Ausztria a GYSEV vezérigazgató-helyettesének kirúgása miatt a hét elején a magyar bírósághoz fordult, ezt Leonore Gewessler osztrák környezetvédelmi, közlekedési, innovációs és technológiai miniszter közölte az RTL Híradóval. Lázár János építési és beruházási miniszter korábban arról beszélt, hogy akár minden osztrák érdekeltséget kivásárolna a GYSEV-ből a magyar állam. Ausztria közlekedési minisztere viszont nem lát indokot arra, miért kéne eladni a részvényeket.
Lázár János november elején menesztette Hana Dellemant, a Győr–Sopron–Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) vezérigazgató-helyettesét, az ausztriai kirendeltség vezetőjét. Az osztrák szaktárca akkor azt közölte, hogy Hana Dellemannt érdemi indoklás nélkül távolították el posztjából, ezért jogi útra terelik az ügyet.
A GYSEV osztrák-magyar vasúttársaságnak három tulajdonosa van: az osztrák és a magyar állam, valamint a Strabag. A magyar fél a többségi tulajdonos, 65,5 százalékát birtokolja a cégnek, 28,3 százalékot az osztrákok, míg a Strabagnak 6,3 százalékos tulajdonrésze van.
A Híradónak Leonore Gewessler a Híradónak azt mondta, a GYSEV-nek nagyon eredményes közös történelme van, amely azon alapszik, hogy külön döntenek a saját országukra, a saját hálózatukra vonatkozó kérdésekben, erről szerződéses megegyezések is születtek. Ám ez a megegyezés csak az idei év elejéig tartott, amikor az első jeleit látták annak, hogy a közös döntéshozatal egyre nehezebb. Ennek kicsúcsosodása a GYSEV osztrák vezetőjének menesztése volt.
Természetesen ezt nem fogadhatjuk el, mivel ez ellentétes a régóta fennálló szerződéses megállapodásunkkal, ezért is kell most bírósághoz fordulnunk. Arra kértük a magyar bíróságot, hogy változtassák meg ezeket a döntéseket
– mondta Gewessler. A miniszter hozzátette, az osztrákok sosem szóltak bele a magyar fél döntéseibe, és ezt Magyarországnak sem lenne szabad. Szerinte az osztrák oldalon nagyon sikeresen működtek az elmúlt években, mert rengeteg adófizetői pénzt invesztáltak a közlekedési infrastruktúra fejlesztésébe. Az osztrák közlekedési miniszter hangsúlyozta:
Hana Delleman elbocsátása fenyegetést jelent a cég jövőjének fenntarthatóságára nézve Ausztriában és Magyarországon. Azért kellett lépnünk, hogy megakadályozzuk a további károkat.
Lázár János nemrégiben felvetette, hogy megvásárolná a Strabag tulajdonrészét, ám később már arról is beszélt, hogy akár minden osztrák érdekeltséget kivásárolna a GYSEV-ből a magyar állam, és tettek is ajánlatot a legkisebb tulajdonos Strabagnak. Lázár hozzátette, a következő tíz évben 6500 milliárd forintot kér a kormánytól vasútfejlesztésre, ebből 1500 milliárdot finanszírozna az Európai Unió.
Nem látok indokot a részvények eladására. Engem nem a pénz érdekel, hanem a jól működő vasúti szolgáltatás. Az én szememben a vasút többről szól, mint a nyereségről. A kérdés, ami az asztalon van, és amire fókuszálunk az a bírósági ügy, amit beadtunk. Hogy visszavonjuk a döntéseket, amit Lázár János egymaga hozott meg
– fogalmazott az osztrák miniszter. Szavait azzal zárta, hogy kár lenne egyszerűen elengedni a közös múltat, ezért kell módot találni az együttműködésre.