Az utóbbi hetekben nemcsak Magyarországon került reflektorfénybe a kínai CATL (teljes nevén Contemporary Amperex Technology Co. Limited) akkumulátorgyártó óriáscég, hanem az Egyesült Államokban is. A Ford ugyanis a napokban jelentette be, hogy egy 3,5 milliárd dolláros beruházással új akkumulátorgyárat épít Michigan államban egy Marshall nevű 7000 lakosú kisváros közelében. Az átszámítva nagyjából 1300 milliárd forintos fejlesztési összeg azt mutatja, hogy ez jóval kisebb beruházás lesz, mint a Debrecenbe tervezett CATL-üzem, amelyet 3000 milliárd forintos beruházásként harangoztak be.
Az amerikai autógyártó cég kiemelte, hogy az új akkugyár teljes egészében a Ford tulajdona lesz, a kínaiak csupán a technológiát adják majd az elektromos járműipari fejlesztéshez. A CATL-Ford kooperációról a Washington Post azt írta, hogy a bejelentés különösen feszült időszakban született. Az amerikai-kínai kapcsolatok ugyanis már hosszabb ideje a mélyponton voltak, amit, ha lehet, még tovább rontott az Egyesült Államok légterében felfedezett és lelőtt kínai kémballon ügye. Amerikában az utóbbi időszakban éppen a technológiai export lett az egyik legérzékenyebb kérdés a politika legfelsőbb szintjein.
A WP szerint a detroiti autógyártó azt hangsúlyozta, hogy a kínai technológia az akkumulátorgyártás terén egyes elektromos járművekben gyorsabb töltési időt tesz lehetővé, és ezzel elősegíti a járművek gazdaságosabb gyártását, sőt 2500 új munkahelyet is teremt. A Ford tervei ellen politikusok is felszólaltak.
A legkeményebben Virginia kormányzója reagált, aki személyesen akadályozta meg, hogy a gyár az állam területén létesüljön. Glenn Youngkin, akit sokáig a republikánusok 2024-es elnökjelöltjeként is emlegettek, nemrég közölte, hogy kihúzta Virginiát az üzemért versengő államok listájából. Az ok Youngkin szerint az, hogy az akkumulátorgyárral kapcsolatban olyan aggodalmak fogalmazódtak meg, hogy túl szoros kapcsolatban áll a Kínai Kommunista Párttal.
Úgy éreztük, az a helyes, ha nem támogatjuk a Fordot abban, hogy Kína szálláscsinálója legyen Amerikában
– idézte Youngkin januári beszédét a WP.
A Ford Dél-Virginiában is keresett a beruházás számára telephelyet. Ott olyan területet néztek ki, ahol az elmúlt években a textil- és bútorgyárak elköltözése miatt munkahelyek ezrei szűntek meg. A Ford nem reagált a virginiai döntésre.
Hétfőn a gyárépítési projektet elnyerő Michigan kormányzója is közleményt adott ki. Gretchen Whitmer kerülte a nagypolitikát, és a Ford-gyár által teremtett új munkahelyek előnyeire összpontosított.
Haza hozzuk az elektromos járművek, chipek és akkumulátorok ellátási láncát, és közben több ezer jól fizető munkahelyet teremtünk, és újjáélesztjük államunk minden régióját
– hangoztatta a michigani kormányzó.
A CATL ezzel a projekttel léphet be az észak-amerikai piacra, a 2011-ben alapított vállalat eddig Kínán kívül Németországban és Magyarországon kezdett terjeszkedésbe.
Mint Kína elektromosjármű-iparának nagy része, a CATL is óriási kormányzati befektetések segítségével növekedett – írta a WP, hozzátéve, hogy a kommunista vezetésű ország több tízmilliárd dollárt költött az elektromos járművek támogatására. A hatalmas pénzeket öltek a kutatás-fejlesztésbe, adómentességgel és fogyasztói ösztönzőkkel segítették a gyártás beindítását, és finanszírozták az akkumulátortöltő állomások hálózatának kiépítését.