleségéhez, Yoko Ono-hoz és közös gyermekükhöz fűződő mitikus kapcsolatához.

Lennon leginkább kedvelt technikája a vonalrajzolás volt, akár tollal, akár ceruzával, akár japán sumi tintával. A keleti kultúrához való vonzódása nemcsak a rajzok megjelenítésében mutatkozik meg, az apró részletekre is ügyelt e tekintetben: a keleti művészek ugyanis egy speciális, egyénre szabott pecséttel szignálják műveiket. John Lennon egyéni üzenetet hordozó, saját maga által megalkotott, vöröslő pecsétjén ez áll japán betűkkel: „Like a Cloud, Beautiful Sound”, vagyis: „Mint egy felhő, gyönyörű hang”.

A REÖK 2012. január 28-tól a tragikus sorsú beatzenész egész életét átívelő szenvedélyének egy egész tárlatot szentel, amelyen többek között a családi életet ábrázoló képeket is megtekintheti a közönség. Németországból érkezik több tucat grafika – kiegészülve természetesen az elmaradhatatlan Lennon-relikviákkal –, hogy bemutassa ennek a kivételes tehetségű zseninek a köztudatba talán kevésbé beágyazódott műveit. Lennon képzőművészeti alkotásai utoljára tizennyolc éve voltak láthatók, és akkor is a fővárosban.

A most bemutatandó válogatás tulajdonosa Michael-Andreas Wahle nemcsak lelkes gyűjtő, hanem idestova harminc esztendeje különböző Beatles-projektek és rendezvények kurátora is. Wahle nem csupán gyűjteményének gondos összeválogatására ügyelt, hanem arra is, hogy a szemlélő a mögöttük rejlő történeteknek is részesévé váljon.

Érdekesség – de talán nem meglepő egy ilyen szenvedélyes gyűjtőtől –, hogy a gyűjtemény összeállításánál számos segítséget kapott Lennon pályatársaitól, első feleségétől, Cynthiától, fiaitól Juilantől és Seantól valamint természetesen Yoko-tól is.

Azok a művészeti formák, melyek Lennon egész életét áthatották, mind egyetlen üzenet közvetítésére szolgáltak számára: a humánus szeretet és egymás megértése volt a kifejezendő cél. A REÖK tárlata ezt a szellemi hagyatékot szeretné sugallni. A John Lennon grafikáit bemutató tárlat több mint három hónapon keresztül, egészen május 6-ig lesz látogatható a REÖK-ben.

A Bag One portfólió

John Lennon rajzai egyrészt saját, hatvanas években született könyveinek illusztrációjaként szolgáltak, amellett, hogy egy igazi művészhez hűen természetesen kiállításra is szánta őket. 1970-ben ő maga választott ki az úgynevezett „Bag One” portfólióból tizennégy alkotást, hogy azok aztán litográfiákként különböző kiállításokra kerülhessenek. Saját maga szignálta a litográfiákat, és részt vett a londoni megnyitón is.

A híres-hírhedt „Bag One” sorozat egy évvel korábban, 1969-ben született meg, méghozzá nászajándékként Yoko Ono-nak, házasságkötésük alkalmából. A képek John és Yoko esküvőjét és nászútját mutatták be, a portfólióhoz pedig az ismert párizsi divattervező, Ted Lapidus tervezett fehér bőrtokot. A sorozat 1970-es nyilvánosságra kerülésével botrányt is keltett: mivel pár kép erotikus tartalmát obszcénnek találták, lefoglalta őket a rendőrség. Bár a trágárság vádját nem erősítette meg a bíróság, több litográfia megsemmisült a hercehurca során, Lennont pedig több évre elkedvetlenítették attól, hogy megismertesse a nagyközönséggel művészetét.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik