Fehérorosz források közzétették annak a beszélgetésnek a leiratát, ami a légiforgalmi irányítók és az Athénból Vilniusba tartó, bombafenyegetés miatt Minszkbe eltérített gép pilótái között zajlott, írja a Wall Street Journal.
Ebből kiderül, a pilótafülke személyzete elég higgadtan vette tudomásul a bombariadóról szóló információkat, ugyanakkor sok kérdést is feltettek még azelőtt, hogy két perccel a litván légtérbe való belépést megelőzően visszafordultak volna.
A pilóták arról érdeklődtek, hogyan kommunikálták a bombafenyegetést Minszk irányába és hogy milyen komoly a riasztás. Az nem derült ki ugyanakkor a hanganyagból, hogy a pilóták út közben felvehették-e a kapcsolatot a Ryanairrel.
Miután a légiforgalmi irányítók bombariadót fújtak, azt javasolták a pilótáknak, landoljanak a Minszki Nemzetközi Repülőtéren.
Biztonsági okokból arra kérünk, szálljatok le az UMMS-en
– közölték. Az UMMS a légiforgalmi irányítók által használt nemzetközi jelzése a minszki reptérnek.
Az egyik pilóta elfogadta a kérelmet, de azért megkérdezte, van-e más alternatíva.
Néhány perccel később megerősítést kértek arra vonatkozóan, hol kellene landolniuk, de ezúttal már egy másik kódot, a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetség által használt jelzést kérték. Ezt meg is kapták, az MSQ kód pedig szintén a minszki repteret jelölte.
Ebbe sem nagyon nyugodott bele a pilóta és arra kérte a légiforgalmi irányítót, ismételje meg, amit mondott.
Honnan érkezett az ajánlás, hogy Minszk felé vegyük az irányt? Honnan érkezett? A cégtől? Az induló repülőtér hatóságaitól vagy az érkező repülőtér hatóságaitól?
A válasz annyi volt:
ez a mi ajánlásunk.
A pilóta aztán még egyszer utoljára arra kérte a légiforgalmi irányítót, ismételje meg, amit mondott. Megismételte.
Ezután megkérdezték a pilótákat, milyen döntést hoztak az esetleges újratervezésről. A pilóták még a bombariadó súlyosságát kezdték firtatni, majd nem sokkal később veszélyhelyzetet hirdettek és Minszk felé fordultak.
Az a szándékunk, hogy a minszki repülőtér felé vesszük az irányt
– hangzott el a pilótafülkében.
Ebből a beszélgetésből egyértelműen látszik, hogy a pilóták hezitáltak, nem engedelmeskedtek egyből a parancsnak. A repülő egyébként a visszafordítás pillanatában közelebb volt az eredeti úti cél Viliniushoz, mint Minszkhez.
A fehérorosz tájékoztatás szerint egyébként a fehérorosz légierő vadászgépe csak azután emelkedett a magasba, hogy a gép már megfordult, nem akarták megfélemlíteni a pilótákat.
Aljakszandr Lukasenka fehérorosz elnök szerdán arról beszélt, Svájcból érkezett a jelzés a bombafenyegetésre vonatkozóan.
Mint ismert, Raman Prataszevics vasárnap a Ryanair Athénból Viliusba tartó járatán tartózkodott, amikor a fehérorosz légtérben bombafenyegetésre hivatkozva eltérítették a járatot és emiatt Minszkben kellett landolnia. Robbanóanyagot nem találtak a fedélzeten, de a disszidált férfit letartóztatták. Azóta előkerült egy videó róla és a barátnőjéről is, de mintha mindketten egy bemagolt szövegben ismerték volna el bűnösségüket, tehát valószínűleg kényszerítették őket a felvétel elkészítésére.