Nagyvilág

26 tonna kerozint elégetve, különgéppel érkezett Novák Katalin a dubaji klímacsúcsra

Novák Katalin hivatalos Facebook oldala
Novák Katalin hivatalos Facebook oldala
A magyar államfő a „honvédségi” Airbus A319-cel tette tiszteletét az eseményen.

Képmutatással vádolják a környezetvédő szervezetek azokat a politikusokat, akik a lehető legkörnyezetszennyezőbb módon, magángéppel érkeztek az ENSZ dubaji Klímacsúcs-találkozójára, hogy ott a szén-dioxid-kibocsátás radikális csökkentéséről beszéljenek a bolygó megmentése érdekében.

Elrettentő példaként hozták fel a brit delegációt, ahol Károly király, David Cameron külügyminiszter és Rishi Sunak miniszterelnök is külön-külön géppel érkezett, de bírálták az Egyesült Államok éghajlatvédelmi megbízottját, John Kerry egykori külügyminisztert is, aki felesége gépével ment Dubajba. Ide lehet citálni az ENSZ-főtitkárt, António Gutterest is, aki miután kiszállt a magánrepülőjéből, arról beszélt, hogy „nem menthetünk meg egy égő bolygót olyan tűzoltókészülékkel, amely fosszilis üzemanyagot fecskendez ki”.

Magyarországot Novák Katalin köztársasági elnök képviselte, aki szintén nem menetrend szerinti járattal, hanem a leginkább kormányzati célokra használt honvédségi Airbus A319-cel repült Dubajba, Egyiptomból. A Flightaware adatai szerint a 140 üléssel rendelkező gép először Kecskemétről Budapestre repült, ahol felvette Novákékat, majd onnan Egyiptomba szállt. Ez november 26-án történt. A köztársasági elnök bejegyzése alapján az afrikai ország stratégiai partnere Magyarországnak, fontos szerepe van az illegális migráció feltartóztatásában. Találkozott Abdel Fattáh al-Szíszí elnökkel is, akivel gazdasági és felsőoktatási együttműködésről is tárgyaltak.

Egyiptomból négy nappal később repültek tovább Dubajba, ahonnan három nap elteltével szombaton tértek vissza Budapestre.

A túra alatt 26 tonna kerozint égettek el a 24.hu számításai szerint (közel 11 órát repültek összesen, az Airbus A319-112 pedig 2374 kilogramm üzemanyagot fogyaszt el óránként a hivatalos adatok szerint), ami azt jelenti, hogy 65 tonna szén-dioxidot bocsátottak ki.

Egy átlagos európai háztartás 7,5 tonna szén-dioxid kibocsátásáért felel évente.

Jakub Porzycki / NurPhoto / AFP Dubaj 2023. november 29-én.

A klímaváltozás elleni küzdelem fókuszában a szén-dioxid-kibocsátás csökkentése áll, ez az üvegházhatású gáz a fő felelőse

  • a globális felmelegedésnek,
  • a csökkenő sarkvidéki jégtakaróknak,
  • az emelkedő tengerszintnek.

A dubaji klímacsúcson azt a vállalást tették a résztvevők (néhány ország kivételével), hogy 2030-ra megháromszorozzák a megújuló energiaforrások termelését, amelynek nyomán 2050-re akár teljesen meg lehet szabadulni a fosszilis tüzelőanyagoktól, hogy csökkenjen a légkörben a szén-dioxid. Emellett létrehoztak egy több milliárd dolláros klímaalapot a klímaváltozás okozta károk enyhítésére.

Megkerestük Novák Katalin hivatalát, hogy osztja-e a környezetvédelmi szervezetek bírálatát, és hogy megtudjuk, kerestek-e más lehetőséget az oda- és hazajutásra, és egyáltalán, mekkora delegációval mentek Dubajba, mennyibe került az út, de cikkünk megjelenéséig nem kaptunk választ. Novák egyébként a család fontosságáról és a fenntartható demográfiáról beszélt Dubajban.

Ennyit lehetett volna spórolni

Fajlagosan tizenegyszer környezetszennyezőbb lehet egy magángép egy kereskedelmi járatnál: egy Cessna 640-es kisgép és egy Airbus A380-300-as menetrend szerinti járat kibocsátását vizsgálták meg London és Dubaj között, így jött ki ez az érték. A kereskedelmi repülésnél sokkal klímabarátabb a vonatozás, de ez a jelen esetben nem életszerű megoldás.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik