Legkevesebb százezer „szellemjárat” repülhet Európa felett csak ezen a télen azért, hogy a légitársaságok megfeleljenek az uniós résidő-használati kötelezettségeknek, ez derül ki a Greenpeace elemzéséből a Guardian cikke szerint.
A világ legnagyobb független természetvédelmi és környezetvédelmi szervezete szerint a szükségtelen, veszteséges járatokat annak érdekében kell fenntartani, hogy a légitársaságok megtartsák fel- és leszállási jogaikat a kontinens repülőterein. Az érintett gépek ezzel becslések szerint 2.1 millió tonna üvegházhatást okozó gázt bocsátanak ki, ami nagyjából 1.4 millió autó éves kibocsátásának felelne meg.
Az Európai Bizottság megköveteli a légitársaságoktól, hogy üres gépeket reptessenek csak azért, hogy teljesítsék az önkényes kvótát, amely nemcsak környezetszennyező, hanem rendkívül álszent is a klímaváltozással kapcsolatos retorikájukat ismerve
– fogalmazott Herwig Schuster, a Greenpeace egyik szóvivője.
Az Európai Bizottság által alkotott résidő-kiosztás szabályozása csak a kapacitáshiánnyal küzdő repülőterek esetén szükséges. A kiosztás egyik legfontosabb alapja az úgynevezett 80-20 szabály, azaz a légitársaságoknak a résidők megtartása és a következő megfelelő évszakban történő megőrzése érdekében a részükre kiosztott résidők legalább 80%-át fel kell használniuk. Ellenkező esetben a résidők újraosztásra visszakerülnek a résidő-alapba.
A koronavírus-járvány kezdetén ezen módosítottak, és csak a résidők 25 százalékát volt kötelező felhasználni. Ezt Brüsszel tavaly decemberben 50 százalékra emelte, márciusban pedig 64 százalékra módosítja, amivel nyomást helyeznek a légitársaságokra, miközben a légi közlekedés teljesítése egyelőre meg sem közelíti a pandémia előtti számokat.
Carsten Spohr, a Lufthansa vezérigazgatója szerint a társaságuknak 18 ezer extra, szükségtelen járatot kell elindítaniuk csak azért, hogy megfeleljenek a követelményeknek. Ha nem lenne a résidő-kiosztás, ezeket törölték volna.
A cég szóvivője szerint 2021 januárja és márciusa között csak a járatok 45 százalékának volt teljes a kihasználtsága.