Nagyvilág

Hamis zászlók: az oroszok és az amerikaiak után ukránokat és lengyeleket vádolnak az Északi Áramlat felrobbantásával

Svéd parti őrség / Hírügynökség / TT / EPA / MTI
Svéd parti őrség / Hírügynökség / TT / EPA / MTI
Az Északi Áramlat gázvezetékeinek tavaly szeptemberi felrobbantása az Ukrajna ellen indított orosz háború egyik olyan „kísérő eseménye”, amely szinte havonta kerül más-más megvilágításba – attól függően, hogy éppen melyik ország politikusa, titkosszolgálata vagy újságírói derítették ki az adott pillanatban aktuálisnak tűnő „igazságot” az ügyben.

Tavaly szeptember 26-án a Balti-tengeren át Oroszországból Nyugat-Európába tartó gázvezetékeket, az Északi Áramlat 1 és 2 víz alatt fekvő csöveit felrobbantották. Az eset kivizsgálása a Kennedy-gyilkosságot idézi, annyi mindenkit meggyanúsított már a világsajtó a szabotázsakcióval. Csakhogy az eddig hírbe hozott országok egybehangzóan tagadták, hogy közük lenne a történtekhez.

A szabotázsakcióról szóló hírek eddig tehát nem segítettek tisztázni, hogy ki és miért robbantotta fel a Németországot és Oroszországot összekötő, Lengyelországot és Ukrajnát pedig elkerülő gázvezetéket, inkább arról adnak információt, hogy aktuálisan milyenek az erőviszonyok az ukrajnai háború kapcsán a nemzetközi politikában.

Mihajlo Podoljak, az ukrán elnök, Volodimir Zelenszkij tanácsadója például tavaly szeptemberben, közvetlenül az Északi Áramlatot károsító detonációk után az oroszok felelősségét firtatta. Szerinte a robbantás nem volt más, mint egy Oroszország által kitervelt „terrorakció”. Továbbá agresszió volt Európával szemben, hogy a tél előtti pánikot erősítse, miszerint nem lesz elég gáz a kontinensen. A lengyel miniszterelnök, Mateusz Morawiecki szintén az orosz szerepre utalt a detonációk után, amit a Kreml határozottan tagadott.

Sean Gallup / Getty Images Az Északi Áramlat 1 földgázvezeték fogadóállomása 2022. július 11-én a németországi Lubmin közelében.

Mindez azért érdekes, mert a nyugati sajtó most éppen az ukránokat és áttételesen a lengyeleket is gyanúsítja az akció végrehajtásával vagy az abban való segédlettel. Erre viszont szintén reagált Podoljak, aki azt írta a Twitteren: élvezi, hogy „gyűjtheti a szórakoztató összeesküvés-elméleteket” arról, mi történt az Északi Áramlattal, de Ukrajnának ehhez semmi köze, és nincs információja Ukrajna-párti „szabotázscsoportokról” sem.

A brit verzió

Az esetleges brit elkövetőkről Liz Truss rövid, 2022. őszi brit miniszterelnöksége idején, illetve közvetlenül utána merültek fel gyanúsítgatások. Az orosz védelmi minisztérium tavaly október 29-én úgy fogalmazott, a rendelkezésre álló információik szerint a brit haditengerészet egysége részt vett a Balti-tengeren szeptember 26-án történt terrortámadás megtervezésében és kivitelezésében.

A brit védelmi minisztérium tagadta, hogy az akció előkészítésében, biztosításában vagy végrehajtásában részt vettek volna az angolok. Vlagyimir Putyin orosz elnök ekkor még nem kizárólag az amerikaiakat, hanem általában az „angolszászokat” hibáztatta a történtek miatt. Marija Zaharova orosz külügyi szóvivő pedig választ akart kapni Londontól, hogy Truss miért küldött a sajtóhírek szerint „It’s done” („Elvégeztetett”) szövegű üzenetet az amerikai külügyminiszternek a robbantás után.

Hogy valóban küldött-e ilyen üzenetet Truss, az nem bizonyított, nagy valószínűséggel orosz propagandaakcióról volt szó, ám később kiderült, hogy Truss telefonját külügyminisztersége idején meghekkelték, feltehetően orosz titkosszolgák. Truss kormányfőként töltött pár hete alatt már más telefont használt, érdekes, hogy ezek után az oroszok mégis nyilvánosságra hozták az állítólagos üzenetét, amelyet szerintük Antony Blinken amerikai külügyminiszternek küldött a robbantás után.

Az amerikai verzió

Az idén változott a helyzet. Előbb az esetleges orosz elkövetőket zárta ki Donald Trump volt amerikai elnök a Fox Newsnak nyilatkozva. Közölte: saját hazájáról inkább nem mond rosszat. Vagyis közvetve az USA-t gyanúsította meg. Ez nyilván tetszhetett a Trumppal korábban feltűnően szívélyes viszonyt ápoló Putyinnak is, aki az idén tavasszal szintén az amerikaiak felelősségéről beszélt, illetve már korábban is Washingtont és szövetségeseit vádolta a gázvezetékek felrobbantásával.

Putyin és Trump kijelentései is valószínűleg ugyanarra a forrásra vezethetők vissza: az amerikai tényfeltáró újságíró, Seymour Hersh szerint ugyanis Joe Biden amerikai elnök utasítására az USA robbantotta fel a vezetéket. Egy mélytengeri búvárcsoportot képeztek ki Hersh szerint Panamában, ennek az egységnek a specialitása víz alatti csővezetékek felrobbantása lett volna, távirányított aknákkal. A Fehér Ház természetesen azonnal cáfolta az amerikai újságíró állításait. Egy német hírforrás szerint akár a norvégok is segíthettek az amerikaiaknak, akik a detonációk előtt több hónappal helyezték el a robbanóanyagokat egy hadgyakorlat alkalmával az Északi Áramlatnál.

Az ukrán (lengyel) verzió

A 2023. júniusi állapotok szerint a nyugati (német, holland, amerikai) vizsgálatok és titkosszolgálati adatok egyre inkább Ukrajna felelősségét vetik fel, méghozzá úgy, hogy Kijev embereit Lengyelország segíthette – vagy esetleg lengyel területet használhattak fel az akció végrehajtásakor.

E variáció szerint az ukrán hadsereg főparancsnoka, Valerij Zaluzsnij személyesen irányíthatta azokat a különleges erőket, illetve titkosszolgákat, akik aztán a Balti-tengeren felrobbantották a vádak szerint az Északi Áramlat 1 és 2 vezetékeket.

Ukrajna és Lengyelország viszont szinte minden pontját tagadja ezeknek az állításoknak, az állami szintű részvétel lehetőségét pedig kifejezetten elutasítják.

Maga Zelenszkij elnök is tagadta, hogy parancsot adott volna ilyen akcióra.

A német Spiegel magazin, az amerikai Wall Street Journal, Washington Post és New York Times napilapok, illetve a holland közszolgálati média, a NOS hírforrásai szerint egy ukrán hátterű cég bérelhette ki azt az Andromeda nevű, 15 méteres jachtot, amivel aztán hat ukrán kommandós vagy titkosszolga kihajózott tavaly szeptemberben a Balti-tengerre, és ott felrobbantotta azt a vezetéket, amely Németországot és Oroszországot kötötte össze.

Mindenki vizsgálódik

Az Északi Áramlat vezetékeit rongáló robbanások svéd és dán vizeken történtek tavaly szeptemberben. A detonációk a két ország „gazdasági övezetén” belül következtek be, így Koppenhága és Stockholm vizsgálja alapvetően a robbantás körülményeit. A svédek nemrég jelentették be, hogy a saját vizsgálatuk várhatóan ősszel fejeződik be. A korábbi svéd védelmi miniszter, Peter Hulqvist szerint az utóbbi években ötven orosz „szellemhajót” detektált országa az északi tengereken, ebből 27 svéd vizeken hajózott. Szellemhajónak a svédek azokat hívják, amelyek lekapcsolják az AIS-jeladójukat. Ezeknek az orosz hajóknak a célja az exminiszter szerint az, hogy felderítsék, miként lehet a svéd rendszereket szabotálni.

 

A német és a lengyel hatóságok idén májusban egyeztettek az Északi Áramlat felrobbantásának ügyében, öt hónappal azután, hogy a németek azonosították az Andromedát. A németek először októberben találtak rá a jachtra, állítólag a hollandok jelzése alapján. Az információ egy Ukrajnában élő személytől jött, aki a holland katonai titkosszolgálatnak dolgozik. A Wall Street Journal szerint a nyomozás ronthatja a kapcsolatokat a NATO-tagállamok között, főleg a német-lengyel kapcsolatokat hűtheti le. Az amerikai lap hangsúlyozza, hogy Lengyelország az USA-hoz hasonlóan ellenezte az Északi Áramlat gázvezeték megépítését, mivel így geopolitikai fegyverhez juttatták Oroszországot a nyugat-európai gázellátás forrásaként.

Valentyna Polishchuk / Global Images Ukraine / Getty Images Valerij Zaluzsnij, az ukrán fegyveres erők főparancsnoka.

A lengyelek orosz propagandáról beszélnek

Arra, hogy az ukránok álltak a háttérben, a Spiegel szerint a német nyomozók egy e-mail „metaadataiból” következtetnek, ebben a levélben bérelték ki ugyanis a hajót. Hogy az emailt esetleg szándékosan egy másik ország ügynökei küldték-e, esetleg akár Ukrajnából is, az a német lap szerint nem valószínű, mert a vezeték felrobbantása az ukránok „érdeke” volt. Ugyanakkor ez a fajta érvelés kísértetiesen hasonlít az orosz propaganda módszereire, mutatott rá a lengyel egyik titkosszolgálati vezető, Stanislaw Zaryn.

A lengyel titkosszolgálatok koordinálásért felelős miniszter helyettese szerint a szabotázsakcióról szóló legfrissebb hírek egybecsengenek az orosz propagandával. Zaryn június 10-én szólalt meg, szerinte az orosz „befolyásolási apparátus” használja fel azokat az információkat, amelyek azt a benyomást kelthetik, mintha a lengyelek vagy az ukránok állnának a vezetékrobbantás mögött.

Szerinte az oroszok logikusnak látszó eseményeket kreálnak, de ezek hamis előfeltételezéseken és hazugságokon alapulnak. Az orosz dezinformációk szerinte azt célozzák, hogy megosszák a lengyeleket és az ukránokat.

Wojciech Cieśla, a frontstory.pl lengyel újságírója szerint nem kizárt, hogy az oroszok rendezték meg az Andromeda nevű jacht hajóútját is, mely érintette a későbbi detonációk helyszíneit. Ennek a jachtnak és utasainak vizsgálata áll jelenleg a német nyomozások középpontjában, mivel a jacht Észak-Németországból indult el a robbantások előtt, a detonációk későbbi helyszínei felé, feltehetően ukrán (vagy annak álcázott) utasokkal. Az oroszok ezzel a valódi felelősökről akarják elterelni a lengyelek szerint a figyelmet, hiszen a robbantás előtt legalább tucatnyi orosz hajó tartózkodott az Északi Áramlat gázvezeték azon szakaszainál, amelyeket a későbbi detonáció megrongált.

A német nyomozás részletei

Az ötven láb, azaz 15 méter hosszú Andromeda jacht áll most a német nyomozás homlokterében, amelyet Rügen szigetén vizsgálnak át. A berlini hatóságok állítólag utólagosan rekonstruálták az Andromeda kéthetes útját a Balti-tengeren. A jacht feltehetően Rostockból, egy északnémet kikötőből indult útnak. Itt szeptember 6-án vagy 7-én pakolhatták fel a jachtra a robbanóanyagokat.

A Wall Street Journal szerint először az Északi Áramlat 1 vezetékeinél helyezték el a szabotőrök a robbanóanyagot. A hajón utazó hat személy (öt férfi és egy nő) ezután Lengyelország felé tett kitérőt. Az nem világos, hogy partra szálltak-e Lengyelországban, vagy egy másik hajóval találkoztak lengyel vizeken. A lengyel kitérő után újra a Balti-tengerre surrant ki a hajó, robbanószert rakott le az Északi Áramlat 2-nél is, és csak ezután következtek be a detonációk.

A német média szerint a jachtot egy Lengyelországban bejegyzett cég, egy varsói székhelyű utazási iroda, a Feeria Lwowa segítségével bérelték ki, de a vállalkozást ukrán állampolgárok birtokolják. Feltételezések szerint a Feeria Lwowa az ukrán titkosszolgálat fedőcége lehet. A nyomozás szerint egy lengyel rendszámú kisteherautóval a hajó ukrán utasait látták el. Ezt a kisteherautót egy német kikötő környékén látták szemtanúk és biztonsági kamerák felvételei is igazolják a felbukkanását.

Az Andromeda rádióját és navigációs berendezéseit is átvizsgálták, ezek alapján jutottak arra, hogy Lengyelországban tett kitérőt a hajó. De használtak műholdas és mobiltelefonos adatokat, illetve a email-fiókokat is ellenőrizték a hajó útjának rekonstruálására. A jacht a nyomozók szerint minden olyan ponton felbukkant, ahol robbanás történt az Északi Áramlat vezetékeinél.

Lengyel cáfolatok a német nyomozással kapcsolatban

A lengyelek szerint nem álcázták magukat az Andromeda utasai, amikor hozzájuk „kanyarodott” a jacht. Feltűnően buliztak a rajta lévők, mintha fel akarnák magukra hívni a figyelmet. Egy lengyel lap ezen kívül azt állítja, hogy a hajó utasai hatalmas aranyláncokat viseltek bulizás közben, mintha minél nagyobb feltűnést akartak volna kelteni.

Az is érdekes, hogy az utasok takarítás nélkül adták le a hajót a bérbeadónak. Azaz nem mosták le a jachtot, és nem is csináltak rendet rajta. Így találhattak DNS-nyomokat, ujjlenyomatokat és robbanószer-maradékokat az Andromedán a német nyomozók.

Mindez hihetetlenül hangzik, kivéve, ha valaki direkt az ukránokra akarja hárítani a felelősséget.  

A német hatóságok az Andromedán HMX-nyomokat találtak. Ebből az anyagból, amelyet „oktogénnek” is neveznek, kevés kell ahhoz, hogy egy csővezetéket felrobbantsanak vele, és ez a mennyiség elfért volna az Andromedán a német szakértők szerint. A gyanúsítottak emailen kommunikáltak egymással, így a levelezésüket is lekérhetik a hivatalos szervek a hírek szerint. A lengyel Gazeta.pl szerint viszont az Andromeda nem volt elég nagy ahhoz, hogy mindazt a robbanóanyagot és felszerelést rápakolják, ami a detonációkhoz szükséges volt.

Vagyis inkább „hamis zászlós” („false flag”) akciót sejtenek Varsóban: valakik nagyon is rájuk, illetve az ukránokra szeretnék hárítani a felelősséget, méghozzá megtervezett és megrendezett módon. Mindeközben a valódi elkövetőket a lengyelek inkább az orosz oldalon keresik.

A lengyelek is vizsgálták az Andromedát

Az elmúlt napokban lengyel részről új adatok láttak napvilágot az Andromeda nevű jachttal kapcsolatban, ezek szerint a lengyelek a korábban hittnél komolyabb szerepet töltenek be a vizsgálatok során. A gyanús hajó az új információk szerint immár biztosan járt Lengyelországban is, ezt a lengyel hatóságok is megerősítették. A gdanski államügyészség ugyanis közölte, hogy Rügenről Lengyelországba hajózott az Andromeda, hat személlyel a fedélzetén. Tizenkét órát tartózkodott lengyel vizeken, majd elhajózott. Ez idő alatt a lengyel határvédelem ellenőrzést is tartott az Andromedán. A gdanski ügyészek azt állítják, hogy a lengyel kikötőben tartózkodó hajóra semmilyen tárgyat nem vittek fel. Azaz a vizsgálat során nem merült fel bizonyíték arra, hogy a jachton tartózkodók részt vettek volna az Északi Áramlat vezetékeinek károsításában. Ez megfelel a korábbi varsói álláspontnak, de érdekes, hogy eddig a hajó átvizsgálásáról nem adtak hírt a lengyel hatóságok. Mindez árnyalja az eddigi képet, amikor is inkább gúnyosan kommentálták a német és más nyomozásokat a lengyelek. Kiderült ugyanis, hogy a hajó 2022. szeptember 19-én, a visszaútja közben a lengyelországi Kolberg kikötőjében tartózkodott. Nem sokat horgonyzott itt a jacht, ezt megerősítette az ottani kikötő egyik munkatársa is. A lengyel államügyészség mindazonáltal azt is hangsúlyozza most: semmilyen bizonyíték nincs arra, hogy lengyel állampolgár részt vett volna a gázvezeték felrobbantásában.

A német vizsgálatok ugyanakkor az ukrán katonasághoz kötnek néhány utast. Német lapértesülések szerint a hajóra szállt egyik ukrán fiatal férfi állítólag hamis román papírokat használt, amikor igazolni akarta magát. Mindez némileg ellentmond annak, hogy más német források szerint a jachtra úgy szállt fel a hatfős csapat, hogy ukrán úti okmányokat mutatott fel. A lengyel sajtó legalább egy ukránról, egy 26 éves férfiről ír, mint aki a hajón tartózkodhatott.

Svéd parti őrség / Hírügynökség / TT / EPA / MTI

Mit tudtak az amerikaiak és a hollandok?

A német hadügyminiszter, Boris Pistorius viszont sokkal óvatosabb, mint a német sajtó. Ő nem zárja ki a „hamis zászlós” akció lehetőségét, tehát azt, hogy valaki az ukránokra akarja hárítani a felelősséget. A Washington Post korábban arról is írt, hogy a Biden-kormányzat már több hónappal az Északi Áramlat elleni támadás előtt egy holland hírszerzési jelentést kapott az ukránok robbantási tervéről. A cikk azokon a titkos dokumentumokon alapszik, melyeket a massachusettsi nemzeti gárda egyik tagja szivárogtatott ki. Az USA közben állítólag azt üzente az ukránoknak, hogy ne robbantsák fel a vezetéket.

Ezek az értesülések valóban furcsák, ha azt nézzük, hogy a robbantás előtt a Balti-tengeren olyan orosz „kutatóhajók” köröztek, amelyeken például mini tengeralattjárók is voltak. Ezeknek az orosz hajóknak a mérete is alkalmasabb arra, hogy a megfelelő felszereléseket a robbantás helyszínére vigyék. Idén áprilisban érkezett például a hír, hogy az Északi Áramlat felrobbantása előtt egy dán járőrhajó összesen 112 fényképet készített a csővezetékek közelében lévő különleges rendeltetésű orosz hajókról. A dán védelmi parancsnokság megerősítette, tavaly szeptember 22-én, négy nappal a robbantás előtt 26 felvétel készült az orosz SS-750 hajóról Bornholm szigetétől keletre. Az SS-750-n van egy markoló karokkal ellátott mini tengeralattjáró, amit víz alatti műveletekre terveztek.

Sajtóhírek szerint az orosz hajók között feltűnt a tengeri kutatóhajó, a Szibirjakov, illetve egy SB-123 nevű vontatóhajó, továbbá egy harmadik orosz hajó. A vontatóhajó állítólag öt nappal a robbantás előtt egy egész éjszakán át a robbantás későbbi helyszínénél tartózkodott, majd visszatért Oroszországba. Korábban egyes hírek az SB-123-at azon hat hajó közé sorolták, melyek részt vehettek az akcióban. A három orosz hajó egyébként lekapcsolta azokat a berendezéseit – itt feltehetően a svédek által emlegetett  AIS-jeladókról van szó –, amelyek jelzik a vízi járművek pontos helyét. Oroszország hivatalosan is tájékoztatást kért az ügyben.

Ez azért érdekes, mert maga Putyin orosz elnök nevezte március közepén „tiszta értelmetlenségnek”, hogy ukránpárti csoportok állnának a szabotázs hátterében. Szerinte az USA-nak állt érdekében az Északi Áramlat megrongálása, miután meg akarta állítani az olcsó orosz földgáz Európába szállítását.

Ehelyett drágább LNG-vel (cseppfolyósított gázzal) kívánta ellátni a kontinenst.

Putyin szerint ilyen robbantást csak állami háttérrel rendelkező specialisták hajthattak végre. Méghozzá egy olyan állam támogatásával, amelynek megvan az ehhez szükséges technológiája. Tehát nemcsak Ukrajna tagadta a szerepét, de az oroszok sem hisznek a nyugati vizsgálatok eredményeiben.

Ajánlott videó

Olvasói sztorik