Kultúra

A tévében: a fáraótól a Gázai övezetig Julia Robertsszel

Mi is áll közelebb a valósághoz, a valóság vagy a fikció? Gyakran a valóság produkálja a képtelenebb történetet, illetve előfordul, hogy követi a fikciót.

A kérdésben való állásfoglalás mai adagja a következő műsorokban testesül meg.

A bosszú az egyik legtöbbször megfilmesített emberi aktus, a Revans pedig Tony Scott egyik kevés nézhető filmje közül az egyik, bár azért itt is kilóg a lóláb. Jó, a Top Gun rendezőjétől ez is teljesítmény. Anthony Quinn a gonosz bácsi, Kevin Costner a jó bácsi, Madeleine Stowe a néni, aki miatt a gonosz az jón akar bosszút állni, de végül… jaj, nem akarom elmondani, legyőzi-e a gonoszt a jó. 21:40, m1.

Jó, ez volt a tiszta fikció, térjünk át a valóságra. 22:15-től Veiszer Alinda beszélget Szeremley Huba „üzletemberrel”, akit azért a legtöbben borászként ismerünk, de nyilván nem véletlen ez a foglalkozásmegjelölés. Szeremley jó borai mellett egyedi és karakteres véleményével is feltánést keltett már nemegyszer, így jó esély van arra, hogy tartalmas beszélgetés alakul majd ki az ifjú Prima Primissima-díjas műsorvezetőnővel az m2-n a Zárórában.

A valóság húsába vágna legszívesebben, filmjeivel fikció és tény között egyensúlyoz, de míg Trafficban sikerült kiraknia a kaleidoszkópot, azóta lényegében hibát hibára halmoz, legutoljára épp Che Guevara evangéliumát sikerült leforgatnia Révai József modorában. Soderbergh a Szex, hazugság, videóval ígéretesen indult, de, kissé ellentétesen a tipikus hollywoodi úttal, nem be-, hanem kitagozódott, egyre erősebb színekkel akarja felfesteni a tűzfalra az nagytőkeellenes lázadót, aki (amolyan fikciós Michael Moore-ként) harcol országa, az USA felemelkedééséért. Az Erin Brockovich – Zűrös természet a folyamat felénél éri tetten a rendezőt – még van érzéke a szereplőválogatáshoz, de már feldereng az osztályharcos Soderbergh réme a háttérben. A filmet az RTL Klub 23:15-től vetíti.

Ha valahonnan pokoli nehéz jó realista filmet csinálni, az a Közel-Kelet. Nekem eddig ezt Elia Suleiman Deus Ex Machinája tudta, de adjunk egy esélyt a Haifa – Az élet című filmnek is, melyben egy megszállott, a címszereplő Haifa járja a Gázai övezet menekülttáborait. A film távolságtartó, ami egyrészt jó, másrészt azért képmutatás, hisz a legneutrálisabb rendező is beleteszi a véleményét a képekbe, beállításokba, dialógusokba, vagyisa film alapvetően tartalmazza a rendezői elképzelést. Hogy ez mennyire áll szemben a nézőre bízott véleménnyel, döntsék el 22:40-től a Duna TV-n.

Végül két valóságalapú műsor, a Discovery Channel MacIntyre-rel Nápolyba látogat, ahol a MacIntyre alvilági kalauza adásában azon töpreng, hogy lehetett Nápoly a gyilkosságok európai fővárosa, és megpróbál belesni a Camorra sorai közé is. Ez utóbbi könnyebb, mint valaha, hisz a nápolyi maffia jelenléte evidencia az ott lakók számára, és a decentralizált szervezet behálózza a mindennapi életet. Ezért olyan elkeserítő a helyzet egész Olaszországban, de főleg Nápolyban. A műsor 23:30-kor kezdődik.

A másik műsor a múltban tár fel titkokat, a címe is ez: Titkok a múltból: I. Pszuszennész sírja Utóbbi ie. 1000 körül ért fáraó volt, és 1940-ben felfedezett sírja világszenzációszámba ment (volna, ha nem dühöng épp a háború), hisz érintetlen volt, így megtalálták a fáraó ezüstkoporsóját, melybe a mumifikált holtestet tették a szolgák. De persze rengeteg más kincset is találtak I. Pszuszennész sírájban. A múltat újra elbeszélő műsorra 0:00-ig kell várni a National Geographicon.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik